Uit het persbericht:
Bij Velozine houden we ons doorgaans – en bij sterke voorkeur – niet echt bezig met politieke kwesties of maatschappelijke spanningen. Fietsen is juist een (aangenaam) escapisme van dat alles… Gelukkig begrijpen ze dat bij Stan’s ook wel. En dus pakken ze door op de details die de nieuwe M-Pulse naven zo bijzonder maken.
Niet ‘zomaar’ een pallenvrijloop
Sinds het befaamde patent van DT Swiss’ vrijloop met getanden ringen vervallen is, komt zowat elke navenfabrikant met het nieuws dat ze nu óók een vrijloopsysteem met axiaal getande ringen hebben. Juist daarom is het eigenlijk méér nieuws dat Stan’s zijn nieuwe M-Pulse naven ‘gewoon’ met een pallenvrijloop uitvoert. Alhoewel ‘gewoon’… hét nieuwtje is vooral dat deze pallen veren, maar door magneten worden bekrachtigd.
Het idee hierbij is dat ze precies het tegenovergestelde effect geven dan veren in een conventionele pallenvrijloop. Want wanneer pallen tijdens het vrijlopen door de getande ring er omheen naar beneden worden geduwd, neemt de kracht in de veer toe. En dat geeft wrijving tussen de pallen en de getande ring, wat je in feite dus afremt. In dit nieuwe ontwerp worden mageneten gebruikt om de pallen naar de ring toe te trekken. En juist wanneer deze door het vrijlopen naar beneden worden gedrukt, is de aantrekkingskracht naar de getande, stalen buitenring het laagst. Zodoende treedt er dus minder wrijving op en loopt de vrijloop dus veel lichter, aldus Stan’s. Ze claimen daarbij dat de magneetkracht van de toegepaste neodymium magneten daarbij altijd voldoende is om met hoge bedrijfszekerheid de pallen in te laten ingrijpen.
Bijkomend voordeel is dat magneten geen vermoeiing kennen, zoals veren dat in principe wel kennen. Het geheel zou daarmee dus ook veel duurzamer zijn, aldus Stan’s. Al zeggen we daar wel bij dat dergelijke falen door vermoeiing ook relatief zeldzaam is. Het ‘minder wrijving’-argument is wat ons betreft echter ontegenzeggelijk interessanter en meer doorslaggevend.
Made in America
Het is overigens niet Stan’s die dit concept bedacht. Het gepatenteerde ontwerp komt namelijk van de kleine, innovatieve – en eveneens Amerikaanse firma – Project321. Project321 produceert ook alle onderdelen voor de Stan’s M-Pulse naven in huis, in Bend, Oregon. De assemblage en laatste kwaliteitscontroles doet Stan’s in Big Flats* New York, voordat ze er complete wielen rond bouwen.
* Ja; ook wij blijven grinniken bij het lezen van de plaatsnaam waar dé firma gevestigd zit die aan de wieg stond van de uiteindelijk brede acceptatie van tubeless bij mountainbikers.
216 tanden en instelbare lagers
De getande stalen ring in de naafhuls van Stan’s M-Pulse achternaaf heeft 72 tanden. De vrijloop heeft vervolgens 6 pallen, waarbij er telkes 2 pallen ingrijpen. Dat resulteert vervolgens in een vrijloophoek van 1,66º (216 ingrijppunten).
Verder past Stan’s lagers toe van de bekende lagerfirma Enduro. In de cassettebody zijn lagers gemonteerd met een dubbele rij kogels. Na uitvoerig testen bleek dit meer duurzaam dan twee losse lagers. Het is overigens vermeldenswaardig dat de voorspanning op de lagers in te stellen is. Doe je dit met zorg, dan draaien lagers lichter én langer dan wanneer ze op basis van toleranties zijn voorgespannen. Dit alles moet er toe bijdragen dat de nieuwe naven erg degelijk zijn. En dat is ook wel iets waar Stan’s nog wat kon verbeteren, zeg maar… Tot slot geeft Stan’s 5 jaar garantie op de naven, die ongetwijfeld niet de lagerslijtage zal dekken.
Verkrijgbaar in MK4 en Carbon wielsets
De M-Pulse naven zijn alleen verkrijgbaar in complete wielen op basis van de asymmetrische MK4-velgen, zoals de Flow MK4, de Arch MK4 en Crest MK4 met binnenbreedtes van respectievelijk 30, 28 en 25 mm met een setprijs van € 925. Door de flensdiameters én afstanden dusdanig te optimaliseren kan Stan’s bij deze asymmetrische velgen één spaaklengte voor de gehele wielset gebruiken.
Ook alle carbon CB7 en the Podium SRD-serie wielen (vanafprijs van $1,987) zijn vanaf nu voorzien van de nieuwe M-Pulse-naven. Europrijzen van deze wielopties zijn bij ons op dit moment niet bekend.
In alle gevallen heb je de keuze boost en non-boost inbouwbreedtes. Qua cassettepassing biedt Stan’s de M-Pulse naven met een Shimano Micro Spline-, Shimano HG- en Sram XDR-passing. Schijven monteer je naar keuze via een 6-boutsverbinding of Centerlock-montage.
Bron: www.notubes.com
Distributie: www.sabma.com