De Procaliber is – of beter – was Treks high-end carbon crosscountry hardtail. Want voor het modeljaar 2024 komt Trek met een aluminium Procaliber. Met de introductie van deze nieuwe hardtail versimpelt Trek, naar eigen zeggen, z’n crosscountryhardtailprogramma. Dat programma omvat de Marlin-instappers en daarnaast de Roscoe trail-hardtail. De X-Caliber vulde het gat op tot de Procaliber in carbon met z’n befaamde IsoSpeed-constructie, waarbij de zitbuis bovenmiddel kan flexen door een draaipunt bovenaan bij de zitbuis. Het X-Caliber-model is komen te vervallen en wordt opgevolgd door een Procaliber in aluminium. Netto blijft het aantal modellen dus gelijk, maar de naamgeving is wat meer eenduidig geworden.
Procaliber aluminium: moderne hardtail
Trek zet de aluminium Procaliber scherp geprijsd neer in twee smaken voor 1.299 euro en 1.499. En dat doen ze zonder aan de laatste trends op het gebied van geometrie voorbij te lopen. Sterker, Trek geeft de aluminium Procaliber zelfs een progressievere geometrie mee dan z’n duurdere carbon pendant.
Zo vind je op beide uitvoeringen van de aluminium Procaliber een voorvork met 120 millimeter veerweg. Zoals vaker gezegd; 120 millimeter lijkt stilaan de nieuwe crosscountry-standaard te worden. Die voorvork staat onder een hoek van 67 graden. Dat is maar liefst 2,5 graad vlakker dan in de uitgaande X-Caliber. Maar de balhoofdbuishoek is tevens 1,3 graden vlakker dan die van de Procaliber in carbon. Trek combineert dit bovendien met een genereuze framelengte. De reach is bij een medium-frame 10 millimeter langer dan bij de Procaliber in carbon. Wat in combinatie met de korte stuurpen méér controle geeft in afdalingen en op snelheid. Met 74,3 graden staat de zitbuis ook ruim 1,3 graden meer rechtop dan bij zowel de uitgaande X-Caliber als de huidige carbon Procaliber.
Framedetails
De nieuwe Procaliber aluminium rolt in alle framematen op 29 inch wielen, waarbij 2.4 inch brede banden standaard zijn. Kabels lopen bij het nieuwe aluminium frame binnendoor, maar gaan op de ‘ouderwetse’ manier via de zijkant van het frame naar binnen. Prima zet, wat ons betreft. Om rammelen van de kabels tegen te gaan lopen worden ze in het frame door schuimrubber buisjes gevoerd.
Verder heeft de 2024 aluminium Procaliber een tapse balhoofdbuis, iets dat zowel de Marlin als de uitgefaseerde X-Caliber nog niet hadden. En ten opzichte van de carbon Procaliber is dit nieuwe aluminium frame dankzij de UDH-dropout wél compatibel met Sram Transmission. Om de aluminium Procaliber zo veelzijdig mogelijk te maken zijn er montagepunten voor een drager aangebracht.
Procaliber aluminium 2024: twee modellen
Voor modeljaar 2024 heeft Trek twee versies van de Procaliber met een aluminium frame in het programma. Dat klinkt als niet veel en in feite is dat ook zo. Maar met de Procaliber 6 van 1.299 euro en Procaliber 8 van 1.499 euro vult Trek precies het gat op tussen de Marlin en Procaliber in carbon.
Bron en meer info: trekbikes.com