Checkpoint ALR, SL en SLR
Met de ontwikkeling van de vorige Checkpoint keek Trek logischerwijs rond in de eigen achtertuin. Gravelracen is in Amerika enorm populair en dus is het logisch dat de in 2018 geïntroduceerde Checkpoint dan ook een redelijk ‘racey’ gravelbike was. Gravellen is echter veel meer dan gravelracen; dat wist Trek destijds ook al. Ze gaven de Checkpoint niet voor niets ‘Stranglehold’ verstelbare dropouts achteraan mee om de wielbasis aan te passen.
Nu komt Trek met drie nieuwe Checkpoint gravelbike modellen voor 2022 die de hele breedte van het gravelgenre moet afdekken. Er is een aluminium versie – de ALR – en er zijn twee ‘smaken’ carbon – SL en SLR, beide met een eigen versie van IsoSpeed. Saillant detail: alle versies delen dezelfde geometrie. Verder hebben alle versies de ruimte voor 45 mm brede banden met flink wat ruimte nog rondom. En afhankelijk van het exacte model kun je veel, of heel veel meenemen op én in (…) het frame.
‘New progressive geometry’
In hun perspresentatie zegt Trek dat ze na flink experimenteren en verzamelen van feedback tot één geometrie zijn gekomen waarmee alle 2022 Checkpoint gravelbike modellen geschikt zijn voor nagenoeg alle denkbare graveltoepassingen. Dat klinkt zoiets als het vinden van De Heilige Graal. Maar eigenlijk is het niet zo heel complex en de wijzigingen die Trek door heeft gevoerd, zijn niet extreem. De wielbasis is bij alle modellen vergroot. De achtervork is van 425 mm verlengd naar 435 mm en is nu niet meer verstelbaar. Verder is ook de voorkant 20 mm langer gemaakt. Trek combineert dat vervolgens met kortere stuurpennen en sturen met minder reach.
Dat zijn allemaal logische wijzigingen die je ook bij talloze andere nieuwe gravelbikes tegenkomt. Want het vergroten van de wielbasis geeft meer stabiliteit. En dat is voor geen elke graveltoepassing echt een nadeel. Dus is de claim dat deze ‘new progressive geometry’ – hoewel dus niet zo enorm progressief – prima past bij alle graveltoepassingen op zichzelf niet minder absurd.
Overigens is de zithoek bij elke framemaat – tegen de trend in – tot bijna een volle graad flauwer gezet. De stuurhoek bij de kleinste framemaat is 0,2º flauwer gemaakt – ongetwijfeld om de toe-overlap met het voorwiel wat te reduceren. Door een iets kortere vork-offset is echter ook de naloop van de vork iets vergroot, wat eveneens bijdraagt aan de stabiliteit.
Framedetails
Bandvrijheid
Trek heeft de 2022 Checkpoint gravelbikes ontworpen met 700c wielen met minimaal 40 mm banden als uitgangspunt. Op alle complete Checkpoint gravelbikes zul je dan ook standaard 700c x 40 mm banden aantreffen. Je kan er echter tot 45 mm brede banden op kwijt, waarbij er rondom nog altijd 6 mm ruimte is. Oftewel: de nieuwe Checkpoint kun je van behoorlijke sloffen voorzien. 650b wielen kunnen ook, waarbij je tot 2.1” kunt gaan.
Opbergruimte ín de onderbuis
Bij de carbon Checkpoint SL en SLR gravelbikes heeft Trek een opbergruimte in de onderbuis gemaakt. De klep voor dit compartiment delen deze bikes met de Fuel EX mountainbike. Naast een neopreen oprolzakje om spullen rammelvrij in de onderbuis te verstoppen, vind je onderaan de klep standaard een multitool.
Montagepunten
Alle Checkpoints hebben onder de onderbuis montagepunten voor framemaat-specifieke Bontrager frametassen. Ook bovenop de bovenbuis zijn er montagepunten voorzien voor een compacte tas. Tot slot hebben alle modellen ook montagepunten voor spatborden. De SLR wordt door Trek neergezet als dé gravelracer van het drietal en daarom ontbeert hij aan de optie om op achter- en voorvork dragers te monteren.
Kabels vanaf balhoofd binnendoor bij SL en SLR
Bij de vorige generatie Checkpoint was het monteren van een frametas in de voordriehoek nog best een uitdaging. De schakelkabel(s) en remleiding werden daar achter de balhoofdbuis aan de bovenzijde van de onderbuis het frame ingeleid. Niet echt een handige plek. Bij de nieuwe Checkpoint SL en SLR lopen de schakelkabel(s) en remleiding vanaf het balhoofd het frame in. Zodoende zijn ze ook onder tegen de stuurpen strak weg te werken. We zagen dit voorheen vooral op aerobikes, want… méér aero. Dat is op een gravelbike die je volhangt met tassen ook een hol gegeven natuurlijk. Maar juist hier werken die weggewerkte kabels wél in het voordeel, doordat ze simpelweg niet in de clinch komen met een stuurtas. Bij de Checkpoint ALR heeft Trek er voor gekozen de schakelkabel(s) en remleiding via de zijkant van de onderbuis naar binnen te brengen.
T47 schroefdraad trapaslagers
Tot slot is het nog zeer vermeldenswaardig dat Trek alle 2022 Checkpoint gravelbikes met de T47 schroefdraadpassing voor trapaslagers uitvoert. Dus óók de carbon SL en SLR. En daar blijft het niet bij; in hun perspresentatie geven ze aan dat ze dit voor alle toekomstige bikes zullen gaan doen. Perspassingen voor trapaslagers zijn voor menig biker en monteur reden voor huilen. De productietoleranties van de lageropnames zijn vaak brak, wat je merkt in ‘loopkwaliteit’ en levensduur. Ook zijn geperste trapaslagers vaak de oorzaak van gekraak. Schroefdraad bracketpotten lossen dit op en met de grotere afmeting die de T47-‘standaard’ kent, hoeft er ook niet bezuinigd te worden op de afmetingen van de lagers. Minder gedoe, meer duurzaamheid en dat is wat je wil.
Checkpoint SLR – Met toptube IsoSpeed
Het 2022 Checkpoint gravelbike-modellenprogramma wordt bovenaan aangevoerd door de SLR, die dus door Trek als echte gravelracer wordt neergezet. SLR staat dan ook voor ‘Super Lightweight Race’. Tot dusver had Trek géén gravelbike op het SLR-niveau, waarbij gebruik wordt gemaakt van de meest high-end constructiemethoden met carbon, dat het merk in huis heeft. De Checkpoint SLR gravelbike is gemaakt met OCLV 700, wat volgens Trek in een framegewicht resulteert dat gemiddeld zo’n 200 gram lichter is dan de OCLV 500 dat is toegepast in de Checkpoint SL. Wat de exacte framegewichten zijn, meldt Trek echter niet.
De Checkpoint SLR krijgt een nieuwe ‘toptube IsoSpeed’ mee. Het IsoSpeed-concept houdt in dat de zitbuis bovenaan deels is ontkoppeld van de bovenbuis en staande achtervork. We zagen het onder meer bij de eerder door ons geteste Domane+ LT en de Procaliber. Via een scharnierpunt en een bladveerconstructie – in dit geval weggewerkt in de bovenbuis – kan het bovenste deel van de zitbuis naar achteren toe veren voor meer comfort. In tegenstelling tot de Domane SLR en Madone SLR met dezelfde toptube IsoSpeed, is de versie bij de Checkpoint SLR niet verstelbaar. De mate van vering is dus vastgesteld door Trek en komt grofweg overeen met de meest soepele setting die je bij de twee voorgenoemde racefietsen kunt instellen.
Geen IsoSpeed vooraan
Eigenlijk is het opvallend te noemen dat Trek de Checkpoint SLR niet ook IsoSpeed vooraan heeft toegepast, zoals dat ze dat bij de Domane toepassen. Een bike die ook bedoelt is voor het betere stuiterwerk.
4 Checkpoint SLR-modellen
De Checkpoint SLR is er in vier standaard afmontages. Daarnaast kun je hem ook in het Project-One programma van Trek krijgen, waarbij je kunt kiezen uit een groot aantal kleuren en afmontage-opties.
Checkpoint SLR 9 eTap | € 11,999.00 |
Checkpoint SLR 7 eTap | € 8,488.00 |
Checkpoint SLR 7 | € 8,299.00 |
Checkpoint SLR 6 eTap | € 6,999.00 |
Checkpoint SL
De nieuwe Checkpoint SL heeft dezelfde IsoSpeed als zijn voorganger, waarbij het afgeplatte deel onder in de zitbuis dienst doet als hét verende/dempende element. Deze versie van IsoSpeed is iets minder comfortabel dan de toptube IsoSpeed van de Checkpoint SLR. Bovendien heeft de framemaat ook impact; kleinere frames zijn dus iets minder comfortabel, dan de grotere frames met een langere zitbuis. Het voordeel van deze constructie is echter dat-ie werkt met een reguliere zadelpen. Zodoende is de Checkpoint SL óók compatibel met een dropper zadelpen. Ook bij de Checkpoint SL had, net als bij de Checkpoint SLR, wat ons betreft een IsoSpeed decoupler vooraan ook niet misstaan.
Trek zet de Checkpoint SL gravelbike neer als een echte high-end allrounder. Op dit frame kun je dus ook op de voor- en achtervork dragers kwijt voor bagage.
3 Checkpoint SL-modellen
Checkpoint SL 7 eTap | € 5,999.00 |
Checkpoint SL 6 eTap | € 3,999.00 |
Checkpoint SL 5 | € 3,499.00 |
Checkpoint ALR
Van de aluminium Checkpoint, de ALR, levert Trek in de Benelux vooralsnog alleen de ALR 5 en ALR 5 Driftless. En die laatstgenoemde heeft in plaats van een 2×11 een 1×11 Shimano GRX setup en komt standaard met een dropper zadelpen.
Checkpoint ALR 5 Driftless | € 2,799.00 |
Checkpoint ALR 5 | € 2,399.00 |
Leverbaarheid
De 2022 Trek Checkpoint gravelbike modellen zijn direct te bestellen via je Trek-dealer. Over exacte leverbaarheid van de modellen zijn nog geen uitspraken gedaan, al zouden er zeker een aantal modellen op voorraad moeten zijn. Hou er in elk geval rekening mee dat we in bijzondere tijden leven en dat je dus in sommige gevallen (veel) geduld moet hebben.
Bron en meer info: www.trekbikes.com
Tekst zegt dat een dropper zadelpen niet gemonteerd kan worden. Dat is misschien overgebleven uit de bespreking van het vorige model, want het kan nu juist wél — zie bijvoorbeeld de laatste illustratie, waar ook onder staat “en onder meer een dropper zadelpen” die ook te zien is op de foto. Verder heeft het 2022 wel IsoSpeed voorin, volgens mij.
De SL kan, zoals de tekst meldt, voorzien worden van een dropper. De SLR echter niet.