Best jammer, want als er één fiets de kloof tussen crosscountry- en trailbkes overtuigend weet te overbruggen, dan is het wel de Trek Top Fuel. Althans, dat was onze ervaring met de Top Fuel van de vorige generatie. Snel in Nederland, capabel in het buitenland. Met de nieuwe Top Fuel Gen 4 is er aan deze doelstelling niks veranderd. Sterker, volgens Trek wordt de spagaat tussen crosscountry en trail alleen maar nóg beter overbrugd. Hoe? In de eerste plaats door het frame lichter te maken. Trek claimt 220 gram. En in de tweede plaats door met een nieuwe mino-link op de proppen te komen waarmee niet alleen de geometrie, maar ook de veerkarakteristiek van de Top Fuel aangepast kan worden aan rijstijl en terrein.
Geometrie redelijk hetzelfde
De geometrie van de nieuwe Top Fuel is redelijk zoals-ie al was. De balhoofdbuishoek is 65,5 graden (was 66), de zitbuishoek is 76 graden (ongewijzigd), de reach 447 millimeter op framemaat M (ongewijzigd). Nieuw is de maatafhankelijke lengte van de liggende achtervork. Die bedraagt 435 millimeter bij maat S en M, 440 millimeter bij maat ML en L en 445 millimeter bij maat XL. Trek claimt dat hiermee bij iedere maat de gewichtsverdeling tussen voor en achter beter is.
De nieuwe mino-link bij het onderste dempermontagepunt is ook een fijne vernieuwing. Deze flipchip maakt het niet alleen mogelijk de geometrie van de Top Fuel aan te passen, maar ook de veerkarakteristiek. Of meer precies: de progressiviteit van de achtervering. In het plaatje hieronder zie je wat elk van de vier mogelijk posities doet met de geometrie en de vering. Trek levert de 2025 Top Fuel af fabriek met de mino-link in de lage positie en met de minst progressieve vering.
Ook mullet mogelijk
Dankzij de mino-link met vier posities is het nu ook mogelijk een 27.5 inch achterwiel in de Top Fuel te hangen. Je moet dan wel de 130 millimeter voorvork vervangen voor een exemplaar van 140 millimeter. De vraag is wie dat gaat doen; de ombouw kost namelijk niet alleen een nieuw achterwiel, maar tevens een nieuwe voorvork. Daarnaast biedt de mino-link de mogelijkheid een demper met een 5 millimeter langere slag te monteren (185 x 55 in plaats van 185 x 50), waarmee je desgewenst nog een centimeter extra veerweg uit de achterbrug kunt kietelen.
Tot slot: Trek meldt expliciet dat een 120 millimeter voorvork ook past. Dat biedt xc-piloten de mogelijkheid een lichtgewicht Rockshox SID of Fox SC 34 in het frame hangen om daarmee de crosscountry-eigenschappen te optimaliseren. De toegenomen efficiëntie van de achtervering sluit daar in principe perfect op aan. Het is daarom jammer dat Trek deze optie niet standaard aanbiedt; het zou de vierde generatie Top Fuel voor de Nederlandse markt veel interessanter maken dan de officiële configuratie met 130 millimeter voorvork.
Acht modellen in carbon en aluminium
Trek brengt de vierde generatie Top Fuel in aluminium en carbon. Als ze van metaal zijn heten ze Top Fuel 5, 8 en 9. De Top Fuel 9.8 XT, 9.8 GX AXS, 9.9 X0, 9.9 XX en 9.9 XTR zijn van carbon, waarbij, zoals je van Trek inmiddels gewend bent, de frames in verschillende afmontagevarianten verkrijgbaar zijn met een dikke hint naar die afmontage in de naam. Met 2.700 euro en 11.4999 euro zijn de de 5 en de 9.9 respectievelijk het goedkoopste en het duurste model. De carbonmodellen beginnen overigens bij 6.499 euro met de 9.8 XT. Per afmontage zijn er bovendien meerdere kleuren.
Merk op dat alle carbon modellen veerelementen van Fox hebben. En ook de aluminium Top Fuel 5 veert op Rockshox. Alleen de aluminium 8 en 9 zijn uitgerust met veerelementen van Fox. Zowel de Top Fuel Carbon als de Top Fuel AL zijn als frameset verkrijgbaar, maar helaas nogal aan de prijs.
Bron en meer info: trekbikes.com