Sommige bikepackers lachen zich in de rondte bij de bikepacking-hype rondom gravelbikes. Want zelfs met dikke banden zijn gravelbike nog steeds niet zulke pakezels als loepzuivere vakantiefietsen dat in de regel zijn. En de nieuwe Nootau van Van Nicholas is zo’n vakantiefiets. Met 29 inch wielen met daaromheen 2.8 inch brede banden is de nieuwste fiets van de Nederlandse titanium-specialist duidelijk ontworpen voor comfort en draaglast voor bikepacken op offroad-paden waar een gravelbike in de gaten tussen de stenen verdwijnt.
Titanium frame afgestemd op Rohloff-naaf en riemaandrijving
Voor de Nootau heeft Van Nicholas oversized 3Al/2.5V titanium buizen toegepast. Achter de eccentrische bracket pot is een nieuwe ‘yoke’ (of Y-stuk) in de liggende vork gelast die sterkte en stijfheid geeft. De Rohloff-naaf wordt niet gemonteerd in open uitvaleinden, maar worden met bouten aan weerszijde van het frame dóór de gesmeden uitvaleinden vastgezet. Aan de aandrijfzijde is net boven het uitvaleinde de staande vork deelbaar. De Nootau is dus perfect geschikt voor een riemaandrijving, waarmee het onderhoudsarm thema wat door de Rohloff-naaf met 14 versnellingen al is ingezet.
Verder is het frame rondom voorzien van talloze montageposities. Zo zijn er nokken voor dragers op de achtervork, en vind je op en ín de voordriehoek van het frame montagepunten voor bidonhouders en/of accessoires. Ook de standaard starre carbon voorvork heeft drie montagepunten op beide vorkpoten. Alle kabels lopen – heel praktisch – volledig buiten over het frame. Met een gewicht van 2.350 gram voor de kleinste framemaat (M/17.5 inch) is de Nootau géén lichtgewicht. Tegelijkertijd is het in dit genre eerder een onderstreping van de beoogde robuustheid. De carbon voorvork weegt overigens 703 gram.
Geometrie
Voor de geometrie heeft Van Nicholas zich laten inspireren door de laatste trends bij mountainbikes. Die zijn dankzij onder meer een flauwere balhoofdhoek de laatste jaren steeds meer capabel geworden voor het ruigere werk. De Nootau heeft een balhoofdhoek van 68,5 graden. Met 73,7 graden is de zitbuis noch flauw, noch extreem rechtop. De reach is echter niet zo groot als bij menig moderne hardtail. Logisch; de Nootau rij je doorgaans niet met de kin op de voorband. Je zit dus wat rechter en meer ontspannen. De laag geplaatste trapas en lange achtervork dragen vervolgens bij aan stabiliteit.
Vanaf € 4.999
Van Nicholas levert de Nootau als complete fiets vanaf € 4.999. Via Van Nicholas’ nieuwe online-configurator kun je nog diverse zaken naar je wens aanpassen. Zo heb je de keuze tussen een rood of zwart geanodiseerde Rohloff-naaf, al dan niet een hoogwaardige Son-naafdynamo in bijpassende kleur. Daarnaast biedt Van Nicholas je diverse opties voor het stuur en zadels aan. En het mooie aan de configurator is dat alles wat je selecteert ook werkelijk digitaal op je scherm zichtbaar wordt. Je kunt de Nootau dus ook online bestellen en bij je lokale dealer laten bezorgen zodat je hem rijklaar kunt ophalen.
Een los frame inclusief de carbon voorvork is óók leverbaar voor € 2.299.
Bron en meer info: vannicholas.com & my.vannicholas.com
Wel jammer dat vork, stuur en stuurpen niet in titanium te krijgen zijn
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je een titanium voorvork zou willen?
Stanton bikes heeft een vergelijkbare fiets met ti vork
Heeft de fiets boost wielen? Ik zou graag een frame opbouwen maar ik heb geïnvesteerd in een boost wielset die ik daarvoor wil gebruiken. Boost en Rohloff is niet een gebruikelijke combinatie maar het kan technisch wel dacht ik.
Dag Tim, in de specificaties van het losse frameset staat op de site van Van Nicholas vermeldt dat de Nootau een 142 mm spacing heeft. Geen boost dus. Van Nicholas doet ook aan maatwerk, dus je kunt ze altijd vragen wat ze in deze voor jou kunnen betekenen.