Tekst: Jeroen van den Brand // Foto’s: Mark ten Napel en Arjan Kruik
Velofollies kan zich met 39.316 bezoekers bij de editie voor 2024 andermaal de grootste fietsbeurs van de Benelux en zelfs de tweede grootste van Europa noemen. Van 19 tot en met 21 januari waren de hallen van de XPO Kortrijk, tegen de Franse grens, weer volop gevuld met volk en materiaal.
Maar alles is relatief. Zo ook in de fietsindustrie en nieuws over fietsen. Want om nu een feestje te bouwen omdat het zo goed gaat in de fietsindustrie gaat te ver. Waarom? Corona, of ja… de reactie daarop.
Overspannen industrie: geen reden tot feest
Toen de coronacrisis begon ging alles op slot. Dus ook fabrieken van fietsen en fietsonderdelen. Tegelijkertijd steeg de vraag juist. Je moet wel heel koud zijn voor winst – en geen gevoel met de markt hebben – om dan na heropening van je fabriek niet alles in het werk te stellen om die toegenomen vraag te willen bedienen.
Zulke processen gaan echter sterk vertraagd. Want ruwe grondstoffen werden door wereldwijd toegenomen vraag in eens schaars. Gevolg: op het moment dat fabrieken wél waren opgeschaald, was de vraag op de markt al weer weggevallen. En dus puilen wereldwijd nu de magazijnen uit met fietsen en fietsonderdelen. Niet verkocht spul dus, terwijl daarvoor wel al flinke kosten zijn gemaakt. Bovendien kost opslag ook geld. Logisch dat de fietsindustrie dus somber is gestemd… Want zonder verkoop is het lastig dergelijke schulden in te lossen.
Diverse bedrijven zitten met geldproblemen, wat maakt dat ze flink moeten snijden in de organisatie en bijvoorbeeld in de ontwikkeling van nieuwe producten. Weer anderen hebben al het loodje gelegd. En… er zullen er helaas nog meer volgen.
Terug naar de harde kern van vóór corona
Door corona zijn er inderdaad veel meer fietsen verkocht. Het kan dan ook niet anders dan dat de groep aan fietsliefhebbers ook gegroeid is. Maar hoeveel dat er zijn? Misschien minder dan we tijdens de crisis dachten. En ook dat is begrijpelijk; velen kochten een fiets omdat ze bijvoorbeeld niet meer naar de sportschool of voetballes konden. En nu dat wel weer kan, is het maar de vraag of die groep mensen blijven fietsen. Maar meer nog: die hebben dus al een nieuwe fiets. De komende jaren hebben ze dus sowieso niet snel de behoefte aan iets nieuws.
Maar 39.316 bezoekers voor een fietsbeurs als de Velofollies is echter nog steeds niet niks. Nee, dat is niet meer dan in het pre-corona recordjaar 2019 toen de XPO Kortrijk ruim 41.000 bezoekers kon verwelkomen. Maar veel scheelt het niet. Een conclusie die dus te trekken is, is dat in elk geval het beursconcept vooral nog dezelfde doelgroep trekt. Fietsliefhebbers die fietsen ongeacht crises of andere grillen in de markt. Die krimp in de fietsindustrie is dus relatief; de doelgroep waaraan men nu het nieuwste van het nieuwste kan verkopen, is dus in hoofdlijnen bekeken niet echt kleiner geworden. Toch is de krimp ook te merken voor de fietsliefhebbers. Nieuwe introducties worden uitgesteld en sommige fietsmerken of onderdelenfabrikanten moeten de deuren sluiten. De markt verandert dus. Aan de andere kant is dít het moment om dealtjes te scoren.
Vefollies 2024: afspiegeling van de markt
Of die dealtjes nu de reden waren om de beurs te bezoeken, of de talloze bekende wielrenners die er rondliepen voor interviews en handtekeningen, of een combinatie van dat alles: Velofollies 2024 was druk en gezellig. En de beursbezoeker werd dan ook getrakteerd op een hoop mooi spul. Nog altijd ligt het zwaartepunt van deze Belgische beurs met internationale allure bij het sportieve segment. En anno 2024 hebben we het dan vooral over gravelbikes. Waar je op de beursvloer van Velofollies vaak nog flink wat racefietsen tegenkwam, zijn die al jaren in aantal aan het afnemen. En mountainbikes… daar moest je zelfs behoorlijk je best voor doen om die te vinden. Nee, gravelbike vóór en gravelbike ná.
Opvallend is daarbij dat de meeste merken nu niet één maar meerdere gravelbike-modellen hebben. Van gravelracer tot bikepacker: genoeg merken die het gravelgenre breed benaderen. Het aanbod aan fietstassen is ook groter dan ooit. Kwam je soms twee of drie aanbieders tegen op de hele beurs, nu moest je je best doen om een stand te vinden zónder dat er een tas te zien was.
Weinig racefietsen en amper mountainbikes; de ruimte die die fietsen hebben achtergelaten zijn dus voor het merendeel opgevuld door gravelbikes, maar óók elektrische stadsfietsen. Ja, ook een nog steeds sportief ingestoken beurs als Velofollies ontkomt er niet aan.
Verder was het opvallend om bijvoorbeeld een merk als Specialized terug te zien op Velofollies 2024. Jaren schitterde het merk met de grote S door afwezigheid. Het omgekeerde geldt voor Trek; zij stonden er jaren lang wél, maar dit jaar dus niet. Daarnaast stonden er ook behoorlijk grote stands van fietsmerken die in Nederland nauwelijks bekend of verkocht zijn. En, tot slot, friet en (zwaar) bier ontbraken natuurlijk niet. Voor sommigen past dat prima bij een verlaat ontbijt of een vervroegde lunch…
Velofollies 2025
Volgend jaar staat de Velofollies gepland voor 17, 18 en 19 januari 2025. Het is beslist het bezoeken waard en met het wegvallen van de BikeMotion in Nederland, vinden ook steeds meer Nederlandse fietsliefhebbers hun weg naar Kortrijk. Nee, niet om de hoek, maar de moeite beslist waard.