Het Franse Urge loopt al jaren voorop op dit vlak door onder meer gebruik te maken van gerecyclede materialen. En dat zonder er astronomische prijzen voor te (hoeven) vragen.
Ze breiden hun programma nu uit met drie nieuwe modellen.
Naast een nieuwe veiligheidstechnologie — ERT — die geïntroduceerd wordt in de vernieuwde All-Air helm, komt het merk met een nieuwe full face helm en lanceren ze hun eerste weghelm.
Papingo: Urge’s eerste weghelm
Weghelmen zijn typisch meer gestroomlijnd en het ontbreekt ze aan een vizier. Om die redenen zijn ze ook populair bij bikers die zich niet onder de noemer ‘wielrenner’ scharen, maar wel van die snelheden. Naast de xc-/gravelhelm TourAir is er nu ook de nóg verder gestroomlijnde Papingo. De lucht glijdt misschien wat gemakkelijker om de helm, maar dankzij 15 ventilatiegaten zal er ook nog voldoende lucht dóór de helm stromen voor de nodige ventilatie.
De schaal van de Papingo is gemaakt van gerecycled EPS, terwijl de bevestiging uit gerecycled PET is samengesteld. De helm weegt 285 gram in de maat M en hij is te koop voor € 79. Er zijn twee maten beschikbaar: S/M (54-58 cm), L/XL (58-61 cm).
Deltar
Ook op het gebied van full face helmen is er genoeg keuze op de markt. Maar hoeveel full face helmen ken jij die minder dan € 100 kosten? De Deltar mag je op dat lijstje zetten, je hebt hem namelijk voor € 89. De buitenschaal is van polycarbonaat, de binnenkant van gerecycled EPS. Ook de riempjes en het vizier zijn van gerecycled materiaal; respectievelijk PET en ABS. Hoewel niet de meest opengewerkte helm, zijn er toch 9 ventilatiegaten om in een aangenaam binnenklimaat te voorzien.
De Deltar voldoet uiteraard aan de EN1078 norm; de standaardnorm voor fietshelmen. Hij is echter niet gecertificeerd volgens de ASTM F1952-15 norm — ook wel bekend als de ‘downhill-rating’. Daarmee is ‘ie dus uiteraard prima geschikt voor het ruigere werk op de BMX, enduro- of downhillbike… buiten competitieverband.
Hij weegt 820 gram in de maat M en is verkrijgbaar in verschillende kleuren en 5 verschillende maten: Kid M (49-50 cm), Kid L (51-52 cm), S (53-54 cm), M (55-56 cm) en L (57-58 cm) en kost dus een schamele € 89.
All-Air
Met de vernieuwde All-Air helm introduceert Urge een nieuwe techniek voor haar helmen: ERT. Dat staat voor ‘Energy Reduction Technology’. Net als het overbekende MIPS moet ERT de rotatiekrachten bij een val neutraliseren. De consensus is dat juist deze krachten voor een belangrijk deel verantwoordelijk zijn voor hersenletsel. ERT zou voor 20% vermindering van de energieoverdracht zorgen. Urge ontwikkelde het systeem in samenwerking met het Amerikaanse 7idp en wordt neergezet als meer modulaire en daarmee goedkopere veiligheidstoevoeging. Je kan deze techniek dan ook in de toekomst in meerdere modellen van het merk verwachten.
De All-Air is een prima keuze voor XC, trail en all-mountain rijders. En volgens Urge ook voor enduro; eigenlijk alle disciplines waar géén full face helm nodig is. Met 310 gram (in maat M) is ‘ie betrekkelijk licht en met 21 ventilatiegaten behoorlijk luchtig. Ook hier zijn gerecyclede materialen gebruikt; EPS voor de schaal, ABS voor het vizier en PET voor de riempjes.
Je hebt de All-Air met ERT voor € 109. Een versie zónder deze technologie kost je € 89. Beide opties zijn verkrijgbaar in 5 verschillende kleuren en 2 maten: S/M (54-57 cm) en L/XL (57-59 cm).
Bron en meer info: www.urgebike.com
Distributie in Nederland: Oneway Distribution