Over het waarom hebben we het al uitvoerig gehad. Echt speculeren naar wat er komen ging hoefden we ook niet, omdat die paar prototypes die in het wild gespot waren, weinig verhullend waren. Waar hebben we het over? SRAM’s streven naar vereenvoudigde aandrijflijnen voor (nagenoeg) iedereen. Na de XO1 DH groepset, kunnen we er nu officieel nog één aan toevoegen: Force CX1. Zaten we met de naam al deels goed…
Op de vooravond van het WK Cyclocross in Hoogerheide begin februari dit jaar, toonde SRAM ons alle details van de nieuwe cyclocross-specifieke groepset. Die details opnoemen zou eigenlijk slechts herkauwen zijn van wat we allemaal al weten van 1x (spreek uit als: ‘one-by’) groepsets.
Toch zijn er wat opvallende zaken te noemen. Zo wordt de groepset niet uitgerold onder het meest prestigieuze label racefietsonderdelen van SRAM, de RED groep. Daarnaast heeft men slim ‘geshopt’ in eigen magazijn om toch met een ‘nieuwe’ groepset te komen.
De reden hiervoor is tweeledig: de afzetmarkt is beperkt én de wedstrijdrijders hebben vaak meer dan één fiets nodig, en dat is al duur genoeg. Door die beperkte afzetmarkt heeft SRAM zich ook beperkt in de hoeveelheid echt nieuwe onderdelen, waardoor de kosten gedrukt zijn.
De achterderailleur is een complete ‘carry-over’ van de andere 1x groepsets… en dat zie je ook overduidelijk in de details. We speculeerden eerder al dat het gat boven op de derailleur, waar de kabel bij de mountainbike versies doorheen loopt, bij de CX1 versie een keuze mogelijkheid van kabelloop zou kunnen zijn. Tijdens de perspresentatie werd dat idee echter beantwoordt met: “… hmm, that might be an interesting feature for the future…”
Ryan Trebon’s Cannondale werd getoond met daarop een prototype van de Force CX1 achterderailleur.
… en de productieversie. Zoek de verschillen.
Een interessant gegeven is dat deze achterderailleur te gebruiken is met SRAM Dual Tap 10 én 11 speed schakelaars. Retro-fitten is dus mogelijk zonder dat je een nieuwe schakelaar moet kopen.
De cranks zijn uitgevoerd met carbon armen en aluminium spider met een 110 mm steekcirkel. De XSync kettingbladen zijn verkrijgbaar met 38, 40, 42, 44 tanden. Voor het betere harkwerk is er ook nog een 46 tands versie. Uiteraard zullen er zowel GXP als BB30 versies beschikbaar zijn.
Qua cassettes grijpt SRAM in het magazijn de PG-1170 uit het rek voor deze groepset. Deze is verkrijgbaar in de versies 11-25t, 11-26t, 11-28t en 11-32t. Ook de ketting komt uit de 1170 serie.
Schakelen doe je nu dus alleen nog maar met je rechter rem/schakelgreep. Ook hier kan SRAM terugvallen op al bestaande modellen. Dat betekend ook dat, logischerwijs, mechanische velg- en schijfremmen alsook hydraulische schijfremmen de groepset kunnen complementeren. De nu voorgestelde grepen waren mechanisch. De linker greep is een vereenvoudigde versie van de schakel greep, waarbij de interne schakeldelen gewoon zijn weggelaten. Dat kun je gerust letterlijk nemen; het model dat ons tijdens de perspresentatie overhandigd werd, had op de plek van de schakelhendel een gapend gat en dat lijkt ook zo te zijn bij de productieversie. Zo bespaar je misschien wat poetswerk door het ontbreken van je voorderailleur, maar mag je je linker shifter af en toe eens ‘uitspuiten’…
Voor de boekhouding nog even de gewichten en prijzen samengevat:
- Force CX1 X-Horizone achterderailleur – 261 gram – €209
- Force CX1 GXP Crank (excl. kettingblad en lagers) – 710 gram – €184
- Force CX1 BB30 Crank (excl. kettingblad en lagers) – 542 gram – €221
- Force CX1 X-Sync kettingbladen – 75 gram (42t) – €112-€135
- Force CX1 linker remgreep – 119 gram – €100
- Force CX1 rechter rem/schakelgreep – 158 gram – €172
- PG-1170 cassette – 247 gram (11-26t) – €95-€105
- PC-1170 ketting – 242 gram – €48
De Force CX1 onderdelen zijn verkrijgbaar vanaf juli 2014.
Bron: www.sram.com
JB