Trek en Rockshox geven Supercaliber méér comfort met Flight Attendant

Met z’n unieke Isostrut-achtervering met 80 millimeter veerweg is Treks Supercaliber is een nogal uitgesproken apparaat, ontwikkeld voor maar één ding: heel efficiënt xc-en. En, zo was onze ervaring, daarin is Trek glansrijk geslaagd. Nu komen Trek en Rockshox met een Isostrut mét Flight Attendant, oftewel continu elektronisch geregelde compressiedemping voor de Supercaliber. Maar als er dan al een fully is die uit zichzelf al erg efficiënt is, dan is het de Supercaliber wel. Toch beloven Trek en Rockshox dat de Supercaliber mét Flight Attendant nóg efficiënter en daardoor nóg sneller is. Al denken wij dat er eigenlijk iets héél anders mogelijk is…
Trek Supercaliber Gen 2 met Rockshox Flight Attendant Isostrut

Soms komen er van die persberichten binnen waarvoor je een extra kop koffie nodig hebt. Een extra dosis cafeïne om tussen de marketingtermen door te zoeken naar wat er écht nieuw of verbeterd is. Niet zelden blijkt dat dan vaak een kleur te zijn. Maar iedereen weet dat rood de snelste kleur is, dus knappe marketeer die mij van iets anders weet te overtuigen…

Gelukkig zijn er ook volop persberichten en lanceringen die écht de moeite van het uitdiepen waard zijn. Dat was het geval bij de Supercaliber van Trek; de crosscountry-fully met de unieke Isostrut-achtervering die vooral gericht is op efficiëntie in wedsrijden. Ook Rockshox wist onze aandacht te grijpen bij de lancering van Flight Attendant. Het draadloze, elektronisch geregelde dempingssysteem maakt elke fully efficiënter door continu te schakelen tussen de open, pedal en lock-standen van de compressiedemping in de voorvork én achterdemper. En los van de extra batterijen die het systeem aan je fiets toevoegt, blijkt het erg verfijnd te werken. Voldoende zelfs om een verstokte ‘ik moet niets van elektronica op mijn fiets’-rijder te overtuigen.

Beide zijn op zichzelf uitgesproken én interessante ontwikkelingen. Nu komt Trek echter met een Supercaliber mét Rockshox Flight Attendant. En dat… dat doet onze wenkbrauwen toch wel fronsen…

Trek Supercaliber Gen 2 met Rockshox Flight Attendant Isostrut

Trek en Rockshox lanceren nu de Supercaliber mét Flight Attendant.

Zowel de op de Rockshox Sidluxe gebaseerde Isostrut-achterdemper als de Sid SL Ultimate-voorvork zijn bij deze Supercaliber uitgevoerd met Flight Attendant. Een draadloos verbonden en continu elektronisch gestuurde compressiedemping.

Trek Supercaliber

Als er namelijk een mountainbike is die géén elektronische gizmos nodig heeft om efficiënt te zijn, dan is het wel de Supercaliber van Trek. Met z’n unieke Isostrut-systeem, waarbij de achterdemper én de achtervering constructief één geheel vormen, biedt de Supercaliber in z’n huidige generatie achteraan 80 millimeter veerweg. Veerweg die soepel aanspreekt boven in de veerweg en het scherpe van grillige ondergronden wegneemt, maar dankzij een relatief hoge compressiedemping vervolgens niet kwistig met z’n 80 millimeter veerweg omgaat.

De strafheid van de achtervering maakt zelfs dat wij tijdens onze testritten vrijwel nooit de lock-out gebruikten. Want hoewel de achtervering wel iets beweegt als je een viaduct op sprint bijvoorbeeld, zeeziek maakt de Supercaliber je allerminst. Door de vrij hoge anti-squat (de mate waarin de trapkracht het inveren tegenwerkt) en de hoge compressiedemping, is de achtervering namelijk minder actief dan bij een gemiddelde andere xc-fully. Bij elkaar maken de ‘slechts’ 80 millimeter veerweg en de wijze waarop de achtervering werkt, dat de Supercaliber vooral snelheid boven absoluut comfort prefereert, zo is onze ervaring. Als het op pure xc-snelheid aankomt, zijn er dan ook maar weinig xc-fullies zó efficiënt ten aanzien van trapkracht, als de Supercaliber van Trek.

Trek Supercaliber test

Eerder dit jaar gingen we op pad met de Supercaliber met ‘reguliere’ vering…

Trek Supercaliber Gen 2 met Rockshox Isostrut

… zover de Isostrut-achterdemper al als ‘regulier’ beschouwd kan worden. We vonden het een erg geslaagde bike voor het beoogde doel: efficiënt crosscountry-knallen.

Trek Supercaliber + Rockshox Flight Attendant = … nutteloos?

Dat Trek nu samen met Rockshox een Isostrut mét Flight Attendant voor de Supercaliber heeft ontwikkeld, voelt voor aan als ‘zonde van de ontwikkeltijd’. Of… toch niet? De persberichten van zowel Trek als Rockshox (beiden stuurden hun eigen verhaal) zijn eigenlijk best compact. Daarbij houdt men het vooral bij kreten die je af zou kunnen doen als typische marketing. Zoals dat Treks Supercaliber “een van de meest bekroonde race bikes in het worldcup-circuit is”. En dat-ie dankzij Flight Attendant bikers toelaat om nog “harder te kunnen sprinten, sneller te kunnen scheuren en zich op niets anders te kunnen concentreren dan op het pad naar de bovenste trede”.

In de context van een xc-racer zoals de Supercaliber snap ik dergelijke turbotaal. En er zal wel een kern van waarheid inzitten. Maar volgens mij laat Trek hier wat liggen…

= méér comfort

Een cruciaal verschil tussen de reguliere Isostrut en de Isostrut mét Flight Attendant is dat die elektronisch geregelde variant drie standen heeft: open, pedal en lock. De reguliere Isostrut heeft er maar twee: open en lock. En die open-stand heeft bij de reguliere Isostrut nog altijd een hoge mate van compressiedemping. Die komt daarin zelfs meer overeen met de gemiddelde pedal-stand van een achterdemper met drie compressiestanden.

Met Flight Attendant is de open-stand ook werkelijk open; een stand die je dus niet hebt op de reguliere Isostrut. En dát betekent dat de Supercaliber met de Flight Attendant méér comfort kan bieden. Tegelijkertijd blijft doordat Flight Attendant continu schakelt het ‘straffe’ karakter van de originele set-up ook behoorlijk aanwezig. Na onze expliciete vraag hoe de Flight Attendant voor de Supercaliber werkt koppelt Rockshox aan ons terug dat de pedal en lock-stand zelfs iets straffer zijn dan bij de reguliere Isostrut. Daarmee wordt misschien een deel van het extreem uitgesproken karakter van de Supercaliber wat weggenomen, maar tegelijkertijd kan-ie daardoor bij een veel bredere groep in de smaak vallen. Want méér comfort zónder echt in te boeten op efficiëntie klinkt erg goed, toch?

Comfort is echter maar betrekkelijk. Want ik weet niet of veel mensen zich comfortabel voelen bij het uitgeven van 12.999 euro voor een mountainbike. Dat is namelijk wat Trek vraagt voor de Supercaliber met Flight Attendant…

Supercaliber SLR 9.9 Flight Attendant

De Supercaliber met Flight Attendant is gebaseerd op het lichtste SLR frame. Naast de RockShox Sid SL Ultimate-voorvork en Sidluxe Isostrut-achterdemper met elektronisch geregelde compressiedemping, heeft-ie een Sram Eagle XX SL Transmission, inclusief een vermogensmeter. Die vermogensmeter is óók via het AXS-protocol van Sram/Rockshox gekoppeld aan de Flight Attendant. Het draagt bij aan het adaptieve karakter van de software dat continu kijkt naar hoe je rijdt en wat daarbij aan demperinstellingen het beste bij past.

De Supercaliber SLR 9.9 FA rolt verder op Kovee RSL 30 carbon wielen. Verder komt dit topmodel met een geïntegreerde carbon SLR cockpit en een – uiteraard – draadloze Reverb AXS dropper zadelpen. Stoppen doe je met Sram Level Ultimate remmen. De Trek Supercaliber SLR 9.9 Flight Attendant weegt 10,11 kilogram (maat M) en is verkrijgbaar in vijf kleuren.

Trek Supercaliber SLR 9.9 Flight Attendant

En de Supercaliber is er uiteraard in het rood. Want rood is verreweg de snelste kleur…

Bron en meer info: trekbikes.com & rockshox.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments