Checkmate SLR: de nieuwe gravelracer van Trek
Met de Checkpoint had Trek een relatief breed programma aan gravelbikes, met naast de aluminium versie twee versies in carbon. De Checkpoint SLR kwam naast de Checkpoint SL te staan, met een lichter frame en de premisse dat het meer de racer van de twee is. Niettemin week de Checkpoint SLR niet af in geometrie van de SL. Nu introduceert Trek de Checkmate SLR als opvolger van de Checkpoint SLR, en met die nieuwe naam staat er ook een volledig nieuw frame dat daarmee Treks eerste toegespitste gravelracer is.
Aero-gravelbike
Voor het volledige nieuwe Checkmate SLR frame heeft Trek goed gekeken naar z’n aero-racefiets Madone Gen 8. Aero is nu eenmaal ook een thema bij gravelracers. Net als bij de Madone past Trek bij de Checkmate SLR dus ‘Full System Foil’-aero buisvormen toe. Samen met de aerodynamische cockpit is het frontale oppervlak verkleind en doorklief je de lucht dus met minder vermogen. Volgens Trek resulteert dit alles er in dat de Checkmate SLR op het 320 kilometer lange parcours van de Unbound 5 minuten en 54 seconden sneller is dan de Checkpoint SLR. Goed; dat condities (van terrein, weer én rijder) hier even goed een onderdeel van zijn, laten we maar even buiten beschouwing. Maar het punt dat Trek wil maken is duidelijk: de Checkmate SLR is een snelle gravelracer.
Checkmate framedetails
Het nieuwe frame, gemaakt van Treks OCLV 800 carbon, biedt ruimte aan banden tot 45 millimeter. Als een bredere band nodig is voor jouw rit, dan is de Checkmate SLR simpelweg niet de uitgewezen gravelbike. Opbergruimte ín het frame is er niet. Met oog op het framegewicht koos Trek er voor om geen luikje in de onderbuis te maken. Het Checkmate SLR frame weegt in de maat ML 1.146 gram, aldus Trek. De voorvork weegt 415 gram. Deze gewichten zijn inclusief de lak.
De zadelpen zit gemonteerd in het inmiddels door Trek vaak toegepaste IsoSpeed-comfortsysteem. Bij dit systeem is de zadelpenklem scharnierend opgehangen, waarbij de zadelpen door middel van een in de bovenbuis weggewerkte afsteun-arm geïsoleerd wordt van het frame. Deze constructie biedt zodoende méér comfort dan een verende carbon zadelpen in een regulier carbon frame.
UDH en geïntegreerde cockpit
Dank zij het UDH-uitvaleinde is de Checkmate SLR compatibel met Srams nieuwe Red XPLR AXS 13-speed groep. En alhoewel er geen interne opslag in het frame is, vind je wel volop montagepunten voor bidons en de specifieke tassen die Trek voor de Checkmate SLR én Checkpoint SL nu ook in het programma heeft. Kabels lopen uiteraard (..) binnendoor via het bovenste balhoofdlager. En alhoewel de twee huidige Checkmate SLR-modellen voorzien van draadloze schakelgroepen, is er ruimte voor bedrade derailleur(s). Ja, op de zitbuis zit een montagepunt voor een voorderailleur.
Verder zijn er een volledig geïntegreerde cockpit en een losse stuurpen mogelijk. Beide werken met speciale, deelbare vulringen. De zitposities is dus aan te passen zónder dat je kabels volledig moet demonteren. Standaard vulringen passen ook boven op de stuurpen, dus inkorten van de vorkbuis is niet per sé nodig als je een diepere zit wilt uitproberen, maar later toch terug de hoogte in wil.
Geometrie
Trek biedt de Checkmate SLR aan in zes verschillende maten van XS tot XL. Saillant detail is dat de reach niet is toegenomen, maar zelfs is verkort (!). Ook de stack is lager in vergelijking met de Checkpoint SLR. In het geheel beschouwd is de Checkmate SLR daarmee sportiever of zelfs ‘agressiever’, aldus het persbericht.
Checkmate SLR modellen en prijzen
Momenteel heeft Trek twee Checkmate SLR-modellen in z’n programma. Dat begint met de SLR 7 met een prijs van 8.999 euro, met een Sram Force AXS XPLR 1×12-groep en Bontrager Aeolus Pro V3 wielen. Het topmodel is de Checkmate SLR9 met Sram Red XPLR AXS 1×13-speed en Bontrager Aeolus RSL wielen. Naast een aantal standaard kleurenopties, biedt Trek je de mogelijkheid via z’n Project One-optie de Checkmate RSL naar wens te laten spuiten. Een frameset (frame en voorvork) staat wél in de prijslijst voor Amerika en Canada, maar vooralsnog niet voor de Benelux. Beide Checkmate SLR-modellen zijn per direct leverbaar.
Checkpoint SL Gen 3: Rap, maar dankzij updates méér avontuurlijk
Bij de Checkpoint SL Gen 3 bouwt Trek voort op het originele platform dat voor het eerst werd gelanceerd in 2018. Updates bij deze derde generatie bestaan uit een iets meer op comfort georiënteerde ‘endurance gravel’-geometrie, méér opslagcapaciteit in de onderbuis en méér montagepunten. Het nieuwe frame biedt ruimte aan banden tot een breedte van 50 millimeter. Bovendien is de Checkpoint SL Gen 3 niet alleen compatibel met een dropper-zadelpen, maar ook met geveerde voorvorken in alle framematen, met uitzondering van de XS.
Checkpoint SL framedetails
Net als z’n voorganger is de derde generatie van de Checkpoint SL gemaakt met OCLV 500-carbon. Daarmee komt het framegewicht voor een framemaat ML (inclusief lak) op 1.385 gram. De carbon voorvork weegt 536 gram. Er is nu ruimte voor banden met een breedte tot 50 millimeter.
Het frame is nu ook uitgevoerd met een UDH-uitvaleinde en kabels gaan via het bovenste balhoofdlager het frame in. Het opbergvak in de onderbuis is nu vergroot, waarbij ook het luik is vergroot voor gemakkelijkere toegang. En verder zijn er rondom talloze montagepunten.
Net als z’n voorganger heeft de Checkpoint SL Gen 3 óók IsoSpeed, waarbij de constructie afwijkt van de Checkpoint SLR én de nieuwe Checkmate SLR. Bij deze versie van IsoSpeed beweegt de zadelpen niet ín de zitbuis, maar mét de zitbuis mee, zoals we bij de test van de Checkpoint SL 6 uit 2022 toelichtten. De zitbuis zelf is richting de trapas versmald en kan zodoende op die plek rond het scharnierpunt bovenaan naar voren buigen. Daarbij buigt de zadelpen dus naar achteren om trillingen op te vangen.
Geometrie: óók kortere en rechtere zit
De Checkpoint SL Gen 3 is er ook in zes framematen, van XS tot XL, waarbij Trek nu een ‘gravel endurance’-geometrie introduceert. Net als we bij de Checkmate SLR zagen, is de reach iets verkort. Maar anders dan bij die gravelracer, is bij de Checkpoint SL de stack juist wat verhoogd. Hierdoor is een iets meer rechtop georiënteerde zitpositie mogelijk, wat beter past bij de epische avonturen, waarvoor de Checkpoint SL Gen 3 nu meer nadrukkelijk door Trek wordt neergezet. Geen van de beschikbare modellen komt standaard met een geveerde voorvork. Maar de starre carbon voorvork is bewust langer gemaakt, zodat de geometrie niet of nauwelijks verandert wanneer je die inwisselt voor een geveerd exemplaar.
Checkpoint SL Gen 3 modellen en prijzen
Trek zet de nieuwe Checkpoint SL in drie varianten op de markt in de Benelux, allemaal voorzien van draadloos geschakelde Sram-groepen. Dat begint met de Checkpoint SL 5 AXS voor 3.999 euro, voorzien van een Sram Apex 1 AXS 1×12-speed groep en alu wielen. Voor 4.599 euro is er de Checkpoint SL 6 AXS met een Rival AXS 1×12-groep. Het topmodel is de Checkpoint SL 7 AXS met een prijs van 6.499 euro. Hierbij heb je een Sram Force AXS 1×12-speed groep en als enige van de Checkpoint SL-modellen komt deze SL 7 met carbon Bontrager Aeolus-wielen. Een los frame wordt vooralsnog niet geleverd in de Benelux. En zoals bij Trek eigenlijk altijd het geval is, heb je ook bij de Checkpoint SL Gen 3 keuze uit diverse kleuren. Custom Project One-opties worden niet aangeboden. Alle modellen zijn per direct leverbaar.
Bron en meer info: trekbikes.com