Stel nou dat precies jouw combinatie tubeless banden en velgen nou eens een bijzonder lastige is. Je banden zijn wat oud, ze kleven aan elkaar door de latexresten, of je zitten simpeweg wat ruim om je velg. Dan kan je – zelfs met verbeterde ventielen – wel pompen tot je een ons weegt, maar functioneel dicht krijg je ze nooit meer. Bijzonder vervelend als je net anderhalf uur in de auto hebt gezeten onderweg naar de trails.
Waar een vloerpomp het niet redt en een CO2-patroon te snel leeg is, biedt Viair uitkomst. De Amerikaanse fabrikant, sinds kort ook in Nederland vertegenwoordigd, richt zich op meeneembare compressoren die werken op de 12 V bron van je auto (via SAE 2-pin stekker of aanstekerhuls). Behalve mobiel moeten deze compressoren functioneler en kwalitatief beter zijn dan menig alternatief, zo claimt het bedrijf.
TLC Lite
De TLC Lite is de meeste compacte compressor van Viair, bedoeld als makkelijk voor eenieder mee te nemen. Het geheel weegt slechts 2,2 kg en heeft een 12 V aanstekerhuls stekker. De maximale werkdruk is 105 psi (7,2 bar). Omdat je natuurlijk niet ín je auto een tubeless band gaat zitten sealen zijn zowel voedingskabel als luchtslang lekker lang: 3 respectievelijk 10 m. De TLC Lite komt uiteraard met een presta (frans) ventiel en een autoventiel, zodat je óók een autoband ermee kan bijvullen.
Maar waarom geen reservior en waarom nou die lange luchtslang? De compressor vult de slang in eerste instantie tot de maximale werkdruk. En juist vanwege die lengte kan er een aardig volume lucht worden opgeslagen onder hoge druk. Zet vervolgens de kop van de slang op je ventiel en dat hele volume knalt je band in, om deze te seaten op je velg. De slang werkt zodoende dus precies zoals het reservoir van een tubeless-(pomp-)booster. De Viair TLC Lite heeft eeen adviesprijs van € 205,-
TLC Plus
Wie méér, sneller of grotere volume’s wil pompen en een vaste plek voorziet voor een compressor, kan ook kiezen voor het Plus model. Deze is groter, zwaarder en heeft bijna 3 keer het vermogen van de TLC Lite. De maximale druk ligt ook wat hoger op 120 psi (8,3 bar). Luchtslang en andere kleine componenten zijn verder gelijk aan het Lite model, behalve dat de voedingskabel wat korter is. De reden? De TLC Plus koppel je of met klemmen direct aan je autoaccu, óf je hebt een permanente 12 V bron achterin je bus, waar je de compressor met bouten een vast plekje geeft. Deze Viair TLC Plus compressor kost € 289,-
TLC Pro Air
Tot slot heeft Viair een TLC ‘Pro’ model, met ditto prijs en gewicht. Zie het als de Plus-versie voor dagelijks, jaar in, jaar uit gebruik. Op het eerste oog is het enige verschil met de eerdere modellen van Viair dat je een blaaspistool alvast mee krijgt. Afwerking en onderdelen zijn echter wel van een hogere kwaliteit. Ook zijn er voorzieningen om onder meer trillingen tegen te gaan en vuil op te vangen. Allemaal factoren die invloed hebben op de levensduur van de compressor zelf. De TLC Pro Air kost € 529,-.
Meer info: viairbike.com
Distributie: Flow Sports Distribution