De Belgische fietsbeurs Velofollies heeft traditioneel de eer om het beursconcept voor fietsliefhebbers hoog te houden. Jaar op jaar weet de beurs zich ook als relevant, druk bezocht én gezellig neer te zetten. En terwijl de fietsenbranche zwaar weer trotseert, heeft dat nauwelijks vat op deze Belgische beurs, zo lijkt het. Met bijna 40.000 bezoekers kan de beurs wederom tot een succes worden bestempeld. Mountainbikes? Die zocht je met een loep, terwijl je over de gravelbikes struikelde.
Tekst: Jeroen van den Brand // Foto’s: Arjan Kruik
Ik zeg vaak dat tradities op zich zelf geen argument zijn om er aan vast te blijven houden. Ik bedoel; er waren volkeren die hoofden afhakten als offer, om beter weer te krijgen. En ik ben blij dat we daar toch mee gestopt zijn (toch?). Maar gelukkig zijn er zo van die tradities die we wél moeten koesteren. Velofollies is er zo één. Terwijl fietsbeurzen in algemene zin steeds minder in trek zijn bij zowel industrie als publiek, laat Velofollies keer op keer het tegenovergestelde zien. Ook bij de editie voor 2025 was Velofollies voor drie dagen hét epicentrum voor de fietsindustrie en fietsliefhebbers. Want zelfs met het wegblijven van grote merken zoals bijvoorbeeld Specialized, Trek en Cannondale, kon de beurs rekenen op bijna 40.000 bezoekers uit België, maar ook Frankrijk én Nederland.
“…een groter collectief gevoel van wielerpassie vind je hooguit aan de zijlijn van de grote klassiekers.”
Of het aan één aspect te wijten is, valt te bezien. Maar het koude weer zal ongetwijfeld een rol spelen in de toestroom naar de warme hallen van de XPO in het Belgische Kortijk. Tegelijkertijd is de timing van Velofollies voor veel wielerliefhebbers gewoon goed, zo op de vooravond van het nieuwe wielerseizoen. En anders dan bij beurzen in Nederland is de Velofollies ook steevast de plek waar nieuwe teams worden voorgesteld. Maar waar Nederlanders misschien hun neus ophalen voor een groepje hardrijders dat in een strak gesoigneerd paraderen op de stand van de sponsor, kan dat in België rekenen op drommen toeschouwers. Het geeft een gemoedelijke sfeer, en een groter collectief gevoel van wielerpassie vind je hooguit aan de zijlijn van de grote klassiekers.
Maar tussen de teampresentaties en de nodige biertjes door, was er ook genoeg te zien. Uiteraard véél e-bikes. Fietsen met trapondersteuning staan nu eenmaal nog steeds in voor het grootste deel van de omzet in de fietsenbranche. Maar het zwaartepunt van Velofollies 2025 was toch nog steeds de sportieve tweewieler. Jammer genoeg neemt het aantal mountainbikes op beurzen de voorbije jaren steeds verder af. Velofollies 2025 is daarop géén uitzondering. Gelukkig waren ze er wel, maar op het sportieve vlak zijn het vooral gravelbikes die in de schijnwerpers staan. Maar ook daar zitten inmiddels gravelbikes bij die de lijn tussen het genre van ‘racefiets met noppenbanden’ en loepzuivere mountainbikes verder doen vervagen. Dus het is maar net hoe strikt je definities van een type fiets wilt nemen…
We doen een greep uit wat wij zoals voor de lens kregen tijdens Velofollies 2025.
Jaar op jaar weet Velofollies drommen mensen op de been te brengen en de editie van 2025 was beslist géén uitzondering. Van vrijdag 17 tot en met zondag 19 januari was het druk én gezellig in de XPO in Kortrijk.
Logische, want bier en…
… tie… uh dikke fietsen, lala lala la!
Van Nicholas toonde de Astraeus; een klassiek ogende titanium racer, met moderne details.
Enkele framedelen zijn gegoten…
… waardoor de overgang tussen de buizen meer vloeiend zijn. Ook een deel van de lasnaden is weggewerkt voor een egaal voorkomen.
Een gravelbike met volumineuze 650b banden en een onverbloemd uiterlijk.
Standaard mét rek vooraan om het tot een pakezel te maken.
Het Duitse
One-K toonde hun wielen met unieke spaken.
Per zijde van het wiel is er in feite maar één spaak; een doorlopende glasvezel composiet verbindt de naaf en velg zonder scherpe overgangen.
One-K belooft daarmee torsiestijve wielen te kunnen maken met een laag gewicht.
Wax is hot! Kettingwas is hét nieuwe toverwoord voor veel fietsers in de zoektocht naar hogere efficiëntie en minder slijtage.
Het Belgische
Jaegher combineert authentiek staal met…
… moderne technieken.
Nieuw uit Spanje: QO.
QO komt uit de koker van de oprichters van Rotor. Hun eerste nieuwe producten zijn carbon cranks voor gravelbikes, mountainbikes en racefietsen waarbij er veel aandacht is besteed aan de afwerkingskwaliteit.
Gravelbikes waren ook op Velofollies 2025 oververtegenwoordigd. Maar mountainbikes waren er zéker wel, zoals deze nieuwe Cube Reaction die het ontwerp van z’n duurdere broer
Phenix nauwgezet volgt.
Het Franse Origine nam de fonkelnieuwe
Theorémè FS Factory Team-fiets mee. Origine stapt dit seizoen op in de wereldbeker mountainbike onder leiding van de kersvers gepensioneerde Maxime Marotte. De kleur is gebaseerd op een kleur uit de jaren ’70 voor een Porsche 911.
Ook dit concept zagen we bij Origine. Hun hardtail Theorémè met starre voorvork en dropbar… een concept dat we vermoedelijk de komende periode bij meer merken zullen gaan terug zien. En ja; uiteraard kun je
deze hardtail zo samenstellen en bestellen bij deze Franse online-aanbieder.
Vervangingslagers van
Token: verkrijgbaar in vrijwel álle maten.
Erg fraaie, lichte en robuuste navensets, verkrijgbaar in talloze kleuren.
Misschien wel omdat de gravelbike voor bikers misschien wedijvert met de klassieke crosscountry-hardtail, was het aandeel crosscountry-fullsuspensions zoals de
MMR Kenta onder de aanwezige mountainbikes gemiddeld vrij hoog.
Daarbij volgen veel merken momenteel hetzelfde concept met de demper parallel aan én onder de bovenbuis. Hier de KTM Scarp EVO III, die voor het Oostenrijkse KTM meteen
de basis is voor vier uiteenlopende modellen.
Naast MMR en BH komt ook Orbea uit Spanje. Ze timmeren hard aan de weg; de
fully Oiz is in Nederland behoorlijk populair.
Lapierre toonde de nieuwe teamfiets van het Lapierre Mavic Unity World Cup team,
de XR.
Uiteraard kan een geïntegreerde cockpit op zo’n wedstrijdbak niet ontbreken.
Op de stand van Lapierre kwamen we ook deze dikke Spicy CF Team endurobak tegen.
Uiteraard met een hoog geplaatst scharnierpunt. Deze ‘high pivot’-constructie maakt een flinke opmars bij endurobike. Het combineert een meer achterwaarts georiënteerde beweging van het wiel, met minder invloeden van het trappen, via het extra kettingwiel rondom het scharnierpunt.
Ze waren er overigens wél hoor: hardtails. Best uniek is dat Scott Benelux de Scale zelfs met starre carbon voorvork levert.
De fiets van ene Nino mocht ook niet ontbreken.
Bij Cosmic Sports zagen we deze dikke
DMR Trailstar: een titanium hardtail voor ruigere trails.
In tijden waarin het nieuws gedomineerd wordt door slecht nieuws, vormen Pieter van der Marel en Joris Claessens een welkome afwisseling. Zij lieten ons tijdens Velofollies 2025 weten dat ze als oorspronkelijke oprichters Pilot Cycles een doorstart geven, nadat het eind vorig jaar failliet werd verklaard. Meer info over deze doorstart
lees je hier.
Op Velofollies 2025 viel ook van alles uit te proberen. Ook een tandem, pothelmpjes en het effect van juichend publiek op je prestaties.
A la carte opbouwen zit in het DNA van
Santos verankert.
De Santos Cross Lite met Pinion gearbox heeft misschien niet zoveel met (cyclo)crossen te maken, maar laat zich sowieso niet zo in een hokje duwen.
Alsof de afmontage-opties niet genoeg zijn om keuzestress van te krijgen.
Gravel is hot, dat weten ze bij
Vredestein ook. Het aanbod binnen de Aventura-gravelserie is onlangs (letterlijk en figuurlijk) nog wat verbreedt.
Cinelli blijft lekker
Cinelli; betaalbare Italiaanse fietsen met typische Italiaanse flair.
Oók Italiaans met ook productie ín eigen huis in Italie:
3T.
Hope doet…
… leven. Mooi om jonge snaken zich te zien vergapen aan een ‘megagrave’ Transition op de stand van Hope.
Velofollies: al jaren hét grootste wielercafé van België, maar waarschijnlijk van de hele wereld. Tot volgend jaar!