… zover er nog een doek over heen lag. Het was natuurlijk een georchestreerd lek toen we eind mei ‘spy pics’ voorbij zagen komen van een nieuwe groep van SRAM. Het betrof overduidelijk prototypes, wat natuurlijk ook nog ruimte liet voor wat speculeren.
X-Horizon
Nu trekt SRAM definitief het doek van de nieuwe groep af en zijn de XX1 onderdelen in definitieve vorm te aanschouwen. ‘Centerpiece’, of blikvanger zo u wilt, is ongetwijfeld de nieuwe achterderailleur. Dat de bouwvorm sterk zou afwijken van de bekende derailleurs bleek al met het iet-wat rudimentair uitziende prototype. Nu, echter, is het ontwerp strak getrokken, fijngeslepen en voorzien van wat opsmuk, al blijft het ‘nogal een derailleur’…
De 220 gram wegende Type 2 X-Horizon, zoals de XX1 specifieke achterderailleur heet, heeft een meer horizontaal (it’s all in the name…) bewegend parallellogram constructie zoals we dat bijvoorbeeld kennen van de Sachs-Huret Jubilee en het bovenste derailleurwieltje is op een flinke afstand geplaatst ten opzichte van het scharnierpunt van de gehele ketting-kooi. Deze constructieve layout was noodzakelijk om over het extreme bereik van de cassette te kunnen blijven schakelen met een behoud van afstand tussen het bovenste derailleurwieltje en de geschakelde cassette krans. Nieuw is het allerminst; waar SRAM sinds de ESP 9.0SL uit 1997 het bovenste derailleurwieltje concentrisch met het scharnier van de kettingkooi plaatste, was het bij de concurrent Shimano, maar ook Suntour het offset plaatsen van dit derailleurwieltje in combinatie met de specifieke hoeken in de parallellogram constructie de norm voor goed schakelgedrag.
De derailleur kan geschakeld worden met een 11-speed specifieke Trigger schakelaar of de recent gelanceerde nieuwe GripShift eveneens specifiek afgestemd op het bereik van deze groep.
Tandje meer, tandje minder, tandje dikker
De 11 speed cassette is, zoals verondersteld, een afgeleide van de 10 speed versie, voorzien van een extra krans. Of zeg maar gerust kettingwiel, aangezien 42 tanden toch wel een erg groot kettingwiel maakt. Niettemin weet SRAM het gewicht met 260 gram laag te houden. Met het ‘lekken’ van voorlopige informatie was het al duidelijk dat het freewheel body aangepast moet worden voor de XX1 cassette om ruimte te bieden aan het kleinste kettingwiel met slechts 10 tanden zodat er ook daadwerkelijk een spreiding van 420% ontstaat. Vooralsnog levert alleen DT Swiss de specifieke XD freewheel body voor de star-ratchet-type naven, waar ook SRAM’s eigen Rise 60 wielen mee zijn uitgerust.
De XX1 cranks zijn in carbon uitgevoerd en specifiek gemaakt voor de ‘single-ring’ setup. SRAM biedt een relatief breed scala aan voorbladvertandingen aan; 28-30-32-34-36-38t. Daarmee kun je als gebruiker de totale overbrenging toch nog finetunen zodat ambitie en werkelijk fysiek vermogen meer reëel bij elkaar kunnen komen. De sprongen in de vertandingen gaan met even getallen. Dit is een rechtstreeks gevolg van het X-SYNC tandprofiel dat SRAM heeft ontwikkeld voor deze groep die in samenwerking met de specifieke ketting er voor moet zorgen dat een kettinggeleider niet nodig is.
Feitelijk bestaat het X-SYNC principe uit een dikkere tand die ingrijpt op de brede schakel van de ketting en een smallere tand voor de binnenste schakels. De ketting wordt zodoende beter geleid, of vast gehouden, zo-u-wilt. Je kunt je echter afvragen of er bij de uiterste versnellingen, wanneer de ketting dus schuin loopt, wat meer geluid ontstaat hij het ingrijpen van de ketting op het kettingblad… De ketting is een 11 speed XX1-specifiek model, afgeleid van de 10 speed ketting met een iets smallere brede schakel en is dus niet uitwisselbaar met andere modellen of groepsets.
De cranks zullen leverbaar zijn in BB30 en GPX bottom bracket modellen en wegen als set inclusief bottom bracket (GPX) 650 gram.
http://www.youtube-nocookie.com/watch?v=nI1qz4OB5Rs
De XX1 groepset zal vanaf oktober dit jaar verkrijgbaar zijn en we verwachten op de komende EuroBike eind augustus al een aantal fietsen die af-fabriek met de nieuwe groep uitgerust zijn. Prijzen van de losse groepset zijn op dit moment nog niet bekend.
JB
Leuk allemaal… Maar voor wie is dit nou? Voor iedereen die altijd al zijn voorbladen en cassettekransjes op de verkeerde plek vond zitten? Een transoverbrengingiaal, zeg maar?
Kleiner voorblad = meer ruimte onder je bracket. Goed toch? En een kleiner verzet is beter voor rijders op een 29er die niet zo goed getraind zijn (zoals ik) die 26Tx36 niet rond getrapt krijgen (In RDHF nog last van gehad). Alleen klote dat je weer een nieuwe body en dus naaf nodig hebt. Ik had het innovatiever gevonden als het 42T kransje aan het 36T gemaakt was en je daarmee dus de dish van je wiel gebruikt om het extra kransje te kunnen herbergen. Maar misschien moet ik daar patent op nemen voordat de grote namen ermee gaan lopen.… Lees meer »
Oja, ik vind de derailleur er nog steeds lomp uitzien :) (stom dat je je posts niet kunt editten)
… en zo innovatief waren ze dus wel om de 42T meer naar binnen te zetten dan de stop op de body.
Het zou trouwens wel gaaf zijn als je het 10T kransje er af zou kunnen laten en gewoon met een 10spd body zou kunnen rijden (en 10spd shifters). Ik rij waarschijnlijk toch nooit op de 10T. Maar wat ik gezien heb van de DT naaf waar dit op past, lijkt het erop dat alleen het grootste kransje in een vertanding van de body valt en de rest niet, de body is daar glad meen ik.
Gaat Mavic geen compatible freehub leveren? De proto zat op een Mavic wiel. @Exar, dit is voor wie niet 2 of 3 bladen met 10 kransjes wil hebben, waarvan de combinaties een hoge mate van overlap hebben. De gear range is minimaal kleiner, maar het gewicht is lager, minder onderdelen die kapot kunnen en het schakelt heerlijk ongecompliceerd. Het is helemaal ideaal voor wie het zware deel van de versnellingen niet nodig heeft, zoals iedereen die enduro achtige dingen rijdt. Die hebben vooral behoefte aan lichte versnellingen om die zware fiets omhoog te hijsen en omlaag rolt het wel. Misschien… Lees meer »
Ik heb nog niet de moeite genomen om uit te rekenen wat 38-10 voor verzet zou betekenen, dat het zwaar genoeg is voor een 29er geloof ik wel meteen. @JeroenK, jij rijdt al een tijdje 1×10 toch? Aan welke kant van het spectrum mis je een verzet, als je al iets mist?
Ik rij idd al een tijdje 36/11-36, op mijn ‘Nederland fiets’. Vooral aan de lichte kant mis ik verzetten. Op een 29er is voor mij 36-11 ruim voldoende zwaar. Daar rij je 45/u mee met 100 omwentelingen… Het is mij nog niet overkomen, zelfs op vals plat omlaag starts, dat ik er tekort aan had. Goede souplesse is wel een must en het is mentaal: Heel af en toe betrap ik me er op dat ik probeer zwaarder te schakelen, terwijl ik al in de zwaarste versnelling zit. Dan is het zaak om simpelweg je trapfrequentie te verhogen en dat… Lees meer »
Heerlijk 1×11! hedde nodig! :) Goed idee van ze en vind de derailleur wel mooi. Ben alleen benieuwd hoe lang die ketting in t echt ook blijft liggen zonder chainguide… Weinig vertrouwen in.
En kunnen we nu ook campa 11spd cassettes monteren op je xx1 groep? Voor de vlakke Ned parcoursen? :) :)
11-25 enzo ;)
Check even het gerefereerde artikel dat we eerder schreven; daar staat e.e.a. nader uitgelegd over de opbouw van deze 11speed (feitelijk een SRAM 10 spd +1)
Dat weet ik Jeroen, breje tandjes en smalle tandjes enzo, spesjaal kettingske! Uurst zien dan gelove denk!
De tanden op dat kettingblad zijn wel monsterlijk hoog, als je die bij een valpartij in je kuit krijgt…
Ja maar… De ketting blijft er dus op liggen, dus dat scheelt e-norm. ;)
Gave ontwikkeling! Vooral voor enduro-achtige toepassingen lijkt dit me een heel mooie oplossing…