Dit in reactie op de vraag naar méér bereik. Met deze update heb je dus nóg meer opties. Méér keuze is beter, toch? Ja, al voelt deze Sram Force eTap AXS ‘Wide’ update wel als een na-gedachte…
Iets meer dan een jaar na de introductie van de Force AXS groepset voor road- en gravelbikes, komt Sram met een forse (…) update in de vorm van Force eTap AXS Wide. Het merk lanceert nu een 10-36t ‘wide’ cassette en een compactere ‘wide’ crank met 43/30t kettingbladen, die ook méér bandvrijheid geeft. Top toevoegingen, hoor ik je denken. En dat zijn ze ook. Je hebt nu nóg meer keuzes en dat is wat de markt blijkbaar ook wilde. Maar simpelweg een andere cassette of crankset monteren? Nee. Want om deze upgrades te doen, heb je een nieuwe voor- én achterderailleur nodig. Juist ja…
10-36t Wide cassette
Deze update is geschikt voor wegfietsers, maar ze mikken er vooral mee op gravelbikers. Die willen blijkbaar tóch meer bereik én kleine stappen, dan wat Sram voorheen aanbood. Let wel; er waren al 3 cassettes beschikbaar: 10-26t, 10-28t en een 10-33t. De grootste van die 3 gaf dus een bereik van 330%. Combineer dat met één van de drie “2x” cranksets je komt uit op 460%. Wilde je méér bereik, dan kon je de 10-50t cassette van de mountainbikegroepset overwegen, in combinatie met de bijbehorende achterderailleur. De voorderailleur verviel dan, en je was dan ook de kleine stapjes van de kleinere cassettes kwijt. Voor sommigen géén ideaal compromis.
En nu, krap een jaar later komt Sram dus met ‘de oplossing’. Een grotere cassette met een bereik van 360%. In combinatie met twee kettingbladen vooraan, groeit het bereik dus naar 500% of zelfs 516% bij gebruik van de nu ook geïntroduceerde 40/33t crankset.
Achterderailleur met grotere capaciteit
Wil je echter die nieuwe cassette gebruiken, dan moet je je achterderailleur vervangen. De Force AXS achterderailleur die nu net een jaar op de markt is, kan namelijk maar tot een kettingblad met maximaal 33t schakelen… Maar de nieuwe ‘36t-compatibel’ Force AXS Wide-achterderailleur is wél geschikt om de bestaande 10-26t en 10-33t cassettes uit de AXS groepset te schakelen. De wijzigingen zijn betrekkelijk simpel; het montagepunt is iets hoger geplaatst, waardoor de parallellogram van de derailleur lager onder de cassette staat en zodoende wél een groter kettingblad aan kan. Daarnaast is de kooi iets verlengd om méér kettinglengte-variatie op te kunnen vangen. In het scharnierpunt van de kooi zit uiteraard óók de Orbit vloeistofdemper, zodat de ketting minder klappert. Zeker bij ‘one-by’ setups een must.
Compacte, bredere crank… én bredere voorderailleur
Wil je óók de compactere ‘wide’ 40/33t crankset, dan moet je ook een nieuwe voorderailleur kopen. Wat? Ja… De huidige Force AXS voorderailleur heeft namelijk al meer bandenvrijheid dan zijn draadloze voorloper (die alleen voor racefietsen ontwikkeld was), maar in de praktijk bleek een band van 40 mm al een uitdaging. Om die reden is de nieuwe ‘wide’ voorderailleur nu 2,5 mm naar buiten gezet én de accu achterop de derailleur is ook nog eens wat verder aan de buitenkant van de derailleur gemonteerd. Om dat te laten werken met de cranks, is de 40/33t crank óók verbreed ten opzichte van de rest van de AXS familie (Red en Force): 2,5 mm aan beide zijdes. Er zou nu ruimte zijn voor 700 x 45 mm of 27,5 x 2,1” banden.
Prijzen Sram Force Wide componenten
- XG-1270 10-36t cassette: € 190
- Force eTap AXS medium-cage achterderailleur (zonder batterij): € 465
- Force Wide eTap AXS voorderailleur (zonder batterij): € 325
- Force Wide D1 DUB crankset (zonder bottom bracket): € 435
De nieuwe ‘Wide’ componenten zijn per direct leverbaar.
Sram Force ‘Wide’ – Klinkt toch ietwat als een nagedachte…
De ‘wide’-toevoegingen zijn interessante opties, waarmee je nóg meer keuze hebt. En meer keuze is wat we wilden. Prima dus? Mja.. het is maar net hoe je het bekijkt. Toch geeft het te denken… Het feit dat ze vrij kort op de lancering van de AXS-familie met een extra optie komen die óók een nieuwe achterderailleur vereist, geeft toch te denken over Sram’s strategie. Hebben ze dan bij het definiëren van hun nieuwe platform niet wat liggen slapen? De nieuwe wide-range-achterderailleur is namelijk wél backwards compatibel met kleinere cassettes die er vanaf dag één zijn… En de wijzigingen aan die achterderailleur zijn zelfs betrekkelijk klein.
Uiteraard is er zoiets als voortschrijdend inzicht. Cassette-opties toevoegen na de lancering van een groepset zouden eigenlijk ook niet zo’n punt moeten zijn. Maar, als je nu – zo kort op de eerste lancering – komt met ‘de oplossing’ waarom men vroeg, maar waarbij je meteen een nieuwe achterderailleur (a € 465 !) moet kopen, voelt dat toch wat wrang als je het mij vraagt.
Ja, de markt voor gravelbikes is grillig. Er wordt nog volop gekneed aan nagenoeg alles op en aan de gravelbike. Maar die dikke banden hadden we vorig jaar ook al, dus dat de voorderailleur die je vorig jaar lanceerde niet héél brede banden aan kon, is toch eigenlijk wel een uh… ‘gemiste kans’, voorzichtig gezegd. Goed; ze stonden aan de basis van een (r)evolutie met het elimineren van de voorderailleur bij mountainbikes. Dus misschien is het ontwikkelen van een voorderailleur ook niet meer hun sterkste kant…
En mechanische groepsets dan?
Maak ik me druk om niets? Misschien wel… Want met de prijsstelling van de AXS-componenten worden ze nooit gemeengoed in de markt. Het is gewoon erg prijzig. En ook dát geeft te denken. Je kunt je afvragen óf ze ooit nog mechanische weg-/gravelgroepsets naar 12-speed trekken. Niet dat ik per se 12-speed nodig heb, maar de huidige mechanische 11-speed groepsets van Sram voor de wegfiets en gravelbikes, zijn al flink wat jaren op de markt. Ze worden echter minder vaak gemonteerd af-fabriek en verdwijnen dus wat naar de achtergrond. Maar dat komt misschien ook juist omdat ze al enige tijd geen updates gehad hebben. Vooral op de weg is Shimano altijd al dominant geweest. Maar met de introductie van het brede GRX-programma domineren ze – ‘ondanks’ 11-speed – ook de gravelmarkt inmiddels… Een verloren slag? Zou Sram het daarbij laten…? Vooralsnog heeft het daar alle schijn van.
Bron: www.sram.com