Specialized introduceert de Stumpjumper FSR met 27,5″ wielen Ha! 1 april! Oh, wacht… of toch niet? Als je een persbericht binnen krijgt rond deze periode dan kun je zo’n reactie verwachten.
Enkele weken geleden doken er ‘ineens’ ook al 650b banden op van de Big S uit Amerika. Dat verliep eigenlijk zonder al te veel tamtam, maar je kon er de klok op gelijk zetten dat er wat aan zat te komen. Nadat het merk volledig inzette op de 29″ wielmaat met leuzen als ‘Bigger is better’, wordt dat nu genuanceerd tot ‘Bigger is better. Except when it’s not’.
De markt vraagt er om. Of de markt dicteert dat je met de nieuwe wielmaat moet komen, anders doe je niet meer mee (?) Hoe je het ook bekijkt; 650b verkoopt. Het is de logica zelve dat grote spelers er ook op in haken. In het persbericht licht Specialized toe waarom men nu ook de 650b wielmaat aan het assortiment toevoegt:
Waarom nu 650b?
|
Waar anderen de 26″ wielmaat definitief voor dood verklaard hebben, blijft Specialized wat meer terughoudend, maar spreekt zich wel duidelijk uit voor wat betreft de correcte naamgeving van de nieuwe wielmaat:
26” wielen zullen in de toekomst een steeds kleinere rol gaan spelen. Ze zullen niet direct helemaal verdwijnen, maar u kunt er vanuit gaan dat 650b in de toekomst de rol van 26” zal overnemen. We noemen de fietsen 650b, omdat dat is wat ze zijn. De naam 27,5” is misleidend, omdat deze nieuwe maat niet precies tussen 29” en 26” inligt. |
Eerst de Stumpjumper FSR, daarna meer…
Het meer-veerweg-met-weinig-gewicht-segment is momenteel wereldwijd trending. Het mag dan ook niet anders dan logisch zijn dat Specialized als eerste de Stumpjumper line-up voorziet van de nieuwe wielmaat. Het persbericht laat echter duidelijk blijken dat het daar niet bij zal blijven, getuige ook het aantal bandprofielen dat Specialized in de 650b maat inmiddels levert.
Momenteel zijn er twee modellen beschikbaar als 2015 modellen: de FSR Carbon Expert EVO en de FSR Comp EVO. De eerstgenoemde is voorzien van een carbon frame, de de Comp is gebaseerd op een M5 aluminium frame. Beide fietsen hebben 150 mm veerweg voor- en achteraan en zijn verder voorzien van alle details die we van de overige Stumpjumper FSR modellen kennen, zoals de 142+ dropouts, PF30 trapasbehuizing, deels interne kabelgeleiding en de ‘EVO geometrie’ die een iets lagere trapashoogte combineert met een vlakkere balhoofdshoek.
Stumpjumper FSR Carbon Expert EVO
Prijzen zijn momenteel nog niet bekend bij ons, maar wel kunnen we melden dat de fietsen beschikbaar zullen zijn vanaf medio april!
UPDATE 1 April
De FSR Expert Carbon EVO heeft een prijs van €5499 en de aluminium FSR Comp Evo kost €2899.
Bron: www.specialized.com
JB