… nou ja, figuurlijk dan. De enige échte hint dát het er aan komt, werd namelijk – waarschijnlijk per ongeluk – weggegeven door Nino Schurter tijdens een trainingsstage in Zuid Afrika. Er dook namelijk in de voorbije uren een foto op van hem op een Scott Spark met, jawel… de offroad variant van SRAM’s draadloze achterderailleur.
Het was ook niet zo zeer de vraag óf er ooit een eTAP achterderailleur met clutch kwam, maar wanneer. Ook met het oog op SRAM’s doel om de voorderailleur ook op de racefiets overbodig te maken, kan het niet anders dan dat daar aan gewerkt wordt. Patenten waarin SRAM duidelijk een one-by derailleur met een batterij achterop én een motor voor de beweging toelicht, zijn al een tijd openbaar. De foto die de voorbije uren op sociale media de ronde doet (en waarvan de bron onduidelijk is), laat weinig te speculeren over wat betreft de looks. Die zijn namelijk nagenoeg identiek aan wat we in de patenttekeningen zien.
Wat de patenttekeningen overigens ook onthullen is een crash-beveiligings-mechaniek in de parallellogram. Logisch ook: het zal zeker geen goedkope derailleur worden (de mechanische Eagle’s zijn ook al geen weggevertjes).
Shifter(s)?
Waar wél nog over te speculeren valt, is hoe er geschakeld wordt. Ook op dat vlak moe(s)t SRAM zaken patenteren en die zaken zijn inmiddels openbaar sinds oktober 2017. In patent US2017301194A1 zien we een shifter-ontwerp dat het midden lijkt te houden tussen een GripShift en Shimano’s Di2 MTB shifters.
Ervaringen met Shimano’s Di2 shifters op de racefiets hebben velen inmiddels geleerd dat een goed gedefinieerd schakelgevoel in de greep (doormiddel van één of meerdere veren) vrij essentieel is voor goed schakelen. Bij Shimano’s weg-grepen is de bediening érg licht en zeker met handschoenen aan voel je niet duidelijk óf je wel hard genoeg drukte. Shimano’s Di2 MTB shifters zijn meer als mechanische shifters ontworpen. Ze hebben een langere slag van de hendel(s), een veer waar je tegen in moet drukken en een duidelijke klik. SRAM’s patenttekeningen geven in elk geval blijk van meerdere veren. Vermoedelijk heeft deze shifter dan ook een voldoende gedefinieerd schakelgevoel om bij offroad stuiteren nog te weten wat je doet.
Er is één hendel die vanuit een neutrale positie in twee richtingen bediend kan worden. Daarmee schakel je dus ofwel op of af. Het leuke hierbij is dat je in theorie dus elektronisch het geheel ook zou kunnen omdraaien. Of SRAM je de mogelijkheid zal geven om zelf de op- en wat de afschakelrichting te bepalen, blijft natuurlijk afwachten.
Een andere vraag die vooralsnog open blijft is of SRAM het bij één versie houdt, of dat er net als bij de mechanische shifters twee versies komen – respectievelijk een GripShift-concept en daarnaast hendels zoals de bekende triggers. Een ouder patent (maart 2017) laat namelijk een aantal andere varianten zien, waarbij tenminste één ontwerp gebaseerd is op een handvat. Daarbij draait overigens niet het handvat, maar is het handvat uitgevoerd met een kleine schakelaar en worden voorbeelden getoond waarbij de elektronica in het stuur geplaatst is.
Tot slot beschrijft datzelfde patent ook nog een losse shifter die onder het stuur hangt, waarbij er één hendel is die met duim en wijsvinger te bedienen lijkt.
De meest prangende vraag is vooral: wanneer kunnen wij er mee op pad? Want ook al is het antwoord op de vraag ‘heb je dit écht nodig?!’ te beantwoorden met ‘nee, niet echt’ (of… ‘echt niet!’), het maakt toch hebberig of op z’n minst nieuwsgierig.