We spreken Marin Paanakker, die ons namens het vijftal hun verhaal vertelt…
“Plíng!” Vlák voor kerst 2020 ontvangt wethouder krijgt Thomas Walder, Deventer Wethouder voor Recreatie en Toerisme een mail. Van vijf 16 jarige bikers: Thijs, Jetze, Job, Luuk en Marin. Of ze op een braakliggend terrein in Deventer een pumptrack mogen aanleggen. De Wethouder denkt: “Dát is een goed idee!” En regelt in no time een groot stuk grond. Op 20 januari publiceert de lokale krant De Stentor er een artikel over. Dát zorgde ervoor dat meerdere bedrijven en particulieren hun medewerking hebben toegezegd… en er al gegraven wordt!
Soms kan het snel gaan… Het vijftal is er zelf ook nog een beetje beduusd van… maar die pumptrack komt er! Sterker nog… hij ís er al bijna!
Velozine: Hoe begon het allemaal?
Marin: “We fietsen al geruime tijd. Niet alleen hier in Nederland, maar ook in het buitenland. Bikeparcs, enduro, you name it. Vorig jaar waren we eens op de pumptrack in Laren (een dorp 20 km ten zuidoosten van Deventer. Dat was tof! We kregen we de indruk dat we zoiets zélf ook wel goed konden bouwen, We hebben bij diverse privé-eigenaren aangeklopt voor een stuk grond, maar dat wilde maar niet lukken. Bij de gemeente was het vervolgens in één keer raak.”
Velozine: Wat voor grond hebben jullie nu?
Marin: “We hebben ongeveer 3500 m2 grond ter beschikking op de zogenaamde “leisurestrip”, een langwerpig stuk land langs tussen spoor en rondweg, met precies het juiste bestemmingsplan: sport en recreatie. Je vindt daar ook Sportcentrum De scheg, een fitnessblokkendoos, een speelcentrum (en, erg ‘logisch’, een Mac – red.). We mogen de grond gebruiken totdat deze ontwikkeld gaat worden. Het is dus tijdelijk. Misschien zitten we daar vier jaar, misschien moeten we met een jaar weer weg. Dat zien we later wel. Het is overigens bewust de uiterste punt van het terrein: dat wordt als laatste verkocht.”
Velozine: Wat zijn jullie precies aan het bouwen?
Marin: “De baan is onverhard en de buitenring wordt zo’n 50 x 65 meter. We bouwen tot ongeveer een meter boven het maaiveld, maar gaan eronder. Dan heb je al snel leuke bulten! Het grappige is ook: We hadden hem ontworpen voor BMX’jes, onze verwachting was dan ook dat je het met ‘een 29er mountainbike’ héél lastig zou worden om te rijden. Maar wat blijkt: zelfs dát lukt!”
Velozine: Dat is nogal een dure en tijdrovende klus…
Marin: “Ja, met zijn vijven wel… maar het is onwijs hoeveel hulp we inmiddels krijgen. Met wat geld van de gemeente hebben we twee dagen een graafmachine mét machinist van Dusseldorp Infra, sloop en Milieutechniek. Dusseldorp levert ook materiaal voor bankjes en informatieborden.
Ook meldde Velosolutions zich: ze hielpen ons met onze schets en het technische ontwerp, zodat bijvoorbeeld ook de afwatering goedkomt. Met al hun hulp konden we alles zó snel opzetten, dat het grote graafwerk inmiddels al klaar is! Het is echt fantastisch, we zijn zowel de gemeente als alle anderen zéér dankbaar.”
Velozine: Hoe gaat het straks met onderhoud?
Marin: “We hebben afgesproken dat alles binnen de buitenring onze verantwoordelijkheid is. Dus baanonderhoud, maar ook grasmaaien. Alles daarbuiten, of hele gekke zaken doet de gemeente. Voor ‘ingegraven winkelwagentjes’ mogen we ze dus bellen, hahaha. Maar het normale onderhoud doen we zelf. Minimaal één keer per maand gaan we samen aan het werk. Dat betekent ook dat het terrein vrij toegankelijk blijft en er geen entree voor hoeft te worden betaald.
Bijna open… maar nú nog even niet!
De pumptrack lijkt inmiddels af… maar is het nog niet! De bulten zijn nu nog te zacht en kwetsbaar om erop te rijden. Het zou al het harde werk snel teniet doen. Daarom is de pumptrack op dit moment nog gesloten. We laten je weten wanneer hij open gaat!
Ook helpen?
pumptrackdeventer@gmail.com hoort graag wat je kan bijdragen!
Tekst: Lars Vogelenzang
Foto’s: Marin Paanakker, Lars Vogelenzang
ik heb ze in het echt ge zien bij de pumptrack in deventer super koel