Downcountry… een naam bedacht door een collega bij Pinkbike, met een hele dikke, vette knipoog naar de vele marketinghypes die de mountainbikeindustrie de afgelopen decennia passeerden. De term kwam opgeborreld tijdens het testen van een xc-fully die vooraan net wat meer veerweg had meegekregen dan gebruikelijk op zo’n specialistische bike. Maar aangezien marketeers een chronische blinde vlek hebben voor het begrip ‘ironie’, krijgt Pinkbike’s ‘downcountry’ in de mountainbike-industrie flink wat tractie. Van menig crosscountry fullsuspension zagen we de afgelopen paar jaar zo’n opgedikte downcountry-versie op de markt komen. En voor je het in de gaten hebt, is het een trend. Steeds meer merken zijn actief in deze categorie en voor de knipoog in de term ‘downcountry’ zijn ze niet ontvankelijk; ze omarmen hem inmiddels volop!
Vittoria Syerra downcountry band
Logischerwijs springen ook onderdelenleveranciers op dit soort trends. Nu is er weing te ‘downcountriën’ aan bijvoorbeeld een stuur, stuurpen of dropper-zadelpen. Maar voor banden is dat toch wel een ander verhaal. Zo introduceerde Schwalbe dit voorjaar nog de Wicked Will. Vittoria volgt nu met de Syerra; een specifieke downcountry-band. Dat staat immers ook gewoon op de zijkant, weliswaar zonder medeklinkers. Geneuzel over de naam terzijde; de Vittoria Syerra heeft echt andere eigenschappen dan de meer crosscountry georiënteerde Barzo of de Agarro trailband.
Stevig, dempend karkas
Zo is het karkas robuuster dan dat van de Barzo en bestaat uit een 60 TPI nylon constructie, met een extra ‘breaker’-laag onder het loopvlak, voor meer bescherming. Bovendien zijn de wanden net boven de hieldraad versterkt met een rubber insert (de rode strips in de onderstaande illustratie). Het karkas geeft zodoende bij lage bandenspanning méér demping, terwijl de inserts bij de velgranden extra bescherming bieden tegen stootlekken.
4C: 4 rubber ‘compounds’
Voor het profiel van de Syerra downcountry-band past Vittoria maar liefst 4 rubbersamenstellingen (‘compounds’) toe. Het noppenpatroon in het midden zijn toegespitst op snelle afwikkeling en slijtvastheid, zoals bij een specifieke crosscountry-band. De schoudernoppen zijn gemaakt met een samenstelling zoals je die tegenkomt bij een stevige trailband en typisch wat zachter voor méér grip. In beide gevallen is de basis van de noppen telkens gemaakt met een hardere rubber samenstelling. Hiermee wordt vervorming van de noppen geminimaliseerd, terwijl de zachtere samenstelling aan de buitenkant van de noppen juist makkelijker kan vervormen en zodoende grip maximaliseert.
Vittoria past grafeen toe in de rubbersamenstellingen. Deze toevoeging maakt het volgens de bandenfabrikant mogelijk om zowel grip als slijtvastheid te combineren. Twee aspecten die normaal gesproken ten koste van elkaar gaan.
Mix van xc- en trailnopppen
Het noppenpatroon van de Vittoria Syerra downcountry-band is afgestemd op zowel het gebruik als voor- en achterband. Bovenop, in het midden van de band vind je een relatief open noppenpatroon met – typisch voor crosscountry – compacte noppen. Dit komt de zelfreiniging van de band in smerige omstandigheden natuurlijk ten goede. Maar het maakt ook dat de noppen zich gemakkelijker rond obstakels als wortels en stenen vormen, om zodoende meer tractie te genereren. De talloze inkepingen in de noppen helpen in deze gevallen mee, omdat de relatief compacte nop zodoende toch lokaal behoorlijk vervormt en zich beter ‘zet’ rond het obstakel. Onder de streep betekent dit dus méér grip en controle.
De voorzijde van de centrale noppen is voorzien een klein trapje. Die ’tweede rand’ kan zich vastbijten bij lage snelheden, maar is dermate compact dat het effect op hogere snelheid geringer is . En dat resulteert in een lagere rolweerstand, aldus Vittoria.
Het relatief open noppenpatroon op het loopvlak maakt ook dat de hele band bovenop wat gemakkelijker vervormd en dus demping biedt. Immers; hoe meer en hoe groter de nop, hoe stugger de band rondom.
De schoudernoppen zijn relatief groot en lijken meer op de noppen die je tegenkomt op een echte trailband. Ze staan bewust wat vrij van de noppen in het midden, zodat je wanneer je instuurt een echte rand hebt. Zeker op losse ondergrond en op off-camber (aflopende) bochten, levert dit méér grip en een meer voorspelbaar stuurgedrag op.
29 x 2.4″
Vooralsnog is de Vittoria Syerra downcountry-band er alleen in 29 x 2.4″. De band weegt 850 gram en is uiteraard tubeless-ready en ideaal te combineren met een insert om nóg meer tractie bij lage bandendruk, zonder verhoogd risico op het rijden van een stootlek. De band kost € 60,95 en is vanaf november verkrijgbaar.
Bron: www.vittoria.com