Als eerste van de ‘groten’ in de industrie, stapten zij vol overgave over op de 29” wielmaat voor het trail-/enduro-segment. En die Slash is een trail(race)machine die je bij het nekvel moet pakken. Voor ’21 is ‘ie nog eens onder handen genomen, met een nieuw frame en nog eens méér veerweg.
De vorige Slash was misschien een kleine revolutie ten opzichte van zijn voorganger. Het nieuws dat Trek nu brengt is eerder een evolutie. In de kern blijft de Slash wat al was; een zeer capabele full suspension voor het dikste werk op trails en vooral een racemachine voor enduro’s. Dat doet ‘ie nu alleen met 10 mm méér veerweg. Vooraan hebben de voorvorken nu dus 170 mm veerweg en achteraan komt dat neer op 160 mm.
Achtervering: met ABP en Thru-Shaft, zónder RE:aktiv
Bij die achtervering blijft Trek trouw aan haar ABP-veersysteem, waarbij het achterste scharnierpunt samenvalt met de as van de achternaaf. Oók bij de nieuwe Slash zien we Trek’s Thru-Shaft dempers, maar ditmaal zónder RE:aktiv dempertechniek.
De meeste van de nieuwe Slash-modellen zijn afgemonteerd met specifieke Thru-Shaft-modellen van RockShox’ nieuwe Super Deluxe demper. Deze demper heeft een nieuwe low-speed compressieverstelling, die kan worden gebruikt om de input van de rijder (denk: trapinvloeden) kan dempen zónder dat dit invloed heeft op de high-speed compressiedemping. In samenwerking met de lichtjes herziene layout van de achtervering werkt dat dermate goed, dat er geen nood meer is voor de RE:aktiv dempertechniek, aldus Trek.
Framedetails
In hoofdlijnen lijkt het nieuwe frame dus op zijn voorganger, maar er zijn volop details veranderd. Zo zien we wederom de Knock Block protector; een begrenzing van de stuuruitslag. De vrije hoek is echter vergroot van 58° naar 72°. En omdat de onderbuis weer wat omhoog is getrokken, kan de vorkkroon de onderbuis bij een crash niet eens meer raken. Dus: vind je die begrenzer maar niets (bijvoorbeeld omdat je de voorvork wilt draaien bij transport in de auto), dan kan ‘ie gewoon worden gedemonteerd. Ook heb je nu géén specifieke Bontrager stuurpen en spacers nodig om de Knock block te laten werken: de losse klemring, zichtbaar nét onder stuurpen, neemt die functie over.
Over hoeken gesproken: de balhoofdbuis is 0,6° vlakker gezet. Met de nog altijd aanwezige Mino-Link ‘flip chips’ tussen de staande achtervork en de rocker rond de zitbuis komt dat neer op 64,6° in de ‘high’-setting en 64,1° ‘low’-setting. De reach groeit per framemaat tussen de 20 en 30 mm, terwijl de stuurpen gereduceerd is tot een lengte van 35 mm. Om toch voldoende gewicht op het voorwiel te behouden, is daarom ook de zitbuis 1,9° steiler gezet en staat nu onder 76,1° of 75,6°, afhankelijk van de Mino-link-setting.
BSA en UDH
De zitbuisdiameter is ook gegroeid en meet nu 34,9 mm, zodat er méér opties mogelijk zijn voor robuuste droppers, met méér drop-lengte. Dat zal menig biker toejuichen. Wat misschien op nóg meer applaus kan rekenen, is dat Trek de BB92 press fit trapaslagering heeft ingeruild voor een BSA73 schroefdraadpassing! Verder zien we óók bij de Slash de ‘switch’ naar Sram’s Universal Derailleur Hanger (UDH).
Aluminium en carbon uitvoeringen
De vernieuwde Slash komt zowel in een aluminium uitvoering als een lichtgewicht OCLV-carbon variant. Van die laatste meldt Trek met trots dat het framegewicht 2.450 gram is. De vorige woog — voor zover onze info reikt — 2.700 gram, een leuk besparing dus! Zowel de alu als carbon frames hebben nu ook — net als de Fuel EX — een opslagruimte in de onderbuis, bereikbaar via een kap aan de bovenzijde. Tot slot is het vermeldenswaardig dat de onderbuis-protector nu over nagenoeg de hele lengte doorloopt.
11 modellen
Trek levert de nieuwe Slash in 11 varianten. Opvallend genoeg zijn er daar maar twee van uitgevoerd met het ‘Alpha Platinum Aluminium’ frame. Deze vinden we onderaan in de prijslijst. De Slash 7 is er vanaf € 2.999. Vanaf € 4.499 heb je een carbon Slash 9.7. Vanaf de Slash 9.8 heb je vervolgens nóg een aantal keuzes te maken. Zo is de 9.8 er optioneel met Shimano XT onderdelen of Sram GX Eagle. Het topmodel, de 9.9 komt naar keuze met ofwel Shimano XTR spullen of Sram XO1. En als de standaard kleuren je niet aanstaan, dan kun je tegen bijbetaling ook nog een 9.8 of 9.9 via het Project One programma ‘customizen’.
Tot slot zijn zowel de OCLV-carbon alsook het aluminium frame los leverbaar.
Prijzen
- Slash 7 – € 2.999
- Slash 8 – € 3.499
- Slash 9.7 – € 4.499
- Slash 9.8 XT – € 5.999
- Slash 9.8 GX – € 5.999
- Slash 9.8 XT Project One – € 6.599
- Slash 9.8 GX Project One – € 6.599
- Slash 9.9 XO1 – € 8.499
- Slash 9.9 XTR – € 8.499
- Slash 9.9 XO1 Project One – € 9.099
- Slash 9.9 XTR Project One – € 9.099
- Slash AL (aluminium) frameset – € 2.499
- Slash C (carbon) frameset – € 3.999
Bron: www.trekbikes.com