WTB Gravelier gravelzadel
Met de Gravelier introduceert het Amerikaanse WTB z’n eerste op gravelen georiënteerde zadel, specifiek toegespitst op de vele zithoudingen die gravelbikers er op na houden tijdens hun ritten over wisselende ondergronden.
Om een diepe zit te faciliteren heeft WTB het zadel in de lengte hol gemaakt. Dit moet de kanteling van de heup comfortabel mogelijk maken, zo zegt het merk in z’n persbericht. Met een totale lengte van 246 millimeter is het Gravelier-gravelzadel relatief kort en de verbreding van het zadeldek begint dan ook wat dichterbij de punt van het zadel dan bij veel andere zadels. Die bredere sectie in het midden is bedoeld voor goede ondersteuning van de zitbotten bij een meer rechtere zitpositie, zoals wanneer je je handen boven op het gravelstuur hebt.
De schaal is van vezelversterkt nylon. WTB maakt deze middels een proces dat ze fiber-infused fusion form noemen. Hierbij kunnen ze nauwgezet de hoeveelheid vezels in het nylon bepalen, om zo de mate van flex voor een beter comfort af te stemmen. In het midden is ook opening voorzien om de druk op de gevoelige delen te verminderen. De vorm en positie van de opening is afgestemd op een studie (letterlijk…) onder talloze gravelaars; zowel rijders van gravelwedstrijden als relaxte toerders.
Gravelier: één breedtemaat, drie varianten
Opvallend is wel dat WTB het Gravelier-gravelzadel maar in één breedtemaat levert. Het 140 millimeter zadel is geschikt voor zitbotafstanden van 100 tot en met 130 millimeter. Wel is de Gravelier verkrijgbaar met rails van cr-mo-staal, roestvaststaal, titanium en carbon, waarbij het gewicht dus afneemt van 246 gram tot 160 gram, terwijl de prijs oploopt van € 86,50 tot € 229,00.
WTB Devo: zadel met handvat – specifiek voor e-mountainbikes
WTB’s nieuwe Devo is, net als de hierboven getoonde Gravelier, óók een zadel met een gat. Alleen in dit geval is het om een geheel andere reden. Want ook al zijn er volop lichtere e-mountainbikes; écht licht zijn ze nooit. En ook al heb je een motor in het vooronder; soms ontkom je er niet aan je fiets ergens omhoog te moeten duwen. Dat gewicht werkt dan niet echt mee. Ook niet wanneer je je e-bike op een fietsendrager moet zetten of hem simpelweg uit je schuur wilt pakken. Precies om die redenen heeft WTB nu z’n nieuwe Devo-zadel uitgevoerd met een gat. Of eigenlijk: met een handvat.
Dit is niet zomaar een zadel met een handvat achterop gemonteerd. WTB heeft het Devo-zadel dusdanig ontworpen dat het nauwelijks groter (langer) is dan menig ander zadel. De opening zit dan ook net achter de positie waar de zitbotjes op het zadel hun contactpunten hebben. Qua zitcomfort zou je er volgens WTB dan ook niets van moeten merken.
De neus van de Devo is breder uitgevoerd, zodat je bij het naar voren schuiven op het zadel bij de steilste beklimmingen nog altijd goed kracht kunt blijven zetten. Speciale aandacht ging uit naar de zijkanten. Of meer nog: de afrondingen daarvan. Deze voorkomen dat de pijpen van je broek tijdens het trappen ergens achter blijven hangen of veel wrijving geven ten opzicht van je dijen.
Ook bij de Devo past WTB een schaal toe van vezelversterkte nylon volgens het ‘fiber-infused fusion form’-proces. En alhoewel het zadeldek géén opening heeft onder het perineale gebied, is de schaal zelf wél open. Het idee hierbij is dus dat de polstering in dit gebied minder tegendruk geeft en, samen met de verlaging over de lengte, dus alsnog een betere doorbloeding geeft.
Devo-versies
De Devo is er vooralsnog alleen in de afmeting 142 x 260 millimeter (lengte x breedte), bedoeld voor zitbotafstanden van 100 tot en met 130 millimeter. Je hebt verder de keuze uit zadelrails van cr-mo-staal, roestvaststaal en titanium, waarmee het gewicht op respectievelijk 264, 249 en 215 gram komt. De Devo met cr-mo-stalen zadelrails kost € 86,50, de versie met roestvaststalen en titanium zadelrails kosten respectievelijk € 115,00 en € 139,50.
Meer info: wtb.com