Enkele jaren geleden trok Trek de stoute schoenen aan: niet langer presenteerden zij hun nieuwe modellen op de jaarlijkse Eurobike, maar op eigen Trek World shows door de hele wereld. Waren de voorgaande jaren de shows nog uitsluitend bedoeld voor dealers en de pers, dit jaar opende Trek World in Nederland de deuren ook voor de consument. Op het Harderwijkse Bouw en Infra park, een oude kazerne en niet geheel toevallig de toekomstige bedrijfslocatie van Trek Benelux, stond de collectie uitgestald om te bekijken, voelen, ruiken en… testrijden. Op het buitenterrein stond namelijk een demovloot opgesteld, zodat je ook nog even kort kon testrijden.
De speerpunten
Op mountainbike gebied heeft Trek voor 2015 een aantal, reeds gepresenteerde, nieuwtjes: Zo wordt de FOX DRCV demper in de Fuel EX voorzien van Re-Activ technology ontwikkeld door Penske en wordt de 27.5 inch wielmaat door de hele lijn uitgerold. De nieuwe carbon Slash stond weliswaar tussen de opgestelde fietsen, maar tijdens de presentatie die we kregen, werd er met geen woord over gerept. Blijkbaar ziet Trek Benelux voor deze fiets geen grote afzetmogelijkheid hier, terwijl het in potentie wel een enduro-allemansvriend is.
29 versus 27.5 inch
De wielmaten discussie heeft ook Trek bezig gehouden. Waar vorig jaar zowat alle merken alleen nog brood zagen in 27.5 inch voor fietsen met meer veerweg, ziet Trek ook mogelijkheden in het XC segment. Hun uitgangspunt is daarbij: kies een zo groot mogelijke wielmaat, die bij je lichaamslengte past. Globaal ligt die grens, volgens Trek, bij 1,65 meter. In het trail en enduro segment, waar beduidend veel meer ingezet wordt op ‘die tussenmaat’ adviseert Trek de wielmaat te kiezen op basis van je voorkeur: over alles heenrollen = 29 inch, speels en veel springen = 27.5 inch.
Boost 148
Naast bovengenoemde nieuwtjes, lanceert Trek ook een nieuwe standaard: Boost 148. Kortgezegd een bredere achternaaf, waardoor de spaken minder rechtop staan en een stijver wiel ontstaat. Juist in het trail en enduro segment waren dat de issues die menig rijder beletten om toch voor 29 inch wielen te kiezen. In tegenstelling tot de stap van 135 mm quickrelease naar 142×12 steekas, verbreedt Trek nu ook het naafhuis zelf en niet alleen de inwendige as. Trek heeft deze nieuwe, open standaard ontwikkeld in samenwerking met SRAM, de verwachting is dat andere grote spelers op de aandrijfmarkt (Shimano, DT) weldra zullen volgen.
Fatbikes
Aan de ene kant van het spectrum produceert Trek lichtgewicht Emonda‘s, aan de andere kant hebben ze nu ook een fiets waarbij een onsje meer of minder niet zo van belang is: voor 2015 heeft Trek twee Fatbikes in het programma. De ene uitgevoerd met een Rock Shox Bluto, de ander met een vaste vork. Dit is tevens de enige fiets in het programma die nog wel is voorzien van 26 inch wielen… al zijn die wel meteen 3.8 inch breed.
De kleuren? Mijn ogen!
Waren de kleuren van fietsen enkele seizoenen geleden nog heel erg ingetogen en mat, 2015 wordt ook bij Trek het jaar van de schreeuwende kleuren. Als je op wil vallen of gewoon je fiets makkelijk terug wil kunnen vinden, dan is er een ruime keuze aan fluorgele fietsen. Mocht dat niet je ding zijn, dan kun je via het bekende Project One bepaalde frames in andere kleuren laten spuiten en kun je zelfs een tijdloze black-on-black look laten maken.
Bontrager
Het onderdelen huismerk van Trek, met de naam van mountainbike pionier Keith Bontrager, is ook weer verder gegroeid. Hoewel 90% van hun afzet op Trek fietsen terecht zal komen, hebben ze een zeer uitgebreid assortiment. Naast onderdelen en banden zijn ook de helmen en schoenen zeer de moeite waard. Ook als je geen Trek of oldskool Bontrager in je schuur hebt staan…
Tot slot wat we verder nog tegen kwamen…
Sven Nys’ crosser: met Belgisch tricolore design, schijfremmen, Di2, maar nog zonder nieuw ontwikkelde Bontrager CX banden.
Ook Trek denkt aan ons: een Remedy in de Velozine huiskleuren.
“Shut up legs” livery inclusief Duitse kleuren op een Jens Voigt farewell racer.
CJ