Trek trekt Procaliber hardtail door naar 2021

Vergevingsgezinde hardtail vernieuwd

Toen Trek in 2016 de Procaliber hardtail mét de ‘geïsoleerde’ zitbuis lanceerde, dachten we dat het model hooguit 2 seizoenen in het programma zou zitten. Dergelijke hardtails ‘met extra comfort’ leken vooral geschikt voor die verstokte hardtailrijders die níet wilde overstappen naar een fully. En dat moest toch haast een uitstervend ras zijn?

Toch bleef ‘ie in het programma. Toen het merk vorig jaar de Supercaliber met zijn IsoStrut achtervering met 60 mm veerweg lanceerde, verwachtten we ook dat alsnog de Procaliber uitgefaseerd zou worden.

We hadden het wéér mis. En nu is er zelfs een volledig nieuwe!

Trek Procaliber 2021

Tja, soms zit er gewoon naast met je voorspellingen. Want blijkbaar is de hardtail met IsoSpeed ‘decoupling’ van de zitbuis nog steeds erg populair. En voor de 2021-versie van de Procailber betekent dat dan de vernieuwing zich vooral voordoet bij de geometrie. Maar er is méér nieuws te melden.

Allereerst is de nieuwe Procaliber een 29”-only bike geworden. Bij de vorige versie kreeg de kleinste framemaat (S) 27,5” wielen, maar ook die rolt voortaan op de grotere wielmaat. Er is nu ruimte voor banden met een breedte tot 2.4”. Verder is óók de optie voor een voorderailleur verdwenen. Over derailleurs gesproken: die achteraan zit, net als bij onder meer de nieuwe Mondraker F-Podium, vanaf nu gemonteerd op de Universal Derailleur Hanger (UDH) van Sram. De Knock Block, die we we kennen van onder meer de Fuel EX, vindt ook zijn weg naar de nieuwe Supercaliber. In dit geval limiteert ‘ie de stuuruitslag tot 62° naar beide zijden. En dat voorkomt dat de vorkkroon de onderbuis beschadigt bij een valpartij.

Knock Block

De Knock Block stuurbegrenzer zit netjes weggewerkt ín de bovenbuis.

IsoSpeed

Wat niet is veranderd, is het IsoSpeed-concept. Hierbij zijn de zitbuis en bovenbuis verbonden via een scharnierpunt. En door deze verbinding kan de zitbuis gemakkelijker doorbuigen onder het gewicht dat je op het zadel zet. Op deze manier wordt méér comfort ‘in het zadel’ gecreëerd, terwijl het frame stijf gehouden kan worden langs ‘de onderkant’ om trapinput zo efficiënt mogelijk over te brengen naar het achterwiel.

IsoSpeed decoupler

Geïntroduceerd op hun Domane racefiets, vond de IsoSpeed ‘decoupler’ óók zijn weg naar het offroadsegment. De bovenbuis en zitbuis zijn via een scharnier met elkaar verbonden. Hierdoor kan de zadelpen de zitbuis tussen onderbuis en de trapas naar voren ‘uitbuigen’ en krijgt je zadel wat ‘veerweg’ voor méér comfort.

Geometrie

De grootste vernieuwingen vinden we dus bij de geometrie. De stuurhoek is van 69,5° afgevlakt naar 68,8°. De reach is toegenomen en om dat enigszins op te vangen zodat je druk op het voorwiel kunt houden, is de zitbuishoek — afhankelijk van framemaat — 1,5 tot 1,8° steiler gezet.

4 modellen

De nieuwe Procaliber is er vooralsnog alleen met een carbon frame. Of er — net als bij de vorige generatie — óók aluminium modellen in de pijplijn zitten is speculeren. Het is echter wél opvallend dat de Procaliber er al is vanaf € 1.799! Een ander interessant feitje is dat je het huidige topmodel, de 9.8, inclusief een Bontrager carbon wielset hebt voor € 3.499. Dat is een met Shimano XT afgemonteerde bike, waarbij slim gewicht is bespaard door de montage van e*Thirteen’s XCX carbon crankset. Alle modellen komen bovendien standaard met een tubeless-setup.

Gewichten van het nieuwe frame en/of de complete fietsen zijn op dit moment nog niet bekend.

Alle modellen zijn per direct leverbaar.

Procaliber 9.8 – € 3.499: OCLV Mountain Carbon frame met IsoSpeed, Fox Performance 32 Step-Cast 100 mm voorvork, Shimano XT M8100 1×12 speed derailleur en shifter, e*Thriteen XCX Carbon 30T crankset, Shimano Deore XT M8100 schijfremmen, Bontrager Kovee Elite 30 carbon wielset, Bontrager XR2 Team Issue 29×2.20″ banden.
Procaliber 9.7 – € 2.899: OCLV Mountain Carbon frame met IsoSpeed, RockShox Reba RL 100 mm voorvork, SRAM GX Eagle 1×12 derailleur en shifter, Sram GX Eagle DUB 32T crankset, Shimano MT501 schijfremmen, Bontrager Kovee Elite 23 carbon wielset, Bontrager XR2 Team Issue 29×2.20″ banden.
Procaliber 9.6 – € 2.199: OCLV Mountain Carbon frame met IsoSpeed, RockShox Recon Gold RL 100 mm voorvork, Shimano XT M8100 derailleur, Shimano SLX M7100 shifter, Shimano Deore M6100 32T crankset, Shimano MT4100 schijfremmen, Bontrager Kovee Comp 23 wielset, Bontrager XR2 Team Issue 29×2.20″ banden.
Procaliber 9.6 – € 1.799: OCLV Mountain Carbon frame met IsoSpeed, RockShox Judy SL 100 mm voorvork, Shimano Deore M6100 1×12 speed derailleur en shifter, Shimano MT510 crankset 30T, Shimano MT200 schijfremmen, Bontrager wielset met Kovee TLR aluminium velgen, Bontrager XR2 Team Issue 29×2.20″ banden.

Procaliber 9.8 Frameset – € 1.499

Bron: www.trekbikes.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments