Velofollies 2023: druk, gezellig én relevant

Terwijl de Nederlandse fietsbeurs, BikeMotion, nóg eens een jaar opgeschoven is en zoekende is om zichzelf relevant te houden, kan het Belgische Velofollies in Kortrijk terugkijken op (weer) een zéér geslaagde editie. Velofollies is in de jaren vóór de pandemie al uitgegroeid tot een favoriet bij zowel de industrie als consumenten. En deze editie, gehouden van 20 tot en met 22 januari 2023 laat zien dat het concept van een consumentenbeurs allerminst achterhaald is. Althans… in België.

Tekst: Jeroen van den Brand // Foto’s: Mark ten Napel, Jeroen van den Brand & Velofollies

Dat het druk zou zijn in de XPO-hallen, kregen we ruim vóór de entree al door, in de lange file van op de snelweg tot op de parkeerplaats.

De dagen dat de industrie kampte met grote tekorten en oplopende prijzen zitten nog zéér vers in het geheugen, terwijl die trend inmiddels toch aan het omslaan is. Na de vergrote vraag, mede door coronafietsers, is de vraag nu flink gekelderd. En door de prijsstijgingen in het dagelijkse leven, lijkt het consumentenvertrouwen verder af te nemen. Toch zou je denken dat daarvan nog maar weinig te merken valt in de fietsindustrie. Althans, als je afgaat op de drukte en de sfeer op deze editie van de Velofollies. Wat ongetwijfeld meespeelt is dat de voorbije twee edities niet door konden gaan vanwege de pandemie. “Eindelijk, we mogen weer!”, was een veelgehoorde opmerking bij zowel standhouders als publiek.

Ook al ontbrak het aan een aantal grote merken, juist zij bewijzen dat het cliché ‘thuisblijvers hebben ongelijk’ een waarheid is als een koe. Goed, uiteindelijk is het lastig te kwantificeren in hoeverre beursbezoek werkelijk bijdraagt aan je omzet. Maar de kans wordt in elk geval wél groter. En ook al gaan er volop stemmen op dat consumenten hun hand op de knip gaan houden, Velofollies 2023 laat in elk geval zien dat het fietshart nog steeds massaal klopt. En dat is uiteindelijk het begin van alles…

Velofollies 2023 XPO Kortrijk

Velofollies 2023: gemoedelijkheid

Eerdere edities lieten al zien dat Velofollies één groot wielercafé is. De sfeer in alle zes hallen én gangen van de XPO in Kortrijk is erg gemoedelijk. Bij sommige stands was het met momenten extreem druk. En ook al zie je niet in een oogopslag waarom, ga er maar vanuit dat er dan een BF’er (Bekende Fietser) te midden staat van de drukte. Wat dat betreft is het cultuurverschil met beurzen in Nederland erg groot. Waar de Nederlander haast alleen te porren is om naar een beurs te komen ‘wanneer er wat te scoren valt’ en de neus al snel ophaalt voor een wielervedette, daar komen Belgische wielerliefhebbers voor de sfeer, de BF’ers én met oprechte interesse in producten naar de beurs.

En over die producten gesproken: dat stilaan de achterstanden zijn ingelopen, betekende dat menig standhouder op de Velofollies 2023 dan ook een ruim én relevant aanbod op z’n stand had staan. Uiteraard ontbrak het er zeker niet aan e-bikes in allerlei vormen. Maar ook mountainbikes, racefietsen en gravelbikes zónder trapondersteuning waren volop vertegenwoordigd. Van instapmodellen tot supersjiek boutique-spul; het stond er allemaal. Het waren wel vooral complete fietsen die we op de beursvloer van deze Velofollies zagen. Losse onderdelen leken wat minder vertegenwoordigd.

Velofollies 2023 – XPO Kortrijk

Fietsen van BF’ers zoals ‘De Wout’ konden óók rekenen op flink wat interesse.

Velofollies 2024

Een datum voor de volgende editie van de Velofollies is nog niet bekend. Niettemin houden wij alvast ruimte in onze agenda voor eind januari 2024, want ook de 2023-editie van de Velofollies was zeer de moeite. En dat terwijl het niet bepaald om de hoek is. Rem wat laat op de weg er naar toe en je staat in Noord-Frankrijk. Wat dat aangaat is het enige wat een nóg verdere vergroting van de beurs met toestroom van Nederlandse fietsliefhebbers precies die afstand. Kortrijk is nu eenmaal niet om de hoek.

Hoewel e-bikes beslist niet ontbraken op de Velofollies 2023, ademt de beurs volop de fietscultuur in breedste zin.

.

Gravelbikes worden vaak geassocieerd met bikepacking. Ontegenzeggelijk heeft de opkomst van de gravelbike er toe bijgedragen dat bikepacking op zichzelf aan populariteit wint. Op de Velofollies 2023 zagen we dan ook volop aanbod van bikepacking-accessoires.

Eerst was het de opkomst van 29ers heel wat jaren terug, dat een heropleving van stalen frames teweeg bracht. Nu zijn het de gravelbikes, zoals deze van het Franse Baam Cycles.

Velofollies 2023 – Ricky Feather

Oók bij Shimano zien ze staal wel zitten. Op hun stand stonden diverse stalen bikes, zoals deze van de Engelse framebouwer Ricky Feather

Velofollies 2023 – Quirk Cycles

… en het eveneens Engelse Quirk Cycles met 3D geprinte frame-elementen.

Het merendeel van de beursvloer was gevuld met complete fietsen. Het aanbod aan losse onderdelen was misschien een tikkie mager, maar wel kleurrijk.

Hippe accessoires met recycling van afgedankte fietsbanden als basis.

Ook voor kinderen geldt: het leven is te kort om op inferieur spul te rijden… Gelukkig hoeft dat ook niet, al vragen we ons wel af of een e-bike als beginnersfiets nu werkelijk zo’n goed voorbeeld is.

Bij kleding en schoenen zien we een trend naar minder uitgesproken en meer natuurlijke kleuren.

Gravelbikes zijn al jaren dé grootste trend binnen het sportieve segment en het aanbod op beurzen reflecteert dat dan ook. Gelukkig stonden er op de Velofollies 2023 ook genoeg mountainbikes, zoals deze Rift Zone van Marin Bikes

… of de nieuwe Fourstroke van BMC met z’n innovatieve autodrop-dropper.

De Belgische verdeler Codagex heeft naast Niner Bikes sindskort óók de fietsen van Factor én het Spaanse MMR in het programma.

Rockrider, het merk van sportgrossier Decathlon is bezig met een opmars naar een hoger segment, waarbij ze zich vanaf 2023 ook begeven in de Mountain Bike World Series met een uitgebreid fabrieksteam.

Ook op deze Velofollies 2023 was er niet alleen veel te zien, maar óók uit te proberen.

En als een stationaire demo niet voldoende ervaring gaf, dan kon je ook terecht op het indoortestparcours, waarbij het aanbod vooral e-bikes betrof.
Geplaatst in Nieuws en getagd met , .