Vernieuwde Rail 9.9 en 9.8: Langer frame, grotere accu
De ontwikkelingen van e-bike technologie gaan vrij snel, waarbij naast connectiviteit en verbetering van rijcomfort vooral de focus op betere accu’s ligt. En betere accu’s betekent simpelweg langer trapondersteuning. Trek paste technologie van Bosch al toe bij de huidige Rail, maar nu de Duitse firma met onder meer grotere PowerTube accu’s op de markt is gekomen, zag Trek een goed argument de carbon Rail 9.9 en 9.8 voor 2022 een update te geven.
En dat begint bij de geometrie. Die leunt nu veel meer tegen de Slash-enduro-bike aan. Zo is de zitbuishoek van 75º naar 77º gezet en de vernieuwde Rail e-mountainbike is qua reach verlengd. En dat komt mooi uit, want bij een langer voorframe, wordt ook de onderbuis langer en is er dus ruimte voor een grotere accu. Nu past Bosch’ nieuwe PowerTube 750-accu (750 Wh capaciteit) dan ook in de twee nieuwe Rail-modellen. Althans, in alle framematen behalve de S, want die is toch écht te kort om de grootste accu te huisvesten. De Rail 9.9 en 9.8 in de kleinste maat komen dus met de 625 Wh-accu. Met de 750 Wh accu heeft de Rail circa 20% méér bereik, dat tot 129 kilometer in de eco-stand zou reiken, aldus Trek.
Mullet-setup mogelijk
De 2022 Trek Rail 9.9 en 9.8 e-mountainbikes komen standaard met 29” wielen. Trek zegt echter dat ze met regelmaat feedback ontvingen of een mullet-setup, waarbij er achteraan een kleiner wiel wordt gemonteerd, ook tot de mogelijkheden behoorde. Bij de vernieuwde Rail 9.9 en 9.8 frames is hier nu rekening mee gehouden bij de geometrie. Door de flip-chip in de achtervering – Mino Link genaamd – in de hoogste stand te zetten, kun je nu inderdaad een 27,5” achterwiel monteren, zonder dat dit te grote compromissen levert ten aanzien van geometrie. Trek levert de nieuwe Rail’s echter alleen uit als volledige 29ers. Mocht je dus de mullet-setup prefereren, zul je een los 27,5” achterwiel moeten aanschaffen of omruilen bij je Trek-dealer.
Vergrootte balhoofdbuis en zitbuis
Trek introduceert bij de nieuwe 2022 Rail carbon frames nu een 1,8” vorkbuis. Ja, dat lees je goed. Een nieuwe maat. Al hoewel nieuw; Bulls ging met de onderaan vergrootte vorkbuis al aan de haal in 2019 voor modeljaar 2020. Maar langzaam lijkt hier inderdaad een nieuwe – ahum – standaard op te komen. Sinds jaar en dag meten tapse vorkbuizen onderaan 1,5” en boven 1,125” (1 1/8”), daar waar de stuurpen gemonteerd wordt. Dit komt de sterkte ten goede. Maar e-bikes wegen beduidend meer en blijkbaar voelen sommigen zich niet comfortabel genoeg bij de 1,5” diameter onderaan. Of het is gewoon dé oplossing voor de huidige generatie voorvork met veel veerweg en enkele kroon (RockShox Zeb en Lyrik / Fox 36 en 38) waar best wel wat bikers krakende vorkkronen ervaren…
Wat Trek ook vergroot heeft, is de zitbuisdiameter. Die is nu 34,9 mm intern. Dat zagen we ze eerder ook al doen bij de onlangs geïntroduceerde nieuwe Top Fuel. Het laat Trek toe de frames stijver te maken en verder zijn droppers met een diameter van 34,9 mm diameter in de regel meer robuust, aldus Trek.
Bosch Smart System
Qua aandrijving blijven de Rail 9.9 en 9.8 e-mountainbikes gebruik maken van dezelfde Performance Line CX motor van Bosch, die we bij de andere Rail-modellen tegenkomen. Concreet betekent dit een aandrijfvermogen van 250 watt, met 85 Nm koppel. De hardware rond die motor is echter wel vernieuwd, met de toevoeging van Bosch’ Smart System. Het meest visuele aspect hierbij is de nieuwe LED Remote links op het stuur. Via deze interface bedien je de individuele settings van de trapondersteuning en lees je via leds de status in een oogopslag af. Bosch geeft aan dat met name de afleesbaarheid in volle zonneschijn erg goed is.
Op de bovenbuis is de Bosch Kiox-display geïntegreerd in de vernieuwde Knock Block. Knock Block is Trek’s stuurbegrenzer, die overigens – net als bij de Top Fuel – een vergrootte stuuruitslag van 72º (voorheen 58º) heeft gekregen. Trek’s gedachte achter deze montagepositie is dat de Kiox-display zo een stuk veiliger en stabieler op de bike zit. Het display geeft meer gedetailleerde feedback en is het ‘centrale brein’ dat je koppelt met een applicatie(s) op je telefoon.
Bosch Flow en Trek apps
Via deze verbinding zijn ook gemakkelijk settings vanaf je telefoon in de Bosch Flow App aan te passen, is de status van het systeem uit te lezen – inclusief zaken ten aanzien van service – én kunnen ‘over the air’ updates door worden gevoerd. Je hoeft dus voor software-upgrades van zowel de Kiox-interface als motor- en batterijmanagement niet meer naar je dealer.
Quarq ShockWiz en TyreWiz
Trek gaat met de 2022 Rail 9.9 nóg een stapje verder ten aanzien van connectiviteit en integratie. De 9.9 wordt namelijk standaard voorzien van een Quarq ShockWiz op de voorvork én achterdemper. Deze geïntegreerde versies zijn door RockShox (en Quarq, beide van Sram) specifiek en exclusief voor Trek ontwikkeld en geeft je dus via de gekoppelde app op je telefoon tuningtips voor je vering. Eenmaal goed ingesteld en je voorkeuren opgeslagen, lees je óp de module simpelweg via een led af of je veerelementen nog goed staan. Groen = go!
Op de Bontrager-velgen vind je bij de Rail 9.9 TyreWiz sensoren die de bandenspanning meten. Uitlezen doe je ook via dezelfde app. En ook hier geldt dat je simpelweg aan de kleur van de led kunt aflezen of de banden nog op je voorkeursspanning staan, en dus ook hier geldt: groen = go!
De Trek Rail 9.8 ontbreekt deze features, maar als jij ze onmisbaar acht, dan kun je ze alsnog toevoegen, wanneer je de Rail 9.8 via Trek’s ProjectOne custom-programma bestelt.
2022 Trek Rail 9.9 en 9.8 modellen
Zoals in het begin al gemeld, zijn alleen de carbon Rail 9.9 en 9.8 e-mountainbikes voor 2022 vernieuwd. De carbon 9.7 en 9.5 blijven ongewijzigd en hetzelfde geldt voor de Rail 9, 7 en 5 met hun aluminium frame. Deze e-mountainbike-modellen hebben dus nog steeds de Bosch PowerTube accu met 625Wh capaciteit. De Rail 5 heeft overigens een 500 Wh accu.
De vernieuwde Trek Rail 9.9 is er met een Shimano XTR afmontage voor € 11.499. Ook draadloos schakelen? De Rail 9.9 met Sram XX1 AXS kost € 13.499 en met Sram GX AXS € 10.199. De Rail 9.8 is er in iets meer smaken. Zo heb je de Rail 9.8 met Shimano XT vanaf € 8.999 in de twee standaard kleuren (Black/Marigold fade to Red en Dark Prismatic/Black). Voor € 9.599 heb de Rail 9.8 met Shimano XT of Sram GX als een ‘Project One in a box’ (dus zonder andere custom-opties) in de kleur Carbon Red Smoke/Viper Red. Voor € 9.599 kun je ook kiezen voor een Rail 9.8 in standaard kleuren, voorzien van Sram GX AXS schakelonderdelen.
Bron en meer info: www.trekbikes.com