Trek lanceert de gravelracer Checkmate SLR en de vernieuwde gravelbike Checkpoint SL

Met de Checkpoint lanceerde Trek in 2018 z’n eerste gravelbike. Nu is er de Checkpoint SL Gen 3; deze derde generatie slaat duidelijk af richting het avontuurlijke pad, met een vernieuwde ‘gravel endurance’ geometrie, verbeterde opslagmogelijkheid in het frame en extra montagepunten. Parallel brengt Trek met de Checkmate SLR een compleet nieuwe gravelracer die de Checkpoint SLR opvolgt en daarmee het lichtste gravelframe van Trek tot dusver is. Zowel de nieuwe Checkpoint SL als de Checkmate SLR bieden extra comfort met Treks befaamde IsoSpeed voor meer comfort.

Trek Checkmate SLR 2025 tijdens Unbound op 1 juni 2024

Tijdens de Unbound gravelrace in juni reden diverse deelnemers al op de nieuwe gravelracer van Trek. Nu weten wat dat-ie officieel de Checkmate SLR heet.

2025 Checkpoint SL gravelbike

Parallel aan de lancering van de 2025 Checkmate SLR krijgt de Checkpoint SL een grondige update met een compleet nieuw frame.

Checkmate SLR: de nieuwe gravelracer van Trek

Met de Checkpoint had Trek een relatief breed programma aan gravelbikes, met naast de aluminium versie twee versies in carbon. De Checkpoint SLR kwam naast de Checkpoint SL te staan, met een lichter frame en de premisse dat het meer de racer van de twee is. Niettemin week de Checkpoint SLR niet af in geometrie van de SL. Nu introduceert Trek de Checkmate SLR als opvolger van de Checkpoint SLR, en met die nieuwe naam staat er ook een volledig nieuw frame dat daarmee Treks eerste toegespitste gravelracer is.

2025 Trek Checkmate SLR gravelracer

Aero-gravelbike

Voor het volledige nieuwe Checkmate SLR frame heeft Trek goed gekeken naar z’n aero-racefiets Madone Gen 8. Aero is nu eenmaal ook een thema bij gravelracers. Net als bij de Madone past Trek bij de Checkmate SLR dus ‘Full System Foil’-aero buisvormen toe. Samen met de aerodynamische cockpit is het frontale oppervlak verkleind en doorklief je de lucht dus met minder vermogen. Volgens Trek resulteert dit alles er in dat de Checkmate SLR op het 320 kilometer lange parcours van de Unbound 5 minuten en 54 seconden sneller is dan de Checkpoint SLR. Goed; dat condities (van terrein, weer én rijder) hier even goed een onderdeel van zijn, laten we maar even buiten beschouwing. Maar het punt dat Trek wil maken is duidelijk: de Checkmate SLR is een snelle gravelracer.

Checkmate framedetails

Het nieuwe frame, gemaakt van Treks OCLV 800 carbon, biedt ruimte aan banden tot 45 millimeter. Als een bredere band nodig is voor jouw rit, dan is de Checkmate SLR simpelweg niet de uitgewezen gravelbike. Opbergruimte ín het frame is er niet. Met oog op het framegewicht koos Trek er voor om geen luikje in de onderbuis te maken. Het Checkmate SLR frame weegt in de maat ML 1.146 gram, aldus Trek. De voorvork weegt 415 gram. Deze gewichten zijn inclusief de lak.

De zadelpen zit gemonteerd in het inmiddels door Trek vaak toegepaste IsoSpeed-comfortsysteem. Bij dit systeem is de zadelpenklem scharnierend opgehangen, waarbij de zadelpen door middel van een in de bovenbuis weggewerkte afsteun-arm geïsoleerd wordt van het frame. Deze constructie biedt zodoende méér comfort dan een verende carbon zadelpen in een regulier carbon frame.

De buisvormen zijn geïnspireerd op die van de Madone. De Checkmate SLR heeft daarmee duidelijk een aero-insteek die past bij de trend voor gravelracers. Het frame heeft geen opbergruimte in de onderbuis, maar er zijn volop montagepunten. Bovendien heeft Trek bijpassende bovenbuis- en frametassen ontwikkeld. Kabels gaan nu via de cockpit en het bovenste balhoofdlager volledig binnendoor.

Er is ruimte voor banden tot 45 millimeter breedte.

2025 Trek Checkmate SLR gravelbike met IsoSpeed

Bij de Checkmate SLR past Trek z’n IsoSpeed-comfortconstructie toe. In deze versie kan de hele zadelpen rond het scharnierpunt tussen boven- en zitbuis binnenin de zitbuis wat naar achteren kantelen via een interne bladveer. Meer details over deze specifieke variant van IsoSpeed op de website van Trek.

UDH en geïntegreerde cockpit

Dank zij het UDH-uitvaleinde is de Checkmate SLR compatibel met Srams nieuwe Red XPLR AXS 13-speed groep. En alhoewel er geen interne opslag in het frame is, vind je wel volop montagepunten voor bidons en de specifieke tassen die Trek voor de Checkmate SLR én Checkpoint SL nu ook in het programma heeft. Kabels lopen uiteraard (..) binnendoor via het bovenste balhoofdlager. En alhoewel de twee huidige Checkmate SLR-modellen voorzien van draadloze schakelgroepen, is er ruimte voor bedrade derailleur(s). Ja, op de zitbuis zit een montagepunt voor een voorderailleur.

Verder zijn er een volledig geïntegreerde cockpit en een losse stuurpen mogelijk. Beide werken met speciale, deelbare vulringen. De zitposities is dus aan te passen zónder dat je kabels volledig moet demonteren. Standaard vulringen passen ook boven op de stuurpen, dus inkorten van de vorkbuis is niet per sé nodig als je een diepere zit wilt uitproberen, maar later toch terug de hoogte in wil.

Trek Checkmate SLR met UDH voor Sram XPLR

Trek geeft de Checkmate SLR een UDH-uitvaleinde mee en is daardoor compatibel met Srams nieuwste Red XPLR AXS 13-speed groep.

De Checkmate SLR krijg eenzelfde lichte, aerodynamische en ergonomische stuur/stuurpen (cockpit) uit één stuk als de Madone Gen 8. De vorm is iets aangepast voor een meer aerodynamische houding én meer controle.

Geometrie

Trek biedt de Checkmate SLR aan in zes verschillende maten van XS tot XL. Saillant detail is dat de reach niet is toegenomen, maar zelfs is verkort (!). Ook de stack is lager in vergelijking met de Checkpoint SLR. In het geheel beschouwd is de Checkmate SLR daarmee sportiever of zelfs ‘agressiever’, aldus het persbericht.

2025 Trek Checkmate SLR geometrie

Checkmate SLR modellen en prijzen

Momenteel heeft Trek twee Checkmate SLR-modellen in z’n programma. Dat begint met de SLR 7 met een prijs van 8.999 euro, met een Sram Force AXS XPLR 1×12-groep en Bontrager Aeolus Pro V3 wielen. Het topmodel is de Checkmate SLR9 met Sram Red XPLR AXS 1×13-speed en Bontrager Aeolus RSL wielen. Naast een aantal standaard kleurenopties, biedt Trek je de mogelijkheid via z’n Project One-optie de Checkmate RSL naar wens te laten spuiten. Een frameset (frame en voorvork) staat wél in de prijslijst voor Amerika en Canada, maar vooralsnog niet voor de Benelux. Beide Checkmate SLR-modellen zijn per direct leverbaar.

Trek Checkmate SLR 9 AXS

 

 

 

Checkpoint SL Gen 3: Rap, maar dankzij updates méér avontuurlijk

Bij de Checkpoint SL Gen 3 bouwt Trek voort op het originele platform dat voor het eerst werd gelanceerd in 2018. Updates bij deze derde generatie bestaan uit een iets meer op comfort georiënteerde ‘endurance gravel’-geometrie, méér opslagcapaciteit in de onderbuis en méér montagepunten. Het nieuwe frame biedt ruimte aan banden tot een breedte van 50 millimeter. Bovendien is de Checkpoint SL Gen 3 niet alleen compatibel met een dropper-zadelpen, maar ook met geveerde voorvorken in alle framematen, met uitzondering van de XS.

Trek Checkpoint SL Gen 3 2025 gravelbike

Checkpoint SL framedetails

Net als z’n voorganger is de derde generatie van de Checkpoint SL gemaakt met OCLV 500-carbon. Daarmee komt het framegewicht voor een framemaat ML (inclusief lak) op 1.385 gram. De carbon voorvork weegt 536 gram. Er is nu ruimte voor banden met een breedte tot 50 millimeter.

Het frame is nu ook uitgevoerd met een UDH-uitvaleinde en kabels gaan via het bovenste balhoofdlager het frame in. Het opbergvak in de onderbuis is nu vergroot, waarbij ook het luik is vergroot voor gemakkelijkere toegang. En verder zijn er rondom talloze montagepunten.

Net als z’n voorganger heeft de Checkpoint SL Gen 3 óók IsoSpeed, waarbij de constructie afwijkt van de Checkpoint SLR én de nieuwe Checkmate SLR. Bij deze versie van IsoSpeed beweegt de zadelpen niet ín de zitbuis, maar mét de zitbuis mee, zoals we bij de test van de Checkpoint SL 6 uit 2022 toelichtten. De zitbuis zelf is richting de trapas versmald en kan zodoende op die plek rond het scharnierpunt bovenaan naar voren buigen. Daarbij buigt de zadelpen dus naar achteren om trillingen op te vangen.

Trek Checkpoint SL Gen 3 2025 Isospeed

Trek houdt de IsoSpeed van de vorige generatie aan. Bij deze versie van IsoSpeed buigen de zadelpen én de zitbuis samen enigszins door rond het scharnierpunt tussen bovenbuis en zitbuis.

De opbergruimte en het luikje zijn vergroot.

De Checkpoint SL Gen 3 biedt nu ruimte aan banden tot 50 millimeter breedte.

Oók de Checkpoint SL heeft een UDH-uitvaleinde, met bij de huidige beschikbare modellen allemaal ook een UDH gemonteerd om ’traditionele’ derailleurs te monteren. De derde generatie van de Checkpoint SL is dus toekomstbestendig wat de aandrijvingen van Sram aangaat.

Geometrie: óók kortere en rechtere zit

De Checkpoint SL Gen 3 is er ook in zes framematen, van XS tot XL, waarbij Trek nu een ‘gravel endurance’-geometrie introduceert. Net als we bij de Checkmate SLR zagen, is de reach iets verkort. Maar anders dan bij die gravelracer, is bij de Checkpoint SL de stack juist wat verhoogd. Hierdoor is een iets meer rechtop georiënteerde zitpositie mogelijk, wat beter past bij de epische avonturen, waarvoor de Checkpoint SL Gen 3 nu meer nadrukkelijk door Trek wordt neergezet. Geen van de  beschikbare modellen komt standaard met een geveerde voorvork. Maar de starre carbon voorvork is bewust langer gemaakt, zodat de geometrie niet of nauwelijks verandert wanneer je die inwisselt voor een geveerd exemplaar.

2025 Checkpoint SL Geometrie

Checkpoint SL Gen 3 modellen en prijzen

Trek zet de nieuwe Checkpoint SL in drie varianten op de markt in de Benelux, allemaal voorzien van draadloos geschakelde Sram-groepen. Dat begint met de Checkpoint SL 5 AXS voor 3.999 euro, voorzien van een Sram Apex 1 AXS 1×12-speed groep en alu wielen. Voor 4.599 euro is er de Checkpoint SL 6 AXS met een Rival AXS 1×12-groep. Het topmodel is de Checkpoint SL 7 AXS met een prijs van 6.499 euro. Hierbij heb je een Sram Force AXS 1×12-speed groep en als enige van de Checkpoint SL-modellen komt deze SL 7 met carbon Bontrager Aeolus-wielen. Een los frame wordt vooralsnog niet geleverd in de Benelux. En zoals bij Trek eigenlijk altijd het geval is, heb je ook bij de Checkpoint SL Gen 3 keuze uit diverse kleuren. Custom Project One-opties worden niet aangeboden. Alle modellen zijn per direct leverbaar.

Trek Checkpoint SL7 AXS

De nieuwe Trek Checkpoint SL7 AXS

Trek Checkpoint SL6 AXS

Checkpoint SL6 AXS

Trek Checkpoint SL5 AXS

Checkpoint SL5 AXS

Bron en meer info: trekbikes.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments