Met de Procaliber lanceerde Trek in 2016 een bijzondere carbon hardtail: met de IsoSpeed constructie – tot dan toe vooral bekend van de racefiets Domane – bracht het merk méér comfort naar crosscountry-hardtails. Het basisconcept van IsoSpeed is een unieke ophanging van de zitbuis ten opzichte van de bovenbuis en staande achtervork. Het scharnierpunt maakt het mogelijk om relatief veel demping te geven als je op het zadel zit, doordat de zitbuis en/of zadelpen gemakkelijker buigt. Het concept is in de voorbije jaren toegepast en beproefd op talloze modellen, waaronder de onlangs geïntroduceerde nieuwe Checkpoint SL en Checkmate SLR gravelbikes.
Trek Procaliber Gen 3: carbon hardtail met IsoBow
Nu komt Trek echter met de eerste écht herziene Iso-constructie. Bij de derde generatie van de carbon hardtail Procaliber, specifiek aangeduid als Procaliber Gen 3, laat Trek de deling tussen zitbuis, bovenbuis en achtervork, inclusief het scharnierpunt achterwege. In plaats daarvan is de bovenbuis voorzien van een bieropener. Uh… een opening die je kunt zien als een verlenging van de staande achtervork. De crux van deze constructie is dat deze platte, lange sectie ín de bovenbuis als bladveer het mogelijk maakt om de zitbuis alsnog flink te laten flexen. Trek claimt dat IsoBow nog altijd minstens 80 procent van de flex evenaart van de IsoSpeed van de tweede generatie Procaliber, zoals onderstaande animatie ook moet illustreren. Volgens Trek konden testrijders bij blind (…) testen géén onderscheid maken tussen de vorige generatie Procaliber met IsoSpeed en de nieuwe voorzien van IsoBow.
Framedetails
De IsoBow-constructie is veruit het meest opzienbarende nieuws aan de nieuwe Procaliber. De constructie vergt aldus Trek géén onderhoud en is lichter. De vorige generatie Procaliber woog 1.350 gram in de maat large (inclusief lak). Met de IsoBow-constructie is het frame, gemaakt uit Treks OCLV Mountain-carbon, in de maat large 200 gram lichter en komt dus op 1.150 gram (inclusief lak) schoon aan de haak.
Uiteraard heeft de nieuwe Procaliber een UDH-uitvaleinde en is dus compatibel met zowel ‘authentieke’ derailleurs via de losse UDH, alsook voor Srams rechtstreekse derailleurmontage uit de huidige Transmission-serie. Verder zien we aan de linkerkant van het frame een ‘floating brake mount’. Trek introduceerde die al eerder op de vernieuwde Supercaliber. Ook dit is een concept uit de koker van Sram. Het idee hierbij is dat de naaf- én remmontage veel strikter zijn gedefinieerd, waardoor uitlijnproblemen worden voorkomen. Bijkomstigheid is dat bij dit montageprincipe alle remkracht naar de liggende vork wordt geleidt. En dat heeft als voordeel dat de staande vork dunner kan zijn en meer buiging kan toelaten. Precies wat Trek ook nodig heeft om IsoBow te kunnen laten werken – kijk nog maar eens goed naar de animatie bovenin dit artikel.
Geen opbergvak
Alle framematen hebben twee montageposities voor een bidonhouder ín de voordriehoek van het carbon frame. Een opbergvak, zoals die tegenwoordig nogal trendy zijn, heeft de de nieuwe hardtail niet. Want, zo claimt Trek, de Procaliber Gen 3 is ontworpen als een hardtail met een prioriteit op snelheid. Een opbergvak heeft als consequentie dat de onderbuis robuuster en dus zwaarder moet worden gemaakt en dat past niet bij het karakter dat ze voor ogen hadden voor de Procaliber. Niettemin heeft Trek onder de bovenbuis montagepunten voorzien om wat reservespullen mee te nemen.
Tot slot zijn de trapaslagers gemonteerd met een pressfit BB92-passing en biedt het frame ruimte aan 2.4 inch banden. Oh en owja: de kabel(s) en leiding(en) lopen weliswaar binnendoor, maar gaan gewoon aan de zijkant van het frame naar binnen en niet via het bovenste balhoofdlager.
Geometrie
Ook Trek gaat mee in de tendens om bij crosscountrybikes vooraan meer veerweg te voorzien. Zo komt de nieuwe Procaliber standaard met 120 millimeter veerweg. Qua geometrie volgt de carbon Procaliber de aluminium versie die Trek vorig jaar introduceerde. Dat betekent dus een relatief flauwe stuurhoek van 67 graden en een ruime reach; in de maat L bedraagt deze 460 millimeter, 10 méér dan bij de vorige generatie. Is de stuurhoek je te flauw en 120 millimeter veerweg teveel? Dan kun je desgewenst ook een voorvork met 110 millimeter veerweg monteren, aldus Trek. De zitbuis staat nu op 74,3 graden, wat een halve graad meer rechtop is ten opzichte van de vorige generatie. Tot slot rollen alle framematen rollen op 29 inch wielen.
Procaliber Carbon Gen 3: drie modellen
Met de IsoBow laat Trek zien nog altijd volop te geloven in het concept van een hardtail. Ook al is-ie dan niet zo hard als menig andere hardtail. Hoewel dit marktsegment op wereldschaal niet echt groot meer is, is het voor Nederland nog steeds een erg interessante fiets. Niettemin brengt Trek maar drie modellen van de Procaliber Carbon Gen 3 naar de Benelux. Die vullen de aluminium Procaliber 6 van 1.299 euro en Procaliber 8 van 1.499 euro naadloos aan. Want de Procaliber Gen 3 met carbon frame is er als 9.5 vanaf 1.999 euro. De 9.7 met een prijs van 4.499 euro is ‘al’ het topmodel. Want, zo is de gedachte, mensen die dat soort bedragen uitgeven aan een crosscountry-bike overwegen al snel een Supercaliber. Die heb je namelijk in de 9.6-uitvoering voor 3.999 euro en is een snellere bike, zo zegt Trek.
Bovendien, zo gaat Trek verder in z’n persbericht, realiseren bikers zich steeds meer dat een laag gewicht als argument om voor een hardtail te kiezen, niet altijd de belangrijkste overweging moet zijn. Een interessante benadering die, als we een beetje de markt peilen, zeker steek houdt voor het overgrote deel van de doelgroep. Maar het toevoegen van achtervering zien sommige ook als een extra kostenpost ten aanzien van onderhoud. Ergens blijft er dus zeker nog een markt voor super-de-luxe hardtails. Wil je een dikkere carbon Procaliber, dan bouw je er zelf een op op basis van een los frame dat te koop is voor 1.499 euro.
Bron en meer info: trekbikes.com