A. Dugast, dat klinkt Frans. En dat is ook zou. Deze specialist in handgemaakte katoenen en zijden tubes vindt zijn oorsprong in la douce France, maar werd in 2002 gekocht door de Nederlandse ‘bandenprofessor’ Richard Nieuwhuis. Die bracht de arbeidsintensieve productie van de Dugast-tubes over naar Oldenzaal. En nu is A. Dugast dus op zijn beurt weer overgenomen.
Banden met grafeen
De kopende partij is het van oorsprong Italiaanse Vittoria. Deze fabrikant, waar de Nederlander Stijn Vriends aan het roer staat, is in de mountainbikewereld minder bekend dan merken als Schwalbe of Maxxis, maar in de wielrennerij is Vittoria een speler van formaat. En niet alleen dat; innovatief zijn ze ook. Zo waren ze de eerste die voor elkaar kregen, het ‘wondermateriaal’ grafeen toe te passen in hun road- en offroad-banden.
Winnende wedstrijdbanden
“Vittoria staat voor verbetering en vernieuwing, net als wij”, zo meldt Nieuwhuis naar aanleiding van de overname. “Juist onze innovaties maken A. Dugast tot een bedreiging voor andere leveranciers. We eten nu eenmaal een stukje van hun taart op. De overname door Vittoria biedt ons zekerheid, we worden nu niet de dupe van ons eigen succes”, aldus Nieuwhuis. Zowel de Nederlandse wielerploeg Jumbo-Visma als de Alpecin-Fenix-ploeg van Van der Poel rijden al op banden van Vittoria. De crossers rijden op tubes van A. Dugast. De samenwerking met de Italianen biedt Nieuwhuis de garantie dat hij zich met een productie van 14 duizend banden per jaar kan blijven specialiseren.
Wat is een tube?
Nog even in herinnering naar het concept van een tube (in vakjargon uitgesproken als ’tuup’, in het Engels ’tubular’ genaamd): Een tube is rondom gesloten fietsband waar je geen losse binnenband in toepast. Of eigenlijk: het is een latex binnenband waar een katoen of zijden karkas omheen wordt gemaakt, met bovenop een laag rubber met een profiel. Klinkt simpel? Is het niet. Het maakproces is arbeidsintensief omdat het grotendeels handwerk is. Een tuup monteer je niet op een reguliere velg, maar lijm je op een velgprofiel zonder opstaande randen.
Waarom al die moeite? Een tuup is dankzij zijn constructie erg soepel, wat de rolweerstand ten goede komt. En voor wedstrijdrijders is dat natuurlijk cruciaal. Voor cyclocrossers brengt de constructie bovendien het voordeel dat ze met extreem lage spanning (zo laag als 1.2 bar is géén uitzondering) gebruikt kunnen worden, om de zodoende de grip te maximaliseren. Het geheel (band + velg ) kan ook lichter zijn; wat natuurlijk óók van belang is voor wedstrijdrijders. En dat is meteen ook het punt: het is een relatief niche-product voor wedstrijdrijders. Bovendien hebben die vaak een arsenaal reservewielen klaar staan, want als je eenmaal lek rijdt, is ‘even een bandje vervangen’ er niet bij.
Toekomstige projecten A. Dugast en Vittoria
Dankzij de know-how en relatieve kleinschaligheid fabriek van de A. Dugast kunnen klanten van Vittoria in de toekomst bediend worden met speciale producten en gelimiteerde series. Als eerste voorbeeld zal de groep een exclusieve handgemaakte limited-edition tube voor L’Eroica maken die binnenkort zal worden gepresenteerd om de start van deze nieuwe fase te vieren.
Bron en meer informatie: www.a-dugast.com en www.vittoria.com