Toch wel: Specialized ‘aan’ de 650b!

Specialized introduceert de Stumpjumper FSR met 27,5″ wielen Ha! 1 april! Oh, wacht… of toch niet? Als je een persbericht binnen krijgt rond deze periode dan kun je zo’n reactie verwachten.

Enkele weken geleden doken er ‘ineens’ ook al 650b banden op van de Big S uit Amerika. Dat verliep eigenlijk zonder al te veel tamtam, maar je kon er de klok op gelijk zetten dat er wat aan zat te komen. Nadat het merk volledig inzette op de 29″ wielmaat met leuzen als ‘Bigger is better’, wordt dat nu genuanceerd tot ‘Bigger is better. Except when it’s not’.

De markt vraagt er om. Of de markt dicteert dat je met de nieuwe wielmaat moet komen, anders doe je niet meer mee (?) Hoe je het ook bekijkt; 650b verkoopt. Het is de logica zelve dat grote spelers er ook op in haken. In het persbericht licht Specialized toe waarom men nu ook de 650b wielmaat aan het assortiment toevoegt:


We geloven in grote wielen, als deze op de juiste manier gebouwd zijn voor de rijder en de bijbehorende rijervaring. Rijders moeten altijd de grootst mogelijke wielmaat kiezen die bij hun past. 29ers zijn snel, stabiel en leuk om te rijden, maar niet alle 29ers zijn goed gebouwd. Wij hebben onze Specialized 29ers ontwikkeld aan de hand van onze belangrijkste focuspunten, (lichtgewicht, rijeigenschappen & plezier) om de negatieve punten van de grote wielen te minimaliseren. Van recreatieve hardtails en World Cup winnende XC Race machines, tot All-Mountain fietsen en equipment voor mannen vrouwen. De Specialized 29er voordelen zijn bewezen. 
  
We weten echter dat niet iedere rijder op een 29er wil fietsen. We willen daarom blijven voldoen aan de behoeftes van de rijders met een kleinere wielmaat. We introduceren dan ook onze eerste 650b fiets, uiteraard met wielmaat-specifieke ontwikkeling, de Stumpjumper FSR EVO 650b.

Waarom nu 650b?
650b biedt voordelen ten opzichte van 26” op het gebied van tractie, stabiliteit en controle. Daarnaast is het onze prioriteit om te voldoen aan de behoeftes van de rijders, en die vragen duidelijk om een fiets als deze. We blijven ons uiteraard focussen op de ontwikkeling van 29ers, daar we volledig geloven in 29ers. Toch zijn er twee scenario’s waarbij een kleiner wiel, dat in potentie lichter is en sneller accelereert, voor sommige rijders een voordeel kan opleveren.

  • Speels: Als de rijders op zoek zijn naar meer wendbaarheid op zeer technische parcoursen. De kleinere wielen van de 650b fiets kunnen ook iets alerter aanvoelen. Vergeet daarbij echter niet dat met onze recente 29er geometrie de achterbruggen nog altijd korter zijn dat de 650b fietsen van de meeste andere merken.
  • Maat: We kunnen 650b fietsen maken met een lagere ‘standover’ hoogte

 

Waar anderen de 26″ wielmaat definitief voor dood verklaard hebben, blijft Specialized wat meer terughoudend, maar spreekt zich wel duidelijk uit voor wat betreft de correcte naamgeving van de nieuwe wielmaat:

26” wielen zullen in de toekomst een steeds kleinere rol gaan spelen. Ze zullen niet direct helemaal verdwijnen, maar u kunt er vanuit gaan dat 650b in de toekomst de rol van 26” zal overnemen. We noemen de fietsen 650b, omdat dat is wat ze zijn. De naam 27,5” is misleidend, omdat deze nieuwe maat niet precies tussen 29” en 26” inligt.

 

Eerst de Stumpjumper FSR, daarna meer…
Het meer-veerweg-met-weinig-gewicht-segment is momenteel wereldwijd trending. Het mag dan ook niet anders dan logisch zijn dat Specialized als eerste de Stumpjumper line-up voorziet van de nieuwe wielmaat. Het persbericht laat echter duidelijk blijken dat het daar niet bij zal blijven, getuige ook het aantal bandprofielen dat Specialized in de 650b maat inmiddels levert.

Momenteel zijn er twee modellen beschikbaar als 2015 modellen: de FSR Carbon Expert EVO en de FSR Comp EVO. De eerstgenoemde is voorzien van een carbon frame, de de Comp is gebaseerd op een M5 aluminium frame. Beide fietsen hebben 150 mm veerweg voor- en achteraan en zijn verder voorzien van alle details die we van de overige Stumpjumper FSR modellen kennen, zoals de 142+ dropouts, PF30 trapasbehuizing, deels interne kabelgeleiding en de ‘EVO geometrie’ die een iets lagere trapashoogte combineert met een vlakkere balhoofdshoek.

SJ_CarbonEVO_01
Stumpjumper FSR Carbon Expert EVO

SJ_CompEVO_01
Stumpjumper FSR Comp EVO

Prijzen zijn momenteel nog niet bekend bij ons, maar wel kunnen we melden dat de fietsen beschikbaar zullen zijn vanaf medio april!

UPDATE 1 April
De FSR Expert Carbon EVO heeft een prijs van €5499 en de aluminium FSR Comp Evo kost €2899.

Bron: www.specialized.com

JB

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments