Vooropgesteld: nee, ik verwacht niet dat de werkelijkheid onze 1 april grap binnen vijf jaar gaat inhalen. Maar ja, ik denk dat het artikel een kern van waarheid bevat. Het gaat namelijk eigenlijk helemaal niet over de UCI of lineaire generatoren. Het gaat over de essentie van het begrip fiets.
Ja, dit wordt een zéér subjectief verhaal.
“De fiets is de laatste machine die we nog écht begrijpen.” |
Wie dat ooit gezegd heeft, ben ik vergeten. Ik vind het een prachtige omschrijving. Hij klopt ook: het is een rijdende machine, opgebouwd uit mechanische componenten, die je als mens helemaal zelf aandrijft en bestuurt. Wind- en zwaartekracht terzijde. Noem mij een Luddiet, maar ik vind dat eigenlijk ook wel goed zo.
Bron: www.mombat.org/Shimano.htm
Hoe briljant en betrouwbaar alle nieuwe elektronische componenten – met Shimano’s Di2 voorop – ook zijn, met de introductie van elektrische derailleurs, dempers en-wat-dies-meer-zij wordt een zekere filosofische grens overschreden. De fiets wordt dan namelijk niet meer voor 100% in beweging gezet door menselijke spierkracht, maar – voor een heel klein deel – door elektrische energie uit een stopcontact. De fiets functioneert niet meer zonder netstroom en is er dus direct van afhankelijk! Is het dan nog wel een ‘fiets’?
Ik denk van wel. En de UCI blijkbaar ook. Toch zit het me niet helemaal lekker.
Toegegeven: ook ‘zonder Di2’ kan ik als fietser afhankelijk zijn van elektriciteit. Op een veel basaler niveau zelfs, want als tijdens een lange buitenlandrit mijn verlichting en GPS uitvallen, dan verdwaal ik in het donker. Al rij ik nog wel op een 100% functionerende fiets!
Die gedachte voelt gewoon goed. Daarom kies ik voorlopig voor ‘ouderwetsch mechanisch’.
Voorlopig? Ja. Tot het moment dat de UCI onze grap tóch verwezenlijkt en de ‘2016 UCI approved’ fiets realiteit wordt, de elektriek pas begint te werken zodra je begint te fietsen. Dan is het alsof je je fiets niet alleen bestuurt, maar zelfs onder je tot leven wekt. Op zo’n fiets kan zelfs de grootste Luddiet niks tegen hebben…
Tekst: Lars Vogelenzang
Wait, wait. Als dit de 1 april grap is, wat is die dubbel-lucht cyclocrosser dan?
Dubbele, gebakken lucht misschien? :-)
Ik kan me wel vinden in dit verhaal, eigenlijk. Inderdaad een filosofische grens.
Hmmm.