De Velovak is in 2017 tot stand gekomen uit de wens om een specifieke vakbeurs te houden net na de zomer, nadat de meeste merken hun nieuws wereldkundig hebben gemaakt. Voorheen kon de vakhandel terecht op de specifieke vakdag van de Bike Motion beurs, maar nu die verschoven is naar het hele vroege voorjaar, is de relevantie voor veel vakbezoekers sterk afgenomen.
Het concept van de Velovak wijkt ook af van andere beurzen. Juist omdat het alleen een business-to-business beurs wil zijn, kan de opzet ook anders én aantrekkelijk gehouden worden voor de kleinere toeleveranciers. En vergis je niet; die hebben we in de branche veel. Voor veel van die partijen is een grote beurs als de Bike Motion simpelweg geen haalbare business-case; het kost ze erg veel geld. Mede om die reden heeft de Velovak ook een limiet gesteld aan de standgrootte; 100 m2, om te voorkomen dat de grootste spelers de kleineren zouden overvleugelen.
Qua oppervlak is de beurs zodoende relatief compact, maar toch waren er meer dan 200 merken vertegenwoordigd.
We stuurde Lars de vloer op met een camera in zijn kielzog:
Meer zien? Er volgt nog een deel 2!