Op de Sea Otter Classic liet ook X-Fusion de aanwezigen kennismaken met hun nieuwe producten voor 2013. X-Fusion was geruime tijd één van de kleinere spelers op de vork- en achterdempermarkt, maar zet met sponsoring van o.a. Brian Lopes en een zeer uitgebreid gamma met tal van noviteiten stappen om zich te meten met de twee groten.
Bij voorvorken lijkt ‘stijfheid’ momenteel het buzzword: 34 mm binnenpoten en 15 mm steekassen zijn momenteel duidelijk trends. Dit om vooral bij grotere wielmaten (650b en 29 inch) tegemoet te komen aan de vraag naar meer stuurrprecisie. X-Fusion geeft gehoor en biedt de marginaal zwaardere maar beduidend stijvere 34 mm binnenpoten in twee vorkseries aan, waarvan één zelfs voor 26 inch. Om er nog een schepje bovenop te doen worden kroonstuk, binnenpoten en stuurbuis voortaan uit één stuk gesmeed voor nog 40% meer stijfheid.
X-Fusion wil zich verder onderscheiden van de concurrentie door een veelgehoorde klacht direct aan te pakken: de vork zakt bij een luchtdruk volgens het boekje alsnog te veel in en verteert slecht de grote klappen. De nieuwe Mid-Travel RT2 dempers zorgen er voortaan voor dat met een extra trapje compressie de vork op vlakke grond minder door haar veerweg zakt, en de zware landingen ook nog goed opvangt.
In 2013 komen twee nieuwe series vorken uit met bovengenoemde snufjes, de 100-140 mm Trace voor 29 inch en de 120-160 mm Slant voor 26 inch (met een spacer te converteren naar 650 b). Veerweg is eveneens instelbaar middels spacers, maar optioneel is on-the-fly veerwegverstelling leverbaar, net als een lockout op het stuur voor de RT2 dempers. Tot slot volgt X-Fusion bij beide vorken ook nog met GSA (Gold Slick Ano): een nog gladdere anodisatielaag op de binnenpoten – analoog aan Fox’ Kashima Coat – die wrijving tot een minimum moet beperken.
Deel van bovengenoemde verbeteringen worden overigens ook doorgevoerd in reeds bestaande reeksen vorken als de Slant lijn. Naast voorvorken biedt X-Fusion voor 2013 ook een verstelbare zadelpen aan, genaamd Hilo SL en de Microlite SL achterdemper. Deze laatste is een van de lichtste op de markt.
EW
Gewichten van die vorken? Zeker nu Fox volgend jaar weer wat lichter wordt …
De veerwegen beginnen bij 100 voor de 29er en 120 voor 26″/27,5″ Exar. In dat segment heeft gewicht een zekere irrelevantie ;)
Worden ze eigenlijk al geimporteerd in NL?
Binnenkort….!
Gewicht is ALTIJD relevant!
Wa?
2014 Slant (26″/650b) op 120 mm is 1840 g, en 1960 g op 160 mm. ’t Is me even onduidelijk of dat alleen het gewicht aan spacers is, of dat er hier gesproken wordt over 120 mm specific binnenpoten. Mfgr. gewichten ter vergelijking: de Fox varianten met soortgelijke demper opties wegen resp. 1570 g (F32 120 mm), 1710 g (F32 150 mm) en 2030 g (F36 160 mm met 20 mm ipv 15 mm steekas). Als die Mid-Travel RT2 demper echt werkt zoals ze claimen hebben ze interessante optie voor het trail/AM (zullen we het XC+ noemen ;-) ? )… Lees meer »