Dat is dezelfde motor die Stevens in z’n nieuwe E-Maverick hangt. Die motor weegt slechts 1.850 gram, de 360 wattuur accu hetzelfde. Je kunt deze laatste uitbreiden met een range extender van 160 wattuur. Wat natuurlijk het gewichtsvoordeel weer grotendeels teniet doet. De motor heeft een koppel van 50 newtonmeter en een maximaal vermogen van 300 watt. De display is in de bovenbuis geïntegreerd, de knoppen voor de bediening zitten naast het linker handvat.
Twee smaken: E-Maverick Allmountain en E-Maverick Enduro
Stevens brengt de E-Maverick in twee smaken: onder de naam E-Maverick Allmountain met 140 millimeter veerweg voor en achter en als E-Maverick Enduro met 160 millimeter rondom. Om die twee extra centimeter veerweg aan de achterkant mogelijk te maken is gebruik gemaakt van een demper met een langere slag. Het AM-topmodel, de E-Maverick AM 9.4.3. weegt 16,5 kilo, de subtopper E-Maverick AM 7.4.3. komt op 17,5 kilo. Wat de E-Maverick ED 9.4.3. op de weegschaal doet meldt het persbericht niet.
Maatvoering: meerdere maten passen
Qua maatvoering volgt Stevens dezelfde weg als onder andere Merida en Specialized: je kiest niet langer een frame op basis van de lengte van de zitbuis, maar op basis van de lengte van de fiets. Immers, de zitbuizen zijn allemaal relatief kort. Waarbij ze overigens wél voldoende ruimte bieden aan het plaatsen van een verstelbare zadelpen met veel drop. Stevens gebruikt de aanduidingen R1 tot en met R5. Ga je voor maximale stabiliteit, dan kies je een hogere R-maat, wil je juist wendbaarheid, dan ga je voor een lagere R-waarde. Overigens, ook de klassieke maataanduiding van S tot en met XL wordt nog vermeld.
Geometrie: doelgericht
De E-Mavarick-modellen zijn geheel comform de trend lang, laag en lui, maar Stevens overdrijft daarbij niet. Opvallend is de steile zitbuishoek, die zich op de AM-uitvoering afhankelijk van de framemaat tussen de 77,4 en 76,7 graden bevindt. Dat zou de klimkwaliteiten moeten optimaliseren. Ook de niet al te korte liggende achtervork, die bij alle maten 440 millimeter bedraagt, wijst in die richting.
Prijzen
Alhoewel Stevens de drie nieuwe E-Maverick-modellen al op z’n website heeft staan, zijn de prijzen nog niet bekend gemaakt.
Bron en meer info: stevensbikes.de/e-maverick
Belachelijk dat je zonder ondersteuning niet meer kan fietsen. Zo krijgen we luie mensen.