Met de toename in fietsen met veel veerweg die óók prima de berg op te trappen zijn*, is het aantal helmen met verwijderbare kinbeugels gestaag opgelopen. De gedachtegang achter zulke modellen is dat je toch écht een integraalhelm wilt bij moeilijke afdalingen, maar dat zo’n ding veel te zwaar en warm is voor een lange klim. Oja, en een extra helm op je rug mee nemen, zoals 5 jaar geleden bij wedstrijden populair was, is écht een slecht idee.**
Urge is de volgende fabrikant die zich committeert aan wat de ultieme all-mountain helm zou moeten zijn: licht, veilig en om te bouwen naar gelang de situatie. Het nieuwste model, de Gringo-Matic, heeft een verwijderbare kinbeugel en is in twee varianten verkrijgbaar – de la Sierra en de La Pampa. Het verschil zit ‘m in de ventilatie. Bij de la Pampa is de kinbeugel zelf extra geventileerd. De aanname is dat je deze variant koopt als je van jezelf weet dat je die beugel toch niet snel gaat verwijderen. De beugel zit vast in de helm door middel van stalen haken en ogen. Een simpele pal links en rechts overhalen is voldoende om het geheel los te klikken.
De Gringo-Matic is verder een typische Urge helm, gelet op zowel de stijlelementen (die wel steeds agressiever – en minder typisch – worden) als een relatief milieuvriendelijk ontwerp. De Gringo-Matic gebruikt zelfs 80% gerecyclede materialen! De klep is volledig van hergebruikt ABS en de kern van de helm bestaat uit EPS. Uiteraard voldoet de Gringo-Matic aan de verplichte normen (CSPC1203, AS/NZS2063, CE1078). Beide varianten zijn verkrijgbaar in drie verschillende kleurstellingen en twee maten: S/M (55-58 cm cm) en L-XL (58-62 cm).
Vergelijkingsmateriaal
Veel concurrenten heeft de Gringo-Matic(s) niet: de Giro Switchblad MIPS, Leatt DBX 3.0 Enduro, Bell Super 3R MIPS en Super DH, Lazer Revolution FF MIPs en de Uvex Jakkyl HDE. Al deze modellen voldoen – net als de Gringo-Matic – aan de (verplichtte) EN1078 norm. De Giro, de Bell Super DH (maar niet de Super 3R!) en de Uvex voldoen ook aan de zwaardere ASTM 1952-DH norm (Leatt zegt alleen expliciet dat de kinbeugel hier onder valt). Hoeveel waarde dit heeft is lastig te zeggen. De aanwezigheid van een kinbeugel op zich biedt natuurlijk al extra bescherming… Anderzijds heb ik één van bovengenoemde DH-gecertificeerde modellen wel eens helemaal kapot zien vallen.
De Gringo-Matic komt mét kinbeugel op 790 g en zit binnen deze groep producten aan de bovenkant van de schaal. De Uvex is compleet bijna 90 g lichter en enkel de Switchblade steekt met 1130 g boven alles uit! Zónder kinbeugel is de Gringo-Matic juist de op één na lichtste, met 412 g. Het materiaal zit dus wel degelijk in de kinbeugel. Het grote verschil met al die concurrenten (behalve styling) is vooral de prijs: de Gringo-Matic kost slechts €149,- en dat scheelt €50-150,- met de rest van het veld.
Distributie: OneWay Distribution
Meer info: Urge Bikeproducts
*: Ik probeer “Met de opkomst van enduro” te vermijden maar je snapt wat ik bedoel
**: Sterker nog: In de meeste landen is dit om veiligheidsredenen tijdens competitie ook verboden