Op basis van een carbon frame met IsoStrut veersysteem met 60 mm veerweg, een voorvork met 120 mm veerweg en een Fazua aandrijving zetten ze een xc-fully met trapondersteuning neer die minder dan 16 kg weegt. Daarmee is het de lichtste fully met trapondersteuning op de markt op dit moment.
Supercaliber mét e-power
Met de E-Caliber wil Trek het gat opvullen tussen de trailbikes met trapondersteuning als de Powerfly en de dikke Rail enerzijds en anderzijds lichtgewicht xc-bikes zonder trapondersteuning. Voor xc-rijders zijn er nog maar weinig e-opties, terwijl daar wel behoefte aan is, aldus Trek. De E-Caliber is overduidelijk gebaseerd op de inmiddels bekende Supercaliber. Hij heeft dan ook dezelfde IsoStrut achtervering met 60 mm veerweg. De Supercaliber heeft als xc-knalbak vooraan 100 mm veerweg; alle E-Caliber-modellen zijn echter uitgerust met voorvorken met 120 mm veerweg.
De E-Caliber is een lichtgewicht e-mountainbike die er uitziet én rijdt als een xc-bike, zo claimt Trek. Voor wie is zo’n bike, hoor ik je denken? Trek mikt met deze bike op xc-ers die net wat verder willen komen, of bikers op leeftijd die hun ‘lifetime of riding’ willen verlengen, of diegene die hun snellere en fittere vrienden bij wil houden. En vanuit het xc-perspectief waren e-mountainbikes vaak te zwaar en lomp en nemen veel weg van de fysieke en technische uitdagingen die xc-rijden zo leuk maken, zo vervolgen ze in hun persbericht.
Fazua Evation aandrijfsysteem
De E-Caliber is een e-mountainbike van kleine getallen. Het gewicht is – voor het absolute topmodel – met 15,75 kg gewoon erg laag. Dat lage gewicht komt mede door de compacte trapondersteuning in de vorm van het Evation systeem van het Duitse Fazua. Dat is niet de meest krachtige aandrijving, maar dus wel een van de lichtste. Een bewuste keuze van Trek om daarmee de hele E-Caliber zo attractief mogelijk te maken als echte xc-bike. De motor levert 55 Nm aan koppel en heeft een vermogen van 250 W (450 W piekvermogen). De voeding komt uit een 36V batterij met een capaciteit van 250 Wh.
Breeze, river en rocket
Fazua biedt je met de Evation drie ondersteuningsstanden: breeze, river en rocket. Breeze is daarin de lichtste mate van ondersteuning met 100 watt aan ondersteuning. Daarmee is het alsof je een zuchtje wind in de rug hebt, zoals Fazua het zelf omschrijft. De river-stand is progressief en daarmee sportief. Hierin heb je maximaal 210 watt aan extra trapvermogen, die nauwgezet je eigen trapvermogen aanvult. Voor de steilste klimmen is er de rocket-setting waarin 250 watt beschikbaar is.
Schakelen tussen de standen gaat eenvoudig door te swipen over de remote links op het stuur. Om ongewenst gedrag in regenachtig weer te voorkomen is er zoiets als de ‘Rain Mode’, waarmee de enige aanwezige fysieke knop op de remote, alle functies overneemt.
Via de Fazua-toolbox op je laptop in combinatie met je smartphone kun je enorm veel ‘tunen’. Naast het maximale vermogen in elke stand, kun je ook bepalen hóe dat vermogen wordt opgebouwd. Verder biedt de Fazua-app diverse connectiviteitsopties met onder meer Garmin, Sigma en Wahoo-systemen.
Bereik
Met de breeze-stand ingeschakeld moet je tussen de 60 en 70 kilometer en 1.000 en 1.200 hoogtemeters kunnen afleggen. In de river-stand zou dat 50 tot 60 kilometer zijn met respectievelijk 600 tot 1.000 hoogtemeters. Maar dit soort getallen zegt betrekkelijk weinig. Rijdersgewicht, het type terrein en het weer hebben enorme invloed op het verbruik. Genormaliseerde berekeningen of metingen voor bereik… die zijn er nog niet in de fietsindustrie.
(E-)Caliber: Twee bikes inéén
Rij je boven de 25 km/u dan rijdt de E-Caliber als een gewone mountainbike. Oók wanneer je accu leeg is of heb je géén behoefte hebt aan ondersteuning. Dat wil zeggen: de motor wordt fysiek losgekoppeld door een vrijloop in de trapas. Je ervaart dus geen extra weerstand, zoals we afgelopen nazomer zelf konden ervaren bij de Domane LT+ waarmee we op pad waren.
Het unieke van Fazua’s aandrijfconcept is dat je de motor én batterij als één unit uit de onderbuis kunt nemen. Vervolgens kun je de huls waarin de aandrijfunit zit, terugplaatsen zodat de onderbuis dicht is. Je transformeert de E-Caliber dan van e-mountainbike naar een ‘reguliere’ mountainbike. Maar dan wel een met de grootste opslagruimte in de onderbuis momenteel op de markt! Trek promoot dit idee actief in hun persbericht. Want door het uitnemen van de Fazua-aandrijving slankt de bike met 2,75 kg af. En dan heb je dus een xc-fully van 13 kg. Dat is voor xc-begrippen misschien niet superlicht, maar verre van ‘onrijdbaar zonder trapondersteuning’.
IsoStrut vering, dus alleen carbon frames
Trek introduceerde het IsoStrut veersysteem in 2019 bij de Supercaliber. Bij dit veersysteem heb je 60 mm veerweeg met een minimum aan scharnierpunten. Althans, fysieke scharnierpunten. Alleen bij de trapas is er een draaipunt met lagers. De staande achtervork buigt door en om de boel tóch stijf te houden, heeft Trek in samenwerking met Fox de IsoStrut ontwikkeld. In feite is dat is een dikke, stijve buis, waar het voorste uiteinde van de achtervork overheen glijdt op stevige glijlagers. Het geheel is vervolgens afgedicht. In de dikke buis zijn de luchtkamer en oliedemper verwerkt.
Door deze constructie wordt de eigenlijke demper geïsoleerd van dwarskrachten van de achtervork. Dit veerconcept valt of staat dus met een framemateriaal dat flink kan buigen. Zoiets als carbon dus. En dus is de e-Caliber er net als de Supercaliber alleen in OCLV-carbon.
Geometrie
Naast 20 mm méér veerweg vooraan, is de E-Caliber ook bewust langer gemaakt dan de Supercaliber. De voorvork staat ook 1,5º vlakker en is met 67,5º behoorlijk vlak voor een xc-bike. Dit alles heeft Trek bewust gedaan, omdat je met trapondersteuning in de regel een hogere gemiddelde snelheid bereikt. Extra stabiliteit is dan welkom.
Modellen en prijzen
De E-Caliber wordt in 5 smaken geleverd, waarbij de E-Caliber 9.6 de goedkoopste is met een prijs van € 6.799. Voor het topmodel, afgemonteerd met Sram XX1 Eagle AXS componenten, moet je € 12.999 meenemen naar je Trek-dealer. Op de 9.6 als ‘instapper’ na, kun je alle modellen in 4 verschillende kleurstellingen krijgen. Zit daar niets tussen naar je gading, dan kun je terecht bij het Project One programma. Daarmee kun je dus een E-Caliber geheel in kleur en design naar wens laten maken. De 9.6 is vanaf april leverbaar. Voor de 9.8 en 9.9 heb je op dit moment minimaal 8 weken geduld nodig.
E-Caliber 9.6 – € 6.799
E-Caliber 9.8 XT – € 8.399
E-Caliber 9.8 GX – € 8.399
E-Caliber 9.9 XTR – € 11.999
E-Caliber 9.9 XX1 AXS – € 12.999
Bron: www.trekbikes.com
Heb hem al besteld
Hoop dat ze hiermee niet de boot ingaan zoals met BionX. Trek maakt vreemde keuzes.