Tekst: Jeroen van den Brand // Foto’s: Mark ten Napel, Jeroen van den Brand & Velofollies
De dagen dat de industrie kampte met grote tekorten en oplopende prijzen zitten nog zéér vers in het geheugen, terwijl die trend inmiddels toch aan het omslaan is. Na de vergrote vraag, mede door coronafietsers, is de vraag nu flink gekelderd. En door de prijsstijgingen in het dagelijkse leven, lijkt het consumentenvertrouwen verder af te nemen. Toch zou je denken dat daarvan nog maar weinig te merken valt in de fietsindustrie. Althans, als je afgaat op de drukte en de sfeer op deze editie van de Velofollies. Wat ongetwijfeld meespeelt is dat de voorbije twee edities niet door konden gaan vanwege de pandemie. “Eindelijk, we mogen weer!”, was een veelgehoorde opmerking bij zowel standhouders als publiek.
Ook al ontbrak het aan een aantal grote merken, juist zij bewijzen dat het cliché ‘thuisblijvers hebben ongelijk’ een waarheid is als een koe. Goed, uiteindelijk is het lastig te kwantificeren in hoeverre beursbezoek werkelijk bijdraagt aan je omzet. Maar de kans wordt in elk geval wél groter. En ook al gaan er volop stemmen op dat consumenten hun hand op de knip gaan houden, Velofollies 2023 laat in elk geval zien dat het fietshart nog steeds massaal klopt. En dat is uiteindelijk het begin van alles…
Velofollies 2023: gemoedelijkheid
Eerdere edities lieten al zien dat Velofollies één groot wielercafé is. De sfeer in alle zes hallen én gangen van de XPO in Kortrijk is erg gemoedelijk. Bij sommige stands was het met momenten extreem druk. En ook al zie je niet in een oogopslag waarom, ga er maar vanuit dat er dan een BF’er (Bekende Fietser) te midden staat van de drukte. Wat dat betreft is het cultuurverschil met beurzen in Nederland erg groot. Waar de Nederlander haast alleen te porren is om naar een beurs te komen ‘wanneer er wat te scoren valt’ en de neus al snel ophaalt voor een wielervedette, daar komen Belgische wielerliefhebbers voor de sfeer, de BF’ers én met oprechte interesse in producten naar de beurs.
En over die producten gesproken: dat stilaan de achterstanden zijn ingelopen, betekende dat menig standhouder op de Velofollies 2023 dan ook een ruim én relevant aanbod op z’n stand had staan. Uiteraard ontbrak het er zeker niet aan e-bikes in allerlei vormen. Maar ook mountainbikes, racefietsen en gravelbikes zónder trapondersteuning waren volop vertegenwoordigd. Van instapmodellen tot supersjiek boutique-spul; het stond er allemaal. Het waren wel vooral complete fietsen die we op de beursvloer van deze Velofollies zagen. Losse onderdelen leken wat minder vertegenwoordigd.
Velofollies 2024
Een datum voor de volgende editie van de Velofollies is nog niet bekend. Niettemin houden wij alvast ruimte in onze agenda voor eind januari 2024, want ook de 2023-editie van de Velofollies was zeer de moeite. En dat terwijl het niet bepaald om de hoek is. Rem wat laat op de weg er naar toe en je staat in Noord-Frankrijk. Wat dat aangaat is het enige wat een nóg verdere vergroting van de beurs met toestroom van Nederlandse fietsliefhebbers precies die afstand. Kortrijk is nu eenmaal niet om de hoek.
.
prachtige foto’s, het was inderdaad druk na twee schrikkeljaren.