We vroegen ons bij de aankondiging van Euro Cycling XP beurs in 2017 al af of beurzen nog een bestaansrecht hebben. De BikeMotion is al jaren zoekende naar een format én punt in de agenda die aantrekkelijk genoeg zijn om bezoekers te trekken. Met teruglopende bezoekersaantallen blijven ook steeds meer partijen uit de branche weg. Daardoor lopen de bezoeksaantallen verder terug… en hebben nóg minder partijen de behoefte een stand neer te zetten. Zie hier de negatieve spiraal.
Wat opgaat voor de BikeMotion geldt ook voor EuroBike. Ook die – in de basis business-to-business – beurs kampt al jaren met de worsteling relevant te blijven. De Amerikaanse evenknie, Interbike die net als EuroBike óók een consumentendag kent, kondigde onlangs aan dat de vorige editie de laatste was…
Hoe anders kan het zijn in een klein land als België. Daar is de voorbije jaren de Velofollies in de XPO te Kortrijk bezig met een a-typische opmars. Tegen alle trends in, wordt deze consumentenbeurs al maar groter én interessanter. Verspreid over 6 hallen en in nagenoeg alle gaten en kieren die het beurscomplex heeft, vind je bijna alles dat je je maar kunt wensen op het gebied van fietsen. Van stadsfietsen met én zonder trapondersteuning tot de meest exotische racefietsen en mountainbikes. Vrijwel elk zichzelf respecterend fiets- of accessoiremerk heeft er een stand; merken die op de BikeMotion (en zelfs EuroBike) wegblijven, staan in Kortijk in volle glorie. Bovenal: het is er druk! Verspreid over vrijdag 18, zaterdag 19 en zondag 20 januari deden maar liefst 40.996 bezoekers de beurs aan.
Ja, ruim veertigduizend fietsfanaten! Daarmee is de Velofollies met afstand de grootste fietsbeurs voor consumenten in Europa. Voor ons was het dit jaar de eerste keer dat we deze beurs aandeden… Het bruiste van energie en je merkte het cultuurverschil met een Nederlandse beurs duidelijk. Waar Tom Dumoulin ‘wel wat’ handtekeningen mag uitdelen, maar het merendeel van het publiek er toch aan voorbij loopt of op afstand blijft, zo anders gaat het in België. Zodra bijvoorbeeld Greg van Avermaet of Phillipe Gilbert opduiken, is de toestroom massaal. Iedereen wilt een hand of schouderklop geven, en wilt op de foto met hun held. Bij momenten transformeerde de Velofollies dan ook tot één grote wachtrij voor een handtekening van een bekende, waar tussen de mensenkluwe een paar fietsen zijn uitgestald ter vermaak…
We merkten ook dat de Belgen nog graag foldertjes en stickers hebben en waar de Nederlander eerder naar de prijs informeert, de Zuiderbuur vooral geïnteresseert is specificaties en andere details, behalve de prijs. We vonden het ook opvallend dat er meer gezinnen en – in algemene zin – meer jongeren rondliepen. Standhouders waren enthousiast en er viel écht wat te zien en te beleven… en dat smaakt naar meer!
Voor nu: een round-up van onze rondgang over de beursvloer:
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Mark ten Napel & Jeroen van den Brand