Trek houdt voor zijn Fuel EX een korte modelcyclus aan. Elke twee jaar kun je rekenen op een nieuw model. Toen Trek ons onlangs met de Fuel EXe liet kennismaken, dachten we in eerste instantie dat we de nieuwe Fuel EX onder onze neus geschoven kregen. Niets was minder waar; de Fuel EXe bleek Treks nieuwste trail-allrounder te zijn met een zéér compacte motor en batterij.
Op de vraag of we in dit geheel nieuwe model – met meer veerweg en een afwijkend overkomen dan de huidige/vorige versie – dan ook de nieuwe Fuel EX al wat konden zien, liet onze man bij Trek een stilte vallen. Die vulden we voor onszelf dus in met een ‘ja’. Dat gevoel werd bevestigd toen een persbericht over de nieuwe Fuel EX op onze digitale deurmat viel. De 2023 Fuel EX volgt inderdaad nauwgezet het frameontwerp dat we inmiddels van de Fuel EXe kennen. Niettemin waren er nog volop verrassingen…
Trek Fuel EX 2023: Verstelbare geometrie
Met de Mino-Link die Trek in diverse fullsuspension-modellen voert, kun je de geometrie subtiel aanpassen. Je zet de trapas omlaag en je vlakt de de zit- en stuurhoek wat af, of andersom. Ook bij de nieuwe Fuel EX vind je een verstelmogelijkheid tussen de staande achtervork en de hevel rondom de zitbuis. Maar Trek gaat bij de 2023 Fuel EX nog een flinke stap verder. Zo kun je nu óók de balhoofdhoek aanpassen. De balhoofdlagers zitten in een losse bus in het frame. Met los verkrijgbare bussen kun je vervolgens de balhoofdhoek plus of minus een volle graad finetunen, onafhankelijk van de Mino-Link.
De 29”-modellen (er zijn ook 27,5”-versies, maar daarover later meer), kun je bovendien ook als mullet-uitvoeren. Trek geeft aan dat een 27.5” achterwiel dus prima gaat in combinatie met een 29” voorwiel, vooral als je het combineert met een voorvork met 160 mm veerweg. De voorvorken die Trek standaard in de 2023 Fuel EX monteert, kunnen met het uitwisselen van de luchtveer van 150 naar 160 mm veerweg gezet worden.
Het aantal opties dat je zodoende hebt om de geometrie te veranderen is vrij groot. Om die reden heeft Trek een dynamische geometrietabel op z’n website gezet, die laat zien welk effect de de verschillende instellingen op de geometrie hebben.
Verstelbare ABP-vering
De 2023 Fuel EX heeft nog steeds het befaamde ABP-veersysteem. Hierbij ligt het scharnierpunt tussen de staande en liggende achtervork concentrisch met de achternaaf. Het idee hierbij is dat de achtervering niet verhardt bij het remmen. En dat zou méér controle moeten geven bij het afdalen.
De nieuwe trailbike van Trek heeft echter nu ook een variabele dempermontage. Hiermee is de verhouding tussen veerweg én de slag van de achterdemper, in het Engels leverage ratio genoemd, te beïnvloeden. Bij veel bikes wordt dit toegepast om zowel een luchtveer als een demper met schroefveer toe te kunnen passen. En ja, óók de 2023 Fuel EX kan voorzien worden van een demper met schroefveer! Maar de leverage-chip is niet alleen bedoelt om de verschillen in veerkarakteristiek tussen een lucht- en schroefveer op te vangen. Beide posities zijn namelijk áltijd bruikbaar, waarbij je in de hoogste stand méér progressie in het veersysteem hebt. Dat betekent dus méér weerstand tegen doorslaan.
En in tegenstelling tot het toevoegen van een volumespacer bij een luchtveer of het uitwisselen van de veer bij een demper met schroefveer, beïnvloedt je met de nieuwe verstelmogelijkheid niet alleen de progressiviteit van de vering, maar óók de demping. Netto geeft dit volgens Trek veel meer opties tot finetuning.
Geometrie
Trek is over het algemeen niet zuinig met het aanbieden van framematen. Ook de 2023 Fuel EX komt maar liefst in acht framematen. En ook al is de Fuel EX ontworpen als 29er, het is toch wel opvallend om te zien dat ze de XS en de S met 27.5” wielen aanbieden. De S is er overigens óók als 29er. Trek is van mening dat rijders die op een S passen zowel profijt van de 27.5” als 29” kunnen hebben, afhankelijk van rijstijl en voorkeur. De 27.5″-modellen kunnen overigens niet tot mullet-bikes worden omgetoverd door een 29″ voorwiel te monteren, want die past uiteraard niet in de standaard gemonteerde voorvork.
Bij de frames in maat XS, S en M is de achtervorklengte 435 mm. Vanaf de ML loopt de lengte in stappen van 5 mm op tot 450 mm bij de XXL. Het idee hierachter is dat naarmate het het voorwiel verder naar voren staat, óók het achterwiel verder weg zou moeten staan, om zodoende het rijdersgewicht zo gecentreerd mogelijk tussen de wielen te houden. Dit concept, dat beslist niet nieuw is, zien we we bij steeds meer fabrikanten, ondanks de extra productiekosten die een maatspecifieke achterbrug met zich meebrengt. Al is dat – opvallend genoeg – bij Trek juist niet het geval. Trek verandert simpelweg de positie van het hoofdscharnierpunt op het hoofdframe – daarvoor moeten per framemaat immers toch al specifieke productiemallen voor worden gemaakt. Met deze stap kan Trek dus alsnog één achterbrug toepassen op alle modellen én de effectieve achterbruglengte gemeten tussen trapas en achternaaf variëren. Slim!
Trek Fuel EX 2023 in carbon én aluminium
Trek lanceert de Fuel EX meteen in carbon en aluminium versies. En ongeacht het framemateriaal hebben ze allemaal dezelfde framedetails als de Mino-Link, de progressieverstelling bij de dempermontage en de verstelbare balhoofdhoek. Maar óók de opslagruimte in de onderbuis is in de zowel de carbon frames als de aluminium versies aanwezig. Trek was de eerste die zoiets bij aluminium modellen aanbood en dat doen ze dus ook nu weer. Elke fiets komt standaard met een BITS bag waarmee je gereedschap, een sleutelbos of wat ook, rammelvrij kunt opbergen in het vooronder.
De onderbuis bij de Fuel EX is volledig beschermd met een kunststof kap. Of eigenlijk kappen, meervoud, want hij bestaat uit twee delen. Het nieuwe, bovenste deel is specifiek ontworpen voor de Amerikaanse manier van shuttlen: met de voorvork over de rand van de achterklep van de pickup.
Verder lopen alle kabels binnendoor. En zowel bij de carbon als aluminium modellen gebeurd dat via liners. Die houden de boel niet alleen rammelvrij, het maakt het vervangen van een kabel/leiding tot eitje. Tot slot is het opvallend dat Trek in z’n persbericht met geen woord rept over de knock-block die we op voorgaande modellen tegenkwamen. De stuuruitslagbegrenzer moest de onder- en bovenbuis beschermen voor het geval het stuur dubbelsloeg. Op zich een prima idee, maar het maakte het meenemen van je bike in de auto lastiger. De reden dat Trek er niets over zegt is simpel: de 2023 Fuel EX heeft géén knock-block meer. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de nieuwe optie van de verstelbare balhoofdlagers.
12 modellen
Net als met de maatvoering is Trek niet zuinig met het aantal afmontageopties van de Fuel EX dat aangeboden wordt. De 2023 versie is er in maar liefst 12 uitvoeringen. Het programma begint met de Fuel EX 7 met een prijs van € 3.699. Samen met de Fuel EX 8 zijn dit de enige modellen met een aluminium frame. Vanaf de Fuel EX 9.7 (€ 5.399) heb je een carbon frame. Bovenaan de prijslijst vind je de Fuel EX 9.9, die behangen is met Sram XO1 AXS en binnen het Project One-programma valt, waardoor je uit meerdere kleuren kunt kiezen. De meeste modellen hebben overigens sowieso twee opties qua kleuren. De 2023 Fuel EX modellen zijn per direct te bestellen en staan bij diverse Trekdealers inmiddels in de showroom.
Op de website van Trek zul je overigens ook nog de Fuel EX 5 tegen komen. Die staat dus onder de Fuel EX 7 gepositioneerd, maar is in feite een carry-on-model uit het 2022-programma. Deze heeft dus ook het 2022 aluminium frame met 130 mm veerweg achteraan.
Bron en meer info: www.trekbikes.com/fuel-ex
2023 Fuel EX: Doordacht, maar heeft-ie niet teveel instelmogelijkheden?
Redactioneel commentaar
Voor Trek is de Fuel EX ontegenzeggelijk een belangrijke bike. De markt in dit trailsegement is, op wereldschaal bekeken, erg groot. En in die markt is de keuze dan ook breed met allerlei uiteenlopende filosofiën voor wat betreft geometrie en vering.
De 2023 Fuel EX lijkt ons een zeer doordachte bike en met de keuze om zéér veel verstelmogelijkheid te bieden biedt Trek dus iets waarmee je dan ook véél kanten uit kunt. Slim? Ja, misschien. Maar tegelijkertijd vragen wij ons hier op de redactie af wie werkelijk gebruik gaat maken van al die verstelmogelijkheden. Je hebt immers nogal wat kennis en ervaring nodig om te begrijpen wat er gebeurt als je een geometrievariabele gaat aanpassen. Al helemaal als je je beseft dat nog genoeg bikers het bepalen van de juiste luchtdruk en demperinstellingen al een brug te ver vinden.
De dynamische geometrietabel die Trek online biedt, laat getalsmatig zien wat er gebeurd. Maar zou het niet veel gunstiger zijn om de werkelijke effecten op de trail te duiden? Op die manier kun je zelfs de bikers die minder thuis in de materie, meekrijgen in het hele concept. Zolang dat nauwelijks uitgelegd wordt, kun je je afvragen of je niet liever gewoon een bike hebt waarvan je precies weet waarin-ie goed is.
Wat denk jij? “Geef mij maar véél verstelmogelijkheden!”, of “Hmm, ik wil gewoon rijden!” Laat het weten in de reacties.
Prima die instelmogelijkheden.
Als bezitter van een lange lijn fietsen die volgens diverse media ’te veel instelmogelijkheden hebben’: helemaal me eens! Al is het maar dat je na een paar avonturen erachter komt dat je iets toch nét wat anders wilt instellen, om het vervolgens de komende 7 jaar zo te laten.
Geef mij maar wat minder instelmogelijkheden