120 mm veerweg de nieuwe norm?
De vorige generatie van de Top Fuel die Trek in 2019 onthulde was echt een verrassing. De Top Fuel was sinds zijn geboorte in 2005 een volbloed xc-fully die zelfs door het Trek Factory-team bij wereldbekers werd ingezet. Met de upgrade naar 115 mm veerweg achteraan en een voorvork met 120 mm veerweg werd het veel meer een mini-trailbike. Het gat dat ontstond tussen de ‘voormalige’ xc-fully en de xc-hardtails werd niet veel later opgevuld door de Supercaliber; een hardcore xc-racer met achteraan slechts 60 mm veerweg.
De Top Fuel bevindt zich in een belangrijk segment: momenteel zijn lichte trailbikes wereldwijd erg populair. Bikes die lol bergaf bieden, maar nog altijd net zo fatsoenlijk klimmen als een klassieke xc-bike. En waar veel merken dit marktsegment bedienen met opgedikte versies van hun xc-fullies, is de Top Fuel er maar in één smaak. Voor 2022 heeft Trek de veerweg achteraan vergroot van 115 mm naar 120 mm. We zien een merk als Scott hetzelfde doen en de kans is groot dat de karakteristieke (en in Nederland tamelijk geliefde) 100 mm full suspension de komende jaren meer en meer plaats zal gaan maken voor uitvoeringen met meer veerweg.
Trek Top Fuel 2022: veel kleine details maken complete nieuwe bike
Goed, terug naar de nieuwe Top Fuel. “Wat is er dan zo nieuw aan, hij oogt onveranderd!”, hoor ik je hardop denken. Inderdaad; de veranderingen aan de carbon en aluminium modellen zijn op het eerste gezicht niet groot. Toch zijn het er voldoende om ze één voor één door te nemen.
Veersysteem
Trek houdt vast aan z’n ABP-veersysteem, waarbij er een scharnierpunt tussen liggende en staande achtervork rondom de achternaaf is gepositioneerd. Dit concept maakt dat het veersysteem in theorie geen invloed ondervindt van het remmen en dus actief blijft en tractie behoudt wanneer je flink afdaalt.
Méér veerweg benoemde we al hierboven: achteraan is nu 5 mm meer beschikbaar, waarmee de Top Fuel nu rondom 120 mm veerweg heeft. Trek geeft aan dat ze bewust een vrij vlakke anti-squat-waarde over de hele veerweg hebben. Hij komt over het hele veerwegbereik niet onder de 100% . Dit betekent in de praktijk dat – ongeacht hoever je in de veerweg ‘hangt’ – de achterkant verhard zodra je het ‘gas er op houdt’. Het zijn dit soort kenmerken die een bike snel doen laten aanvoelen.
Geometrie
Trek heeft ook bij de 2022 Top Fuel de zitbuis nog meer rechtop gezet. Hierdoor zit je nu dus nóg meer boven de pedalen, wat de klimeigenschappen ten goede moet komen. Vervolgens hebben ze bij de framematen M, M/L en L óók de reach met 10 mm vergroot. Bij de framemaat SM en XL groeide deze met respectievelijk 15 en 13 mm. Daarnaast breidt Trek het aanbod aan framematen aan beide uitersten uit met een XS en XXL. Merk overigens op dat de XS framemaat niet op 29 inch maar 27,5 inch wielen rolt. De stuurhoek is met 1,5º afgevlakt naar een voor xc-/trail-begrippen behoorlijk vlakke 66º. Dit alles gaat uit van de Mino Link in de laagste positie.
Met die Mino Link kun je de geometrie iets aanpassen. Door hem in de hoogste positie te zetten maak je de hoeken 0,5º steiler en verhoog je de trapas met 8 mm. Bij de 2022 Top Fuel is die Mino Link verplaats van de hevel tussen achterdemper en staande achtervork, naar het onderste montagepunt van de achterdemper.
De Top Fuel 9.9 XTR komt standaard met een voorvork met 130 mm veerweg. De andere bikes hebben 120 mm veerweg, maar zijn dus ook geschikt om met 10 mm méér uit de voeten te komen. Met 130 mm veerweg vooraan en de Mino Link in de onderste positie is de stuurhoek 65,5º en de zithoek 75,5º.
Interne bagageruimte
Bij de 2019 Fuel EX lanceerde Trek opbergruimte in de onderbuis. Inmiddels wordt die feature op steeds meer bikes uitgerold. Onder de bidonhouder vind je een luik waaronder je je gereedschap, een reserveband of je lunch kunt meenemen. Het maken van zo’n gat in een onderbuis is constructief alleen mogelijk wanneer je flink wat extra versterking rondom aanbrengt. Met carbon is dit relatief makkelijk te doen. Om die reden zag je zo’n opbergvak tot dusver alleen bij carbon frames. Ook de onlangs vernieuwde Checkpoint heeft dit uitsluitend bij de SL en SLR carbon modellen. Maar Trek heeft nu óók de aluminium frames van de 2022 Top Fuel van deze opbergruimte voorzien. En dat is dus best wel een bijzondere stap!
Eindelijk: Knock Block 2.0 met grotere vrije draaihoek
Verdere vernieuwingen bij de Top Fuel zien we onder meer bij de Knock Block. De in het frame geïntegreerde begrenzer van de stuuruitslag, die voorkomt dat je remgreep of schakelaar je bovenbuis beschadigd bij een crash, heeft een grotere vrije hoek gekregen. De maximale stuurhoek was eerder een magere 58º naar weerszijde. Nu is deze vergroot naar 72º. Commentaar dat je beperkt werd bij het nemen van krappe haarspeldbochten of dat je de bike niet gemakkelijk mee kon nemen ín de auto, zouden hiermee verleden tijd moeten zijn.
En indien niet: je kunt de Knock Block 2.0 als je dat zou willen ook volledig uitnemen. Bij de vorige versie was de begrenzer noodzakelijk om de voorkomen dat de knoppen van je voorvork zich in de straight shot onderbuis boorde bij een crash. Die onderbuis heeft nu toch weer een kromming aan de onderkant, zodat de vorkkroon er vrij onderdoor kan draaien. Als je remgrepen en/of schakelaar hoog genoeg zitten, kun je dus veilig zónder Knock Block 2.0 op pad.
Overige framedetails
Trek heeft de zitbuis bij de 2022 Top Fuel vergroot naar 34.9 mm. Trek’s argument is dat je met een nóg grotere zitbuis simpelweg een robuustere dropper zadelpen kwijt kunt. Een argument waar weinig tegenin valt te brengen. Het aanbod van droppers in deze diameter is bovendien prima. Een goede stap dus, wat ons betreft.
Uiteraard lopen kabels (zoveel mogelijk) binnendoor. Bij deze nieuwe generatie zijn liners toegepast vanaf de balhoofdshuis tot aan de trapas, waar de kabels/leidingen door heen lopen. Geen geklapper meer van loshangende kabels en minder gedoe bij onderhoud.
Tot slot is het ook vermeldenswaardig dat Trek de 2022 Top Fuel ‘gewoon’ een geschroefde bottom bracket mee heeft gegeven. Onlangs gaf Trek bij de lancering van de vernieuwde Checkpoint gravelbikes al aan dat ze press fit-trapaslagers vaarwel zeggen. Maar in tegenstelling tot die Checkpoint is er bij de Top Fuel niet voor een T47 schroefdraad maar een ‘reguliere’ BSA-variant gekozen. Hoe dan ook: je trapaslagers vervangen wordt er dus een stukje gemakkelijker op.
9 modellen in carbon en aluminium
Trek levert de 2022 Top Fuel in zes afmontagevarianten met een carbon frame. Daarnaast zijn er drie aluminium Top Fuel’s voorzien voor het komende modeljaar. Zowel het carbon als aluminium frame zullen ook los beschikbaar zijn.
Bovenaan het programma vind je de carbon Top Fuel 9.9 XX1 AXS met op het prijskaartje een bedrag van € 11.999. De aluminium Top Fuel 5 met een Shimano Deore-afmontage, een RockShox Recon Silver RL en X-Fusion-demper is de opstapper voor € 2.499. De Top Fuel 9.8 en 9.9 zijn ook verkrijgbaar via Trek’s Project One custom-programma, waarbij je uit diverse onderdelengroepen kunt kiezen en de kleur(en) zelf kunt bepalen.
Top Fuel 5 | Aluminium | € 2.499,00 |
Top Fuel 7 | Aluminium | € 3.299,00 |
Top Fuel 8 | Aluminium | € 3.999,00 |
Top Fuel 9.7 | OCLV carbon | € 4.999,00 |
Top Fuel 9.8 XT | OCLV carbon | € 6.499,00 |
Top Fuel 9.8 GX Project One | OCLV carbon | € 7.099,00 |
Top Fuel 9.8 XT Project One | OCLV carbon | € 7.099,00 |
Top Fuel 9.8 GX AXS Project One | OCLV carbon | € 7.799,00 |
Top Fuel 9.9 XTR Project One | OCLV carbon | € 9.999,00 |
Top Fuel 9.9 XX1 AXS Project One | OCLV carbon | € 11.999,00 |
Top Fuel aluminium frameset | Aluminium | € 2.299,00 |
Top Fuel carbon frameset | OCLV carbon | € 3.999,00 |
Meer info: www.trekbikes.com