Stevens brengt E-Maverick: lichtgewicht e-mountainbike met TQ-motor

Zogenaamde light assist e-mountainbikes zijn the latest and the greatest. De een na de andere fabrikant brengt e-mtb’s op de markt met kleinere motor en dito accu. Ook het Duitse Stevens stapt met z’n nieuwe E-Maverick op deze lichtgewicht elektrische trein. Gewicht: slechts 16,5 kilo voor het duurste model. Dat relatief lage gewicht komt natuurlijk wel érgens vandaan. Zo moet de 1.830 gram lichte accu het stellen met slechts 360 wattuur.  Daar gáát je actieradius. Maar goed, dat is natuurlijk ook het hele idee achter light assist: minder ondersteuning, meer zelf trappen. Met daarbij het lichte en levendige rijgevoel van een spierfiets.
Stevens brengt E-Maverick: lichtgewicht e-mountainbike met TQ-motor

Met de A-Maverick brengt ook Stevens een ‘light assist’ e-mountainbike met TQ-motor.
De zogenaamde light assist e-mountainbikes hebben een al dan niet ‘geknepen’ vermogen en in alle gevallen met een kleinere, lichtere accu. Dat beperkt de actieradius, maar in ruil daarvoor krijg je – aldus de enthousiaste fabrikanten – het rijgevoel van een spierfiets. Het ene na het andere merk komt met zo’n lichtgewicht e-mountainbike. Je hebt er ook vast al een paar in de nieuwssectie van deze website langs zien komen; de Lapierre e-Zesty, de Specialized Turbo Levo SL, de KTM Macina Scarp SX, de Conway Ryvon ST en de Trek Fuel EXe, om er maar een paar te noemen Deze laatste hebben we afgelopen najaar uitgebreid kunnen testen, wat voor collega Jeroen niet bepaald een onplezierige ervaring was, onder andere vanwege de fijne en supercompacte TQ-motor.

Dat is dezelfde motor die Stevens in z’n nieuwe E-Maverick hangt. Die motor weegt slechts 1.850 gram, de 360 wattuur accu hetzelfde. Je kunt deze laatste uitbreiden met een range extender van 160 wattuur. Wat natuurlijk het gewichtsvoordeel weer grotendeels teniet doet. De motor heeft een koppel van 50 newtonmeter en een maximaal vermogen van 300 watt. De display is in de bovenbuis geïntegreerd, de knoppen voor de bediening zitten naast het linker handvat.

Zie jij de motor zitten?

Om tóch te laten zien waar die motor zit heeft Stevens een doorzichtig frame gemaakt…

Display op de bovenbuis.

Stevens brengt E-Maverick: lichtgewicht e-mountainbike met TQ-motor

Bediening op het stuur.

Opladen aan de fiets.

Twee smaken: E-Maverick Allmountain en E-Maverick Enduro

Stevens brengt de E-Maverick in twee smaken: onder de naam E-Maverick Allmountain met 140 millimeter veerweg voor en achter en als E-Maverick Enduro met 160 millimeter rondom. Om die twee extra centimeter veerweg aan de achterkant mogelijk te maken is gebruik gemaakt van een demper met een langere slag. Het AM-topmodel, de E-Maverick AM 9.4.3. weegt 16,5 kilo, de subtopper E-Maverick AM 7.4.3. komt op 17,5 kilo. Wat de E-Maverick ED 9.4.3. op de weegschaal doet meldt het persbericht niet.

De Stevens E-Maverick AM 9.4.3., met 140 millimeter veerweg voor en achter, weegt 16,5 kilo.

Ook de E-Maverick AM 7.4.3. heeft 140 millimeter rondom. Het gewicht is 17,5 kilo.

Stevens brengt E-Maverick: lichtgewicht e-mountainbike met TQ-motor

De Stevens E-Maverick ED 9.4.3 heeft rondom 160 millimeter veerweg. Het gewicht is niet bekend gemaakt.

Maatvoering: meerdere maten passen

Qua maatvoering volgt Stevens dezelfde weg als onder andere Merida en Specialized: je kiest niet langer een frame op basis van de lengte van de zitbuis, maar op basis van de lengte van de fiets. Immers, de zitbuizen zijn allemaal relatief kort. Waarbij ze overigens wél voldoende ruimte bieden aan het plaatsen van een verstelbare zadelpen met veel drop. Stevens gebruikt de aanduidingen R1 tot en met R5. Ga je voor maximale stabiliteit, dan kies je een hogere R-maat, wil je juist wendbaarheid, dan ga je voor een lagere R-waarde. Overigens, ook de klassieke maataanduiding van S tot en met XL wordt nog vermeld.



Geometrie: doelgericht

De E-Mavarick-modellen zijn geheel comform de trend lang, laag en lui, maar Stevens overdrijft daarbij niet. Opvallend is de steile zitbuishoek, die zich op de AM-uitvoering afhankelijk van de framemaat tussen de 77,4 en 76,7 graden bevindt. Dat zou de klimkwaliteiten moeten optimaliseren. Ook de niet al te korte liggende achtervork, die bij alle maten 440 millimeter bedraagt, wijst in die richting.

Stevens brengt E-Maverick: lichtgewicht e-mountainbike met TQ-motor

Prijzen

Alhoewel Stevens de drie nieuwe E-Maverick-modellen al op z’n website heeft staan, zijn de prijzen nog niet bekend gemaakt.

Bron en meer info: stevensbikes.de/e-maverick

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Niho1969@live.nl
Niho1969@live.nl
1 jaar geleden

Belachelijk dat je zonder ondersteuning niet meer kan fietsen. Zo krijgen we luie mensen.