Trek Slash 2024 met high-pivot-vering
High pivot-vering, oftewel een veersysteem waarbij het hoofdscharnierpunt boven de traps een stuk hoger is geplaatst dan bij veel andere veersystemen, is niet nieuw. Maar lange tijd kwam je alleen tegen bij kleinere fabrikanten van downhillbikes. De voorbije jaren zijn steeds meer merken met het kenmerkende veersysteem aan de haal gegaan. Zo gaf onder meer Cannondale z’n Jekyll endurobike in 2021 al een veersysteem met een hoger geplaatst hoofdscharnierpunt en stalgenoot GT volgde vrij snel daarna met de Force.
Het principe van high pivot-vering is dat door het hoger geplaatste scharnierpunt het achterwiel tijdens het inveren meer achterwaarts beweegt. Hierdoor kan het wiel dus makkelijker ‘uit de weg’ bewegen als er een obstakel geraakt wordt, omdat de beweging meer met de rijrichting mee is. Het is dus vooral een veersysteem voor bikes die voor het afdalen geconcipieerd zijn. Bij de nieuwe Slash heeft het veersysteem nu 170 millimeter veerweg. Dat is 10 millimeter méér dan bij de vorige generatie. Vooraan heeft de Slash nog steeds 170 millimeter veerweg.
Standaard komen de Slash-modellen met een luchtgeveerde achterdemper. Maar dankzij een ‘leverage-rate chip’ is het systeem óók geschikt voor gebruik van achterdempers met spiraalveer.
Extra kettingwieltje(s)
Het concept komt ook met een aantal nadelen. Om de invloed van trapkracht te minimaliseren wordt de ketting ergens in de buurt van het hoofdscharnierpunt over een extra kettingwieltje geleid. Dat voegt niet alleen gewicht toe, maar het betekent ook dat de aandrijvinging iets meer weerstand heeft. Het voordeel is echter dat met de plaatsing van het kettingwieltje heel nauwkeurig die mate van trapinvloed (anti-squat) kan worden bepaald. Trek claimt met de door hun gekozen opstelling met de nieuwe Slash een alsnog erg goed klimmende high pivot-bike te hebben neergezet.
Aan de onder-/achterzijde van de crank vind je nóg een geleidewieltje. Die moet het klapperen van de ketting wat tegenwerken. En meer nog: door de relatieve hoge plaatsing grijpt de ketting beter rondom het kettingblad in. Zónder dit geleidewieltje zouden slechts een paar tanden van het kettingblad in contact staan met de ketting, waardoor de kans vrij groot is dat-ie van het kettingblad afloopt.
Aanpasbaar
29 en 27,5 inch wielen
De 2024-Slash een mullet. Dat betekent vooraan een 29 inch en achteraan een 27.5 inch wiel. Het is een combinatie die we bij veel bikes in deze categorie tegenkomen. Het grote voorwiel rolt gemakkelijk(er) over obstakels, terwijl het iets kleinere achterwiel zorgt dat de lengte van de fiets iets beperkt blijft en het geheel daardoor wendbaarder is dan een bike met voor- en achteraan 29 inch wielen.
De framemaat S komt overigens ook vóóraan standaard met een 27.5 inch wiel en is niet tot mullet om te bouwen. Volgens Trek werkt twee maal 27.5 inch bij deze framemaat beter. Voor wie meer méér stabiliteit wil is bij de framematen M tot en met XL het 27,5 inch achterwiel wél om te wisselen voor een 29 inch exemplaar. Dat kan alleen door het montagebracket, dat de achterdemper met de onderbuis verbindt, te vervangen. Dit onderdeel zit niet standaard bij de Slash en moet koop je los aanschaffen.
Geometrie
Vooraan staat de voorvork standaard onder een hoek van 63,5 graden. En is je dat niet flauw genoeg dan kun je met los leverbare inserts balhoofdbuishoek nóg een graad flauwer maken. Of, wanneer je deze inserts andersom monteert, juist één graad steiler zetten. Om deze reden heeft Trek de Slash dan ook géén minolink flipchips gegeven die je bij veel andere modellen van het merk tegen komt.
Merk overigens op dat de carbon Slash maatspecifieke achtervorklengtes krijgt. In feite is de achtervork tussen scharnierpunt en de achternaaf telkens identiek qua lengte. Maar door het hoofdscharnierpunt bij elke framemaat wat anders neer te leggen, kunnen ze dus met één achtervork toch verschillende achtervorklengtes creëren. Bij de aluminium versie van de Slash past Trek dit trucje echter niet toe.
Slash 2024 in carbon en aluminium
Trek zet de 2024 Slash neer met carbon én aluminium frames. Bij de carbon frames zijn ook de liggende en staande achtervork van carbon. Rondom zijn de frames flink ingepakt met rubber. Niet alleen de liggende achtervork, maar ook de onderbuis om de bike óók te beschermen tijdens het ‘shuttlen’. Verder meldt Trek dat de nieuwe 2024-Slash in alle framematen voor veruit de meeste bikers ruimte bied voor een dropper-zadelpen met een droplengte 170 millimeter. Tot slot hebben alle Slash-frames, dus óók (en dat is nog steeds behoorlijk uniek) de aluminium versies een opbergvak in de onderbuis.
Er zijn vijf versies met een carbon frame, beginnende bij de Slash 9.8 met een Shimano XT-afmontage voor € 7.899. De 9.8 is óók verkrijgbaar met een Sram GX Eagle AXS Transmission-afmontage en daarvoor betaal je € 7.999. De 9.9-versie is verkrijgbaar met een Shimano XTR-aandrijving voor € 9.999, Sram XO Eagle AXS Transmission voor € 11.499, óf de XX-versie van Srams nieuwe aandrijving voor € 12.499. Het aluminium frame is verkrijgbaar als Slash 8 met een Shimano XT-afmontage voor € 4.499 of als Slash 9 met een Sram GX Eagle AXS-groep (dus niet-Transmission) voor € 5.499. Zowel het aluminium als carbon frame zijn ook los leverbaar voor respectievelijk € 3.199 en € 4.999.
Bron en meer info: trekbikes.com