Tijdens de ‘grote beurt’ 2 jaar geleden kreeg de Remedy méér veerweg; 150 in plaats van 140 mm. Bij de nieuwste Remedy modellen vinden we inmiddels voorvorken met 160 mm veerweg. Maar dat is niet het enige dat toegenomen is. Alle modellen worden standaard voorzien van 27,5×2,6” banden. Er is, echter, ruimte voor banden tot 2,8” breedte. De 29” optie werd bij de vorige versie al de nek omgedraaid. Trek’s antwoord wanneer je een long-travel 29er wilt? Koop een Slash!
Kijkende naar het veerconcept zien we nog steeds het ABP concept, waarbij het scharnier tussen liggende en staande achtervork concentrisch is aan de achternaaf. Verder valt het vooral op dat de nieuwste Remedy géén full floater meer is. De demper is nu onderaan rechtstreeks aan het voorframe bevestigd, terwijl bij de vorige versies deze juist was verbonden aan een verlengstuk van de (bewegende) liggende achtervork. Full floater concepten worden geassocieerd met méér fijngevoeligheid. Trek zegt nu dat dankzij voortschrijdende techniek van onder meer hun thru-shaft dempertechniek en grotere luchtkamers het full floater concept niet meer nodig is om een fijngevoelig veersysteem te maken.
De layout van het veersysteem is dus vereenvoudigd en dat gaf als bijkomend voordeel dat er ruimte is voor een nóg grotere demper (met een grotere luchtkamer) en het frame stijver én lichter kan worden geconstrueerd. 5% méér stijfheid en een afslankkuur van 100 gram. De grootste wijzigingen van het frame vinden we dus rondom de demper en de liggende achtervork. Dit heeft ook zijn uitwerking op de keuze van schakelspul. De vorige Remedy kon nog worden uitgevoerd met een voorderailleur. Die optie is nu niet meer mogelijk. Trek vermeldt daarbij met enige trots dat alle modellen dan ook afgemonteerd zijn met SRAM Eagle aandrijfgroepen.
Qua geometrie is de zitbuis verder rechtop gezet. Met 78,5 graden is dit een volle graad steiler ten opzichte van het vorige model. De trend naar rechtere zitbuizen is gebaseerd op het idee dat het klimmen beter gaat. Je gewicht wordt verder naar voren geplaatst en zeker bij een fiets met veel veerweg (en dus typisch hoge voorkant) blijft de fiets gemakkelijker met zijn voorwiel aan de grond en ‘hangt’ er iets minder gewicht ‘in’ de achtervering. De balhoofdshoek blijft met 66 graden ongewijzigd ten opzichte van het vorige model.
Net als de vorige Remedy is ook deze versie voorzien van de MinoLink; een ‘flip chip’ om de fiets nog eens een halve graad flauwer te maken qua stuur- en zithoek. De trapas zal hierbij 7 mm omlaag gaan. De zitbuis is bij elke framemaat 10 mm ingekort; dit geeft ruimte voor dropper zadelpennen met méér verstelweg. Vanaf framemaat 18,5” monteert Trek droppers met 150 mm verstelweg.
Uitvoeringen
Voor 2019 zijn er 5 modellen opgenomen in het programma. De Remedy 9.9 is het absolute topmodel en heeft een full carbon frame van Trek’s eigen OCLV carbon. De Remedy 9.8 heeft een OCLV voorframe én staande achtervork. De liggende achtervork is van aluminium. Bij de Remedy 9.7 is óók de staande achtervork van aluminium. De Remedy 8 en 7 zijn volledig in aluminium uitgevoerd. Trek biedt nu ook nog wat extra keuzemogelijkheid; vrijwel alle modellen hebben een ingetogen kleurstelling, maar zijn óók in ‘Miami Green’ verkrijgbaar. Naast de 5 complete fietsen zal er ook een full carbon én een aluminium frameset los verkrijgbaar zijn.
Remedy 9.8: Carbon voorframe, carbon staande achtervork en aluminium liggende achtervork
Prijzen
- Remedy 9.9: €6.999
- Remedy 9.8: €4.999
- Remedy 9.7: €3.499
- Remedy 8: €2.999
- Remedy 7: €2.499
- Remedy 9.9 carbon framekit*: €3.199
- Remedy aluminium framekit*: €1.749
* De framekits worden geleverd inclusief Knock Block aheadset én bijpassende stuurpen.
Bron: www.trekbikes.com