De Amerikanen hebben Bob Fox. Wij Europeanen hebben Marzocchi en… BOS. Allemaal partijen die naast vorken en dempers voor de mountainbike ook flinke ervaring (en de middelen) hebben in het offroad segment waar een motor de aandrijving verzorgd. In het geval van BOS is het vertrekpunt echter wel de mountainbike geweest.
Als engineer bij Sunn Bicycles was BOS oprichter Olivier Bossard nauw betrokken bij de ontwikkeling van de befaamde downhillfietsen waar op Nicolas Vouilloz de wereld liet zien wat hard en smooth rijden tegelijkertijd betekende. In 1999 zette Bossard zijn carrière voort als tuningsspecialist voor de inmiddels dan ook rally-rijdende Vouilloz en bouwde zijn bedrijf langzaam uit tot een high-end fabrikant van demperproducten voor een breed gamma.
BOS is de afkomst altijd trouw gebleven, al was de Franse specialist slechts underground bekend bij een hand vol enthousiastelingen in met name de DH en Enduro scene. Met de nieuwste telg in het gamma zal daar mogelijk verandering in komen.
Met de Dizzy XC betreedt men de cross country markt met een vork met 100 tot 120 mm veerweg (niet extern verstelbaar). Dit is een luchtgeveerde vork met magnesium onderpoten en 32 mm metende bovenpoten. Vooralsnog zal deze vork er alleen voor de 29″ wielmaat zijn, maar een versie voor 27,5″ wielen zou spoedig moeten volgen.
De vork weeg 1580 gram en om dit voor elkaar te krijgen heeft men een nieuwe, gesloten demper cartridge ontwikkeld die nauw verwant is aan de demper cartridge in de Deville AM die sinds kort op de markt is. Strikt genomen is het andersom: BOS ontwikkelde de nieuwe gesloten demper voor de nieuwe generatie XC vorken die men op de markt wil zetten en zag de potentie van de nieuwe demper goed passend bij de All Mountain versie van de Deville die al eerder op de markt kwam. De demper van de Dizzy XC is qua diameter iets kleiner, maar deelt het ontwerp van de compressiedemper met die AM en is dus eveneens instelbaar in 3 standen, te weten Soft, Medium en Hard. Met de enkele knop verstel je echter zowel de low als high speed compressie demping. Overigens is de ‘Hard’ setting geen volledige lockout.
Uiteraard is ook de rebound verstelbaar, net als de luchtdruk. Het klinkt allemaal vrij ‘feature’-loos misschien, maar iedereen die eens een BOS vork probeerde is lyrisch over de souplesse die deze Franse vorken hebben. Op haar website gaat BOS er dan ook prat op dat zij de laagste wrijving hebben en dat dit ondanks de gesloten demper cartridge ook opgaat voor de Dizzy XC vork.
We zijn benieuwd of dat de Dizzy XC inderdaad die reputatie kan volgen en melden ons graag later dit jaar met eigen testresultaten…
De Dizzy XC zou vanaf maart beschikbaar moeten zijn. De prijs? €1190.
Bron: www.bosmtb.com
Vanaf maart! Prima, hoopte al dat boss ooit even 29vork zou maken! Top!
Nog een tester nodig? Ik ben wel benieuwd hoe zich dit verhoud tot een Fox of Rock Shox…
Hmz, Maart hebben ze niet helemaal gehaald! :) Nog een week en hij zou binnen moeten zijn. Dus 2e week Mei :)…. #franseslag
nice! ben benieuwd wat je eerste indrukken zijn.