De nieuwe URS gravelbike van BMC is het beste te scharen onder die laatste categorie.
URS: “UnReStricted”
Terwijl veel marketeers je willen laten geloven dat je op hun gravelbike prima op de weg kunt rijden én uren kunt dwalen over onverharde paden waar je voorheen misschien eerder een mountainbike zou kiezen, is de praktijk dat élke gravelbike een compromis is tussen beide disciplines. Het eigenzinnige en Zwitserse (= pleonasme) BMC neemt iets meer stelling in hun persbericht over de nieuwe URS:
“URS” is de afkorting voor UnReStricted. Dat zou dan weer kunnen impliceren dat er géén restricties zouden zijn, maar ook de URS kan niet alles. En in die zin is het dus ook wat marketing-blabla. “URS” is echter óók een veel gebruikte mannelijke voornaam in Zwisterland. Het is afgeleid van de term “Ursus”, wat Latijn is voor “beer”. Een stoere naam voor een stoere bike. Treffend, want de URS is dan ook eerder een mountainbike met een dropbar, dan een racefiets met dikke banden.
“Gravel+ Geometry”
Niet alleen looks geven dat weg, overigens. De URS gravelbike is namelijk behoorlijk long, low & slack! “Gravel+ Geometry” noemt BMC het. De stuurhoek is met 70 graden relatief vlak, de zitbuishoek is met 74 graden juist weer vrij steil. Daarnaast is het frame behoorlijk lang, wat dan weer wordt opgevangen door een korte stuurpen.
Framedetails
Andere mountainbike-invloeden vind je in het ontbreken van de voorderailleur. Daardoor weet BMC bij de URS een korte achtervork te combineren met dikke banden. Er is ruimte voor banden tot 45 mm bij 700c wielen zelfs 47 mm wanneer je 650b (27,5”) kiest. Verder is het robuust vormgegeven frame voorzien van allerlei beschermplaten voor opspattende stenen en andere harde objecten die je offroad tegen kunt komen. Zelfs de uiteinden van de voorvork hebben rubberen ‘sokken’. Verder is het zeer opvallend te noemen dat men vooraan een 180 mm remschijf toepast (…)!
Micro Travel Technology
Tot slot heeft BMC de URS gravelbike voorzien van BMC’s Micro Travel Technology (MTT). We zagen dat systeem in 2015 al bij de introductie van de Team Elite. De Zwitsers dragen zodoende bij aan de revival van technische details die we in de jaren ’90 – met sterk wisselende successen – al eens probeerden op mountainbikes. De URS is dus een softtail gravelbike die je 10 mm veerweg achteraan geeft. Het behoeft nagenoeg géén onderhoud. Enige mate van fine-tuning is mogelijk doordat je het elastomeer kunt veranderen. Het persbericht meldt verder dat Fox’ 32 SC AX voorvork een prima aanvulling vooraan is.
Integrated Cockpit System
Invloeden van wegfietsen zijn er ook. De hele cockpit is behoorlijk aero. Daarbij zijn stuur en stuurpen – ondanks de strakke looks – gelukkig niet geïntegreerd tot één. Bij dit Integrated Cockpit System (ICS) zijn de stuurpen en spacers samen ontworpen om kabels/leidingen netjes weg te werken en toch verstelling mogelijk te maken zónder dat je kabels/leidingen hoeft te demonteren.
De zadelpen heeft een dwarsdoorsnede in de vorm van een D. Een BMC-specifiek ontwerp, maar toch zou een dropper zadelpen met een diameter van 27,2 mm ook te monteren zijn. Ongetwijfeld heb je hiervoor een adapter nodig, maar daarover geeft het persbericht geen uitsluitsel. BMC levert voor de URS ook een spatbord mee dat strak integreert met hun eigen zadelpen, zodat je deze gravelbike ook echt breed kunt inzetten.
Verder is de URS voorzien van 3 montageplaatsen voor een bidon. Ook zitten er nokjes op het frame voor dragers, tassen en andere accessoires. Twee nokken op de bovenbuis voor een specifieke bovenbuistas ontbreken ook niet.
Kabels/leidingen lopen door het frame en voorvork. Dat geldt ook voor de bekabeling van een naafdynamo, mocht je niet alleen op batterijlampen durven te vertrouwen voor je epische graveltochten. Voor de trapaslagers past BMC een PressFit 86 ontwerp toe en de remklauwen monteer je op Flatmount-nokken.
BMC URS: vier modellen
De BMC URS gravelbike komt in vier varianten op de markt. Die hebben allemaal hetzelfde carbon frame dat volgens BMC 1.050 gram weegt (framemaat medium) en dezelfde carbon voorvork van 550 gram. Het Integrated Cockpit System vind je terug op 3 van de 4 modellen. De URS Four, het instapmodel met een prijs van €2.999, heeft een gewone stuurpen. De ultieme URS is de URS One met SRAM’s draadloze AXS groepset met een AXS Eagle achterderailleur is de jouwe voor €8.999.
Over de beschikbaarheid heeft BMC ons tot op heden nog niets gemeld.
Bron: www.bmc-switzerland.com