The comeback kid: Manitou presenteert R8 Pro-vork en Mara Pro XC-achterdemper

De voorbije periode zijn er talloze nieuwe crosscountry-producten gelanceerd. Niet vreemd met de Olympische Spelen voor de deur. Oók Manitou – ooit één van de grootste en meest innovatieve spelers op het gebied van mountainbikevering – biedt nieuwigheden voor xc-ers in de vorm van de R8-voorvork. Met een 34 millimeter chassis, geschikt voor 80 tot en met 120 millimeter veerweg, en de nieuwe VTT Pro-X demper met drie verschillende circuits probeert de ultieme comeback kid van mountainbikevering een interessante optie te bieden voor xc-ers. Aanvullend is er de Mara Pro XC Inline achterdemper.
Manitou R8 Pro voorvork en Mara Inline XC achterdemper

Manitou: the comeback kid

Opgericht door Doug Bradbury in 1986, kan Manitou terugkijken op een rijke geschiedenis in de mountainbikesport. Uithangbord in de jaren ’90 was John Tomac, dé posterheld van menig mountainbiker in de jaren ’90 én daarna. Maar ook zónder de sensationele rij-skills van Johnny T wist Manitou de ogen op zich gericht door innovatieve veringproducten. De Mach 5 verlegde de lat bij crosscountry-vering. En de Dorado downhillvoorvork is ronduit legendarisch, met innovatieve Infitine Rate Tune (IRT) luchtvering en Twin Piston Cartridge (TPC+) dempertechnologie. Ook in de jaren dat het merk wat wegkwijnde, was het de Dorado die de lamp aan leek te houden bij het merk.

Eens in de zoveel tijd leeft het merk op met nieuwe producten. In de jaren ’00 waren er de R7- en Minute-series. De Stable Platform Valve (SPV) in de Minute was in die tijd ronduit uniek en in zekere zin een technologische doorbraak, waarmee het merk voorop liep ten opzichte van alle concurrenten. Maar… opvolging bleef andermaal uit en dus verdween het merk bij velen van de radar. Meer recent lanceerde Manitou nog de Mattoc-serie. Ook die past in het straatje van producten die een schare fans weet aan te spreken en ook in de media wordt geprezen. Toch lukt het maar niet om uit de schaduw van Rockshox en Fox uit te komen. Met de nieuwe R8 crosscountry-voorvork en Mara-achterdempers onderneemt Manitou nog eens een poging.

Manitou R8 Pro crosscountryvoorvork

Bij nagenoeg elk nieuw xc-product wordt er in het persbericht ingegaan op de steeds uitdagendere parcoursen bij de wereldbeker crosscountry. Manitou adresseert het ook kort bij de onderbouwing van de keuze voor 34 millimeter binnenpoten. Want méér stijfheid ten opzichte van de voorloper, de R7, was één van de speerpunten van het merk. De aan de achterkant geplaatste boog van de onderpoten is gebleven en borduurt voort op de looks die het merk voor z’n voorvorken al jaren aanhoudt.

Ondanks z’n grotere binnenpoten is de R8 Pro lichter én stijver dan de R7 (met 32 millimeter binnenpoten). De R8 Pro weegt dankzij de hol gefreesde vorkkroon, de 7000-serie aluminium binnenpoten en de Hexlock SL-R steekas van 25 gram in totaal 1.480 gram. Daarmee nestelt Manitou zich met de R8 mooi in het midden tussen de Rockshox Sid SL Ultimate met z’n 32 millimeter poten met een gewicht van 1.369 gram en de Sid Ultimate met 35 millimeter poten met een gewicht 1.525 gram.

Manitou R8 Pro geveerde crosscountry voorvork

Met op beide vorkpoten van de R8 Pro verticaal de merknaam wordt duidelijk teruggegrepen naar de allereerste Manitou-voorvork die Dough Bradbruy thuis in z’n garage maakte.

De vorkkroon is hol gefreesd om gewicht te besparen. De R8 Pro heeft 34 millimeter binnenpoten en biedt tot 120 millimeter veerweg, maar weegt desondanks een nette 1.480 gram.

Dorado Air luchtveer

De R8 Pro biedt vijf verschillende veerwegen. Dat begint al bij ‘zo weinig’ als 80 millimeter. Ja, blijkbaar is daar volgens Manitou daar nog behoefte aan. De veerweg is in stappen van 10 millimeter te verstellen tot maximaal 120 millimeter. Dat doe je intern in de Dorado Air luchtveer. Spacers voor de negatieve luchtkamer zorgen er vervolgens voor dat de voorvork met 80 millimeter veerweg nét zo soepel aanspreekt als wanneer deze 120 millimeter veerweg heeft.

De Dorado Air luchtveer is – zoals de naam weggeeft – een afgeleidde van de luchtveer in de legendarische Dorado downhill voorvork. Voor de R8 heeft Manitou de luchtveer een andere afstelling gegeven. Logisch, want er is een pak minder veerweg beschikbaar in een xc-vork en… er is een ander veergedrag nodig. Manitou belooft dat de R8 door de Doraro Air erg soepel aanspreekt en volop ondersteuning biedt halverwege de veerweg.

Bijzonder is dat je de luchtveer oppompt aan de onderzijde van de vork en dus niet op de vorkkroon. Bij veel voorvorken wordt de negatieve luchtkamer vanuit de positieve op druk gezet door de voorvork een paar keer in te drukken. Je passeert bij het indrukken een ‘by-pass’ poort; een kanaaltje aan de binnenzijde van de binnenpoten die kortstondig beide kamers verbindt. Bij de R8 past Manitou een klep toe, waardoor de druk in de negatieve kamer automatisch wordt aangepast bij het aanpassen van de druk in de positieve kamer. Hierdoor is de vork sneller op de juiste druk te krijgen.

Via de bovenzijde is de veercurve aan te passen middels volume spacers. A-typisch is echter dat het veranderen van luchtdruk via de onderzijde van de voorvork gaat.

VTT Pro-X demper

Omwille van gewicht worden bij veel crosscountryvorken de dempercircuits wat eenvoudiger uitgevoerd dan bij voorvorken met méér veerweg. En dat betekent vaak minder verstelmogelijkheden of teveel compromissen. Manitou zegt met z’n nieuwe VTT (Variable Terrain Tune) Pro-X-demper in de R8 minder compromissen te maken.

Manitou heeft z’n demper drie circuits gegeven. Bovenop de vorkkroon biedt de zwarte draaiknop drie standen voor de compressiedemping. De derde positie is een lockout, waarbij Manitou bewust een eigen klep gebruikt om de compressiedemping dicht te zetten. Dit laat toe om een in te stellen compressiedemping te maken die géén rekening hoeft te houden met de volledige lockout. Simpel gesteld kan hierdoor het te verstellen circuit fijngevoeliger en nuttiger worden benut.

Met de zwarte hendel in de eerste positie is staat in principe de hele compressiedemping open. In deze geopende stand kun je met de middelste (rode) draaiknop wel low-speed compression (LSC) verstellen. Hiermee ga je het overmatig inveren tijdens remmen en trappen tegen. Gebruik je een remote, dan is deze LSC-verstelling via een inbussleutel bovenop de remote-aansluiting op de vorkkroon te doen.

De middelste stand van de VTT Pro-X demper is echter niet per se een ‘pedal’-stand of klimstand. In deze stand worden zowel low als high-speed compressiedemping (LSC en HSC) toegevoegd voor meer ondersteuning op ruigere secties. Ook dit gebeurt via een eigen circuit, waardoor de instellingen geen invloed hebben op elkaar. Volgens Manitou geeft deze dempertechnologie met losse circuits een midden-positie die niet zo straf is of spiked (niet snel kunnen reageren op de omschakeling tussen ingaande en uitgaande demping), waar veel dempers last van hebben door alleen de low-speed compressie verstelbaar te maken.

De uitgaande (rebound) demping is onderop de vork in achtien standen te verstellen.

De VTT Pro-X demper is bovenop de vorkkroon of via een remote te verstellen. Bij de remote-versie ontbreekt de rode low-speed compressie-verstelling en gebeurt de fijnverstelling met een inbussleutel.

Consistener en betrouwbaarheid

Opvallend is dat Manitou de R8 Pro Trail Side Relief-kleppen op de onderpoten meegeeft. Hiermee laat je opgebouwde druk tussen de binnen- en buitenpoten af. Door onder meer temperatuursverschillen bouwt in elk vork druk op tussen binnen- en buitenpoten. Die druk heeft vervolgens effect op de souplesse van de vork want in feite ontstaat er een luchtveer die tégen de interne luchtveer inwerkt. Andersom kan er ook onderdruk ontstaan, waardoor vuil langs de afdichtingen rond de binnenpoten naar binnen getrokken kan worden. Op veel vorken met véél veerweg is dit probleem best groot en dus vind je daar tegenwoordig drukaflaatventielen. Kleine knopjes, achterop de onderpoten net onder de afdichtingen.

Manitou ziet dit echter dus niet alleen als een voordeel bij vorken met veel veerweg en past het dus ook toe op de R8 Pro crosscountryvoorvork. Het resultaat is volgens de veringexpert niet alleen betere veerkwaliteiten, maar vooral ook dat die consistenter over een langer periode zullen zijn.

Verder meldt Manitou in z’n persbericht dat er veel aandacht is gegaan naar de keuze van materialen voor het binnenwerk. Eveneens om een consistent gedrag te geven én betrouwbaarheid op lange termijn. Om diezelfde reden is de VTT Pro-X-demper niet met een internal floating piston (IFP) uitgevoerd, maar met een rubberen blaas om de olie in de demper op druk te houden. Opvallend genoeg is Rockshox juist vanwege dezelfde argumententatie (meer betrouwbaarheid) van dat concept af aan het stappen…

Manitou R8 Pro prijzen en specificaties

Manitou levert de R8 Pro met bediening op de vorkkroon voor 1.210 euro en met de Deuce-remote (daarover hieronder meer informatie) is-ie er voor 1.320 euro.

Manitou R8 Pro voorvork specificaties

Ace en Deuce remote voor vork, demper én dropper

De remote-optie wordt bij crosscountry het meeste gekozen en daarom heeft Manitou een bijpassende remote voor de R8 voorvork ontwikkeld. Daarbij hebben ze óók naar de combinatie met een achterdemper gekeken én naar dropper zadelpennen. Het resultaat is de Ace-Deuce combinatie. De Ace-hendel bedient je dropper zadelpen, terwijl de Deuce je voorvork en eventueel je achterdemper tegelijkertijd bedient.

Manitou heeft de hendels bewust als twee losse hendels ontwikkeld, maar ze zijn te combineren tot één geheel voor gezamelijke montage via één stuurklem. Daarbij kun de configuratie zelf samenstellen met naar keuze bovenop de dropper- of veringbediening.

Als je de R8 Pro voorvork mét Deuce-remote hebt gekocht en je wilt de Ace dropper-bediening toevoegen, dan bestaal je 86 euro. Een losse Deuce-remote kost overigens 155 euro en als je de samenstelling los van de voorvork koopt betaal je een 220 euro. Nee, goedkoop is Manitou’s remote niet.

Manitou Ace en Duece remote voor R8 Pro en Mara Inline XC

Manitou Mara Pro Inline XC Gen 2 achterdemper

Bijpassend aan de R8 Pro voorvork heeft Manitou ook een nieuwe serie achterdempers ontwikkeld. De Mara Pro Inline XC Gen 2 achterdemper is onderdeel van een compleet herziene Mara-lijn met luchtgeveerde achterdempers voor alles van crosscountry tot en met downhill. Bij de Mara Pro Inline achterdemper laat Manitou het externe demperreservoir van de dikkere Mara-dempers achterwege en past een compactere luchtkamer toe.

Manitou Mara Pro Inline XC Gen 2 achterdemper

Het nieuwe ontwerp heeft Manitou de groef in de luchtkamer die de positieve en negatieve luchtdruk balanceert vrij vroeg in de veerweg geplaatst. Dit resulteert in een fijngevoeliger aanspreken van de achterdemper en volop ondersteuning halfweg de veerweg, aldus Manitou. Zowel de positieve als negatieve luchtkamers zijn individueel te veranderen middels volume spacers op eenzelfde manier zoal dat bij de R8 Pro voorvork gebeurt.

De compressiedemping is in vier stappen instelbaar. De derde stap van de compressiedemping geeft je een platform dat volop ondersteuning biedt, zonder de demper overmatig hard te laten aanvoelen. De vierde stap is een lockout, waarbij – net als bij de R8 Pro voorvork – een aparte klep wordt gebruikt.

Prijs en specificaties

Manitou geeft een gewicht op voor de Mara Pro Inline XC-achterdemper van 275 gram. Bij welke inbouwlengte dat is, is niet medegedeeld. Er zijn verschillende inbouwlengtes verkrijgbaar met aan beide zijden een demperoog en uiteraard zijn er trunnion-opties. De Mara Pro Inline XC-achterdemper heeft een adviesprijs van 550 euro.

Bron en meer info: hayesbicycle.com/collections/manitou

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments