Vanaf het begin was er sprake van een vignet. Bij zowel gebruikers als het Grenspark waren nog wat onduidelijkheden over de exacte invulling. En dus werd de invoer uitgesteld. Nu is bekend geworden dat er van 1 oktober 2021 een vignetplicht zal zijn.
Eind vorig jaar communiceerde het Grenspark Kalmthoutse Heide nog dat de invoering van het vignet voor de mountainbikeroutes tot 1 juli 2021 uitgesteld werd. Men wilde meer tijd nemen om in overleg te treden met betrokkenen om de exacte invulling van de vignetplicht én de nieuwe toegangsregels voor mountainbikers meer helder op ieders vizier te krijgen.
Vignetplicht vanaf 1 oktober
Inmiddels staat 1 juli voor de deur. Het Grenspark Kalmthoutse Heide laat echter nu weten dat het vignet voor de mountainbikeroutes pas vanaf 1 oktober 2021 wordt ingevoerd. Een vignet is dus vanaf 1 oktober verplicht voor alle gebruikers van de singletracks vanaf 18 jaar. Jongeren kunnen dus gratis gebruik blijven maken van de routes.
De vignetplicht geldt daarbij dus alleen voor de vier mountainbikeroutes Stoppelbergen, Wildernissen, Staartse Heide en Volksabdij. Die laatste route is overigens nog in aanleg. De 2 verbindingslussen zijn dus zonder vignet te rijden.
Digitaal vignet: 12 euro per kalenderjaar
Best uniek: het vignet voor de mountainbikeroutes op de Kalmthoutse Heide is digitaal en je koopt hem dus online op de website van het Grenspark. Bovendien is-ie persoonsgebonden en je draagt hem dus bij je op je telefoon. De kosten bedragen 12 euro per kalenderjaar, waarbij de opbrengsten geheel naar het onderhoud van de mountainbikeroutes gaan. Overigens laat het Grenspark weten dat ze de mogelijkheid voor een dagvignet nog onderzoeken.
Bron: www.grensparkkalmthoutseheide.com/mountainbike
Geen landelijk vignet
Veel bikers zien graag één landelijk vignet. Dat is erg begrijpelijk want het lijkt ook het meest praktische vanuit het oogpunt van de gebruiker.
Maar hoe goed dat idee ook klinkt, zo onrealistisch is het in de uitvoering. Helaas. Het punt is namelijk dat elke partij die nu zo’n vignet voert, een hele andere opbouw van de prijs van zo’n vignet hanteert. Sommigen gebruiken het om alleen de route te onderhouden, terwijl het bij anderen – naast het voeren van andere vignetten (bijvoorbeeld voor ruiters) – bijdraagt aan de totale kosten voor natuurbehoud.
Nederland is een groot lappendeken met verschillende landeigenaren. Veel natuurgebieden bestaan dus uit meerdere lappen van verschillende eigenaren. Routes in dit soort gebieden komen veelal pas tot stand na lang overleg over hoe de impact van een route geminimaliseerd kan worden én hoe het duurzaam onderhouden kan worden. Hier hoort de kostendekking óók bij, en daarin is amper één lijn te trekken die voor alle gebieden én alle eigenaren werkt.
Dus hoe nobel het idee ook is; de kans dat we naar één landelijk vignet zullen gaan is voorlopig nog steeds heel klein.
Kijk hier voor een volledig overzicht van alle verplichte en niet-verplichte vignette voor mountainbikeroutes in Nederland.