Gedurende zijn hele carrière veranderden de veerweg én de wielmaat. Wat niet veranderde was het veersysteem. Het merk dat prat gaat op haar VPP systeem, bleef ook single pivot concepten in de markt zetten, met de Heckler als uithangbord. Tot nu toe. De Heckler is namelijk terug en heeft nu, jawel, een VVP veersysteem! Ow, en een motor rond de trapas en een batterij in de onderbuis.
De 2020-reïncarnatie van de Heckler deelt het inzetgebied met zijn voorvaderen: ruig en ruiger terrein. Vooraan vind je dan ook een voorvork met 160 mm veerweg, terwijl het achterwiel 150 mm veerweg heeft. Dat gebeurt nu dus door een VPP veersysteem, dat in de basis bekend staat als een trapefficiënt systeem. Met 150 mm veerweg kun je de nieuwe Heckler dus gewoon zien als de E-Bronson. Oók de Heckler heeft 27,5” wielen.
Trapefficiëntie is volgens sommigen minder relevant bij een e-mountainbike, maar Santa Cruz deelt die mening blijkbaar niet. De techneuten hebben flink hun best gedaan om het VPP concept met de twee links rondom de motor te kunnen plaatsen. Sterker nog; het uitgangspunt was om de Heckler net zo wendbaar te maken als de Bronson en dus de achtervork zo kort mogelijk te houden. Het bijkomende voordeel van de VPP constructie is dat de achtervork één stijf geheel is en dat ‘ie met korte links verbonden wordt met de voortraingle. Zeker met oog op het extra vermogen van de de trapondersteuning is dat een voordeel, aldus Santa Cruz.
Uit de persinformatie – De Bronson en Heckler over elkaar heengelegd:
In de ontwikkelfase van deze fiets werden daarom ook alle bekende motoren uitgeprobeerd om te zien wat het meest compacte totaalontwerp gaf. Shimano’s motor bleek het beste te combineren met de VVP links. Vervolgens hebben ze de Heckler een iets lagere anti-squat gegeven in vergelijking met de huidige Bronson. Op een e-mountainbike zit je meer terwijl je over/door ruwe secties trapt. De layout van het veersysteem zou bij de Heckler dus een actiever gedrag geven, met meer support en meer tractie in dat soort situaties.
Het frame is van carbon en in tegenstelling tot de andere carbon frames die er in een C- en lichtere CC-uitvoering zijn, is de Heckler er alleen in een CC-uitvoering. De hardware van het veersysteem is identiek aan dat van de andere VPP frames van het merk. Dat betekent afgedichte industriële kogellagers voor alle scharnierpunten met een levenslange garantie dat de lagers verkrijgbaar zullen zijn. Kabels lopen uiteraard binnendoor en de 504 Wh grote batterij is aan de onderzijde uit de onderbuis te halen.
De batterij, motor en de overige e-hardware komen dus van Shimano. Santa Cruz levert 4 versies van de Heckler; die hebben allemaal dezelfde E8000 motor en 504 Wh batter. De R en S-spec bikes hebben een E7000 display dat zwart-wit is, terwijl de X01 RSV en XX1 AXS RSV specificaties de E8000 kleuren display meekrijgen. De ‘RSV’ in de twee laatstgenoemden staat overigens voor ‘Reserve’; Santa Cruz’ eigen label carbon velgen. Opvallend genoeg monteren ze Sram aandrijfcomponenten op alle 4 de modellen. Daarbij is ook op te merken dat Santa Cruz heel bewust kiest om shifters te monteren met ‘single clicks’. Oftewel: je kan maar één krans per keer opschakelen; een bewuste keuze vanwege de hoge krachten die op de aandrijflijn staan bij een e-mountainbike.
Geometrie
Uitvoeringen en prijzen
Alle Heckler modellen hebben een gewicht tussen 21 en 22 kg. Je hebt een Heckler vanaf € 7.499. Versie met Sram AXS aandrijfcomponenten en de Reserver carbon wielen kost een niet misselijke € 13.399… Heb je dat zo liggen en wil je er direct één? Dat kan; alle vier de modellen zijn per direct leverbaar in de kleuren ‘Yellowjacket & Black’ en ‘Blackout & Copper’.
En voor wie nog steeds denkt dat e-mountainbikes alleen nuttig zijn voor mensen die zelf niet meer kunnen trappen: