Vraag een willekeurige mountainbiker om advies voor een nieuwe set banden en de kans is erg groot dat ‘ie het bij Schwalbe en Continental houdt. De marktpenetratie van die twee Duitse merken is groot. Heel groot. Veel fietsen worden standaard afgeleverd met het rubber van die merken en ze zijn daarmee dé referentie voor veel bikers. Logisch dat je dan bij het zoeken naar vervangingsmateriaal bij dezelfde partijen uitkomt. Banden lijken een soort ‘zwarte magie’. “Andere banden? Maar rollen ze wel licht genoeg? Hebben ze voldoende grip, liefst het hele jaar door? Hoe zit het met de lekbestendigheid én zijn ze vooral niet te zwaar? Laat maar, ik hou het wel bij het bekende…” Zo gaat het vaak.
Gewicht lijkt voor velen een belangrijk punt te zijn. ‘Dik rubber is niet nodig in Nederland!’ hoor je vaak. Enerzijds klopt die uitspraak wel. Er zijn maar weinig trails in Nederland waar je het gevaar loopt de zijwanden van de band open te rijten. Het gevolg: de meesten blijven trouw aan het aanbod van de winkel. En daar vind je nog steeds een overdaad uit het assortiment van de twee grote Duitsers, want ‘dat verkoopt nu eenmaal’, en zo is de band, uh… cirkel weer rond. Je moet dus al bewust op zoek gaan wanneer je echt iets anders wilt kopen.
Ranger voor allround cross country
Mocht je daarvoor nog inspiratie zoeken, dan heeft WTB een nieuwe band die best wel eens goed kan passen bij de gemiddelde Nederlandse biker én de omstandigheden in Nederland. En zelfs daarbuiten. Begin 2016 introduceerde WTB de Ranger in 2.8 en 3.0” breedte. Daarmee werd het een alternatief naast de Trailblazer die min of meer de eerste ‘outing’ was van het Plus-genre. Ten opzichte van de Trailblazer is het profiel van de Ranger wat meer open, wat hem volgens WTB meer allround maakt. Van droge tot natte omstandigheden en van harde tot losse ondergrond.
Het Ranger profiel vindt nu zijn weg naar een 2.25” ‘smalle’ versie. Smal… al is dat afhankelijk van je perspectief, uiteraard. WTB zet deze 2.25” versie in de markt als XC band. XC, waar tot een paar jaar terug 1.9” de norm was en 2.1” ‘toch wel breed!’. Hoe tijden veranderen…
Het ontwerp is hetzelfde als dat van de Plus versies. Ook de noppen zijn even groot, maar de 2.25” versie van de Ranger heeft aan beide zijden een noppenrij minder. Dat betekent dus een open patroon van compacte, vierkante noppen die in het midden van de band lager zijn dan op de schouder. WTB claimt hiermee een goede balans te creëren tussen een lichte loop, goede lossing van modder en zekerheid in de bochten, waardoor het een echte allrounder is. Ons doet het profiel wat denken aan een combinatie van Schwalbe’s Racing Ralph, Rocket Ron en Nobby Nic: dè 3 favorieten van veel bikers en om die reden zou de Ranger wel eens een goed alternatief kunnen zijn.
‘Light Fast Rolling’ of ‘High Grip’ rubber
De Ranger 2.25” komt in 27.5” en 29” diameters. Alle versies hebben WTB’s ‘Lightweight Casing’ en zijn tubeless-ready volgens het eigen Tubeless Compatible System (TCS). Je hebt de keuze tussen een ‘Light Fast Rolling’ of ‘High Grip’ variant. Het verschil zit hem in de toegepaste rubberhardheid. De Light Fast Rolling versie maakt gebruik van rubber met een hardheid van 60a in het midden van de band, terwijl de schoudernoppen een hardheid hebben van 50a. De High Grip combineert 60a rubber over het gehele karkas met 45a ‘sticky’ rubber voor de noppen. (Hoe hoger het getal, hoe harder). Bij laatstgenoemde lever je dus iets in op rolweerstand ten gunste van méér grip, doordat het rubber zich makkelijker zet naar de ondergrond. Op harde ondergrond zal de slijtage daardoor naar verwachting ook hoger zijn.
Exacte gewichten per uitvoering zijn nog niet bekend. Het persbericht meldt dat een pre-productie Ranger 27.5×2.25” TCS Light Fast Rolling 685 gram woog. De 29” versie zou 15 gram meer wegen. Dat is volgens velen niet ‘super licht’. Getalsmatig klopt dat misschien wel, maar zet het in context: de Nobby Nic in 27.5″x2.25″ Liteskin en Snakeskin uitvoeringen wegen volgens Schwalbe respectievelijk 600 en 670 gram, terwijl Racing Ralph in de zelfde uitvoeringen respectievelijk 530 en 595 gram zouden wegen. Al is de ervaring dat de gewichten toch wel vaak afwijken (lees: ze zijn vaak wat zwaarder). Vergeet echter niet dat je bij een tubeless setup met lichte banden, zoals Schwalbe’s Liteskin uitvoeringen, vaak 60-100 ml vloeibare latex nodig hebt om ze luchtdicht te krijgen. En dat voegt, juist ja, zo’n 60-100 gram toe. Bij banden wordt vaak gewicht bespaard door de zijwanden dunner uit te voeren. Dat betekent dat je snel inlevert op stabiliteit wanneer je met lage(re) bandenspanning rijdt en daar lost 100 ml latex niets aan op.
Saillant detail: het persbericht maakt enkel melding van de 2.25” versie als zijnde ‘nieuw’, terwijl we op de website ook nog een 27.5×2.0” versie aantreffen. Het kan dus nog altijd ‘ouderwets’ smal.
De 29” Light Fast Rolling èn High Grip versies hebben beide een adviesverkoopprijs van €59,90. Van de 27,5″ versie is nog geen euro prijs bekend – in de VS ligt deze in ieder geval $2 lager dan voor de 29″ variant.
Bron en meer informatie: www.wtb.com