Toch bleef ‘ie in het programma. Toen het merk vorig jaar de Supercaliber met zijn IsoStrut achtervering met 60 mm veerweg lanceerde, verwachtten we ook dat alsnog de Procaliber uitgefaseerd zou worden.
We hadden het wéér mis. En nu is er zelfs een volledig nieuwe!
Tja, soms zit er gewoon naast met je voorspellingen. Want blijkbaar is de hardtail met IsoSpeed ‘decoupling’ van de zitbuis nog steeds erg populair. En voor de 2021-versie van de Procailber betekent dat dan de vernieuwing zich vooral voordoet bij de geometrie. Maar er is méér nieuws te melden.
Allereerst is de nieuwe Procaliber een 29”-only bike geworden. Bij de vorige versie kreeg de kleinste framemaat (S) 27,5” wielen, maar ook die rolt voortaan op de grotere wielmaat. Er is nu ruimte voor banden met een breedte tot 2.4”. Verder is óók de optie voor een voorderailleur verdwenen. Over derailleurs gesproken: die achteraan zit, net als bij onder meer de nieuwe Mondraker F-Podium, vanaf nu gemonteerd op de Universal Derailleur Hanger (UDH) van Sram. De Knock Block, die we we kennen van onder meer de Fuel EX, vindt ook zijn weg naar de nieuwe Supercaliber. In dit geval limiteert ‘ie de stuuruitslag tot 62° naar beide zijden. En dat voorkomt dat de vorkkroon de onderbuis beschadigt bij een valpartij.
IsoSpeed
Wat niet is veranderd, is het IsoSpeed-concept. Hierbij zijn de zitbuis en bovenbuis verbonden via een scharnierpunt. En door deze verbinding kan de zitbuis gemakkelijker doorbuigen onder het gewicht dat je op het zadel zet. Op deze manier wordt méér comfort ‘in het zadel’ gecreëerd, terwijl het frame stijf gehouden kan worden langs ‘de onderkant’ om trapinput zo efficiënt mogelijk over te brengen naar het achterwiel.
Geometrie
De grootste vernieuwingen vinden we dus bij de geometrie. De stuurhoek is van 69,5° afgevlakt naar 68,8°. De reach is toegenomen en om dat enigszins op te vangen zodat je druk op het voorwiel kunt houden, is de zitbuishoek — afhankelijk van framemaat — 1,5 tot 1,8° steiler gezet.
4 modellen
De nieuwe Procaliber is er vooralsnog alleen met een carbon frame. Of er — net als bij de vorige generatie — óók aluminium modellen in de pijplijn zitten is speculeren. Het is echter wél opvallend dat de Procaliber er al is vanaf € 1.799! Een ander interessant feitje is dat je het huidige topmodel, de 9.8, inclusief een Bontrager carbon wielset hebt voor € 3.499. Dat is een met Shimano XT afgemonteerde bike, waarbij slim gewicht is bespaard door de montage van e*Thirteen’s XCX carbon crankset. Alle modellen komen bovendien standaard met een tubeless-setup.
Gewichten van het nieuwe frame en/of de complete fietsen zijn op dit moment nog niet bekend.
Alle modellen zijn per direct leverbaar.
Bron: www.trekbikes.com