Sinds een tijdje zijn lichtere e-mountainbikes in opkomst. Met iets minder vermogen dan een ‘dikke’ e-mountainbike, zijn ze dankzij kleinere motoren en batterijen lichter. Bovendien hebben ze trapondersteuning die meer lijkt op het gevoel van een erg goede benen. Het idee is dat het rijgevoel van dit soort e-bikes daardoor veel meer overeenkomt met dat van een mountainbike zónder trapondersteuning. Met deze gedachte als uitgangspunt Trek lanceerde Trek vorig jaar de Fuel EXe, een trailbike met een compacte en uiterst stille motor van de Duitse firma TQ. Met een gewicht van 18,4 kilogram ondervonden we dat de Fuel EXe inderdaad een brug slaat tussen e-mountainbikes met maximaal vermogen en batterijcapaciteit en een spierfiets. Nadeel: de prijs. Alle Fuel EXe-modellen hebben een carbon frame. Althans, tot nu toe. Trek introduceert nu de Fuel EXe met een aluminium frame.
Trek Fuel EXe met aluminium frame
Het hart van de Fuel EXe aluminium is dezelfde HPR50-motor van de Duitse firma TQ. Deze uiterst compacte motor met 50 newtometer koppel is uniek door de overbrenging tussen de motor en de trapas die ze ‘Harmonic Pin Ring’ noemen. Die maakt niet alleen dat de motor uiterst compact en met 1.850 gram erg licht is, hij is bovendien extreem stil. Ook de 360 wattuur-batterij (1.835 gram) die we in de carbon Fuel EXe tegenkwamen, vindt zijn weg naar de aluminium versie. Daarmee heb je volgens Trek 2 tot 5 uur ondersteuning. De losse extender van 160 wattuur brengt je nog een 40 procent verder.
De vormgeving bij deze aluminium Fuel EXe volgt nauwgezet dat van z’n carbon evenknie. Zo is de motorophanging en overgang naar de onderbuis met de geïntegreerde batterij erg strak gemaakt en zou je haast vergeten dat het over een aluminium frame gaat. De lasnaden op andere plekken op het frame zijn pas de duidelijke hints dat het hier over een metalen frame gaat.
Met het aluminium frame neemt het gewicht uiteraard toe ten opzichte van de carbon Fuel EXe. Met door Trek geclaimde gewichten van 20,25 tot 20,8 kilogram zijn de aluminium Fuel EXe-modellen nog altijd betrekkelijk licht vergeleken met e-mountainbikes met maximale ondersteuning.
ABP, Mino-link en verstelbaar balhoofd
Uiteraard heeft de alu Fuel EXe hetzelfde ABP-veersysteem met 140 millimeter veerweg. Vooraan wordt dit gecombineerd met voorvorken met 150 of 160 millimeter veerweg. De geometrie is met de Mino-link in de hevel tussen de staande achtervork en de achterdemper te beïnvloeden. Maar bij deze aluminium Fuel EXe gaat Trek verder dan bij z’n carbon-modellen. Want de alu-versie heeft ook een verstelbaar balhoofd! De aluminium Fuel EXe heeft namelijk dezelfde losse bussen voor het balhoofd als de Fuel EX, de trailbike die volledig op spierkracht leunt. Je kunt losse bussen kopen om de balhoofdhoek één graad te verstellen (in beide richtingen).
Drie modellen
Voor 2023 heeft Trek drie modellen in het programma. Dat begint met de Fuel EXe 5 met een prijs van € 5.499. Die is vooraan voorzien van een RockShox Recon Silver voorvork, een X-Fusion achterdemper, Shimano Deore M6100 12-speed schakelgroep en Tektro schijfremmen. De Fuel EXe 8 is er met een Fox Rhythm voorvork, Float X achterdemper en een Shimano Deore XT M8100 12-speed schakelgroep voor € 6.999. Een Fuel EXe 8 met Srams nieuwe GX Eagle Transmission staat in de prijslijst voor € 7.499. Elk van de modellen is verkrijgbaar in verschillende kleuren.
Bron en meer info: trekbikes.com