“SRAM to officially license its popular X-Sync technology”, kopt het persbericht dat vandaag op de digitale deurmat viel. X-Sync… was dat niet een boyband in de jaren ’90? Oh nee, maar zie ze nou maar eens uit je hoofd te krijgen.
X-Sync technology is eigenlijk ook niet eens echt een techniek. SRAM gebruikt het als benaming voor de kettingwielen met om en om dikke en dunne tanden om de ketting van de 1×11 speed setup beter vast te houden. Maar, wacht even… Op een schaal van een hondenleven zijn dergelijke kettingwielen van diverse andere leveranciers al ‘bijna’ net zo oud als dat hele 1×11 concept! Ergo; die worden al 2 jaar oogluikend ’toegestaan’. Hoezo dan nu pas licentieren?
Het persbericht gaat verder:
“This December we formally signed two license agreements for the technology, one with Canadian-based Chromag, the other with the Accell Group. Both of these top-tier industry suppliers will be manufacturing their own versions of SRAM’s X-SYNC rings, to be distributed through their own networks. Both suppliers will continue to use and support all SRAM 1X™ Drivetrain components in addition to this license.” |
Dit persbericht volgt op een eerder statement van de Ameri-Duitse onderdelengigant waar ze al onrechtstreeks zinspeelde op mogelijke stappen richting partijen die nu ook al dun-dik kettingwielen leveren.
SRAM heeft namelijk diverse patenten op het ontwerp in aanvraag. Dergelijke aanvragen – vaak op producten aangeduid als ‘patent pending’ – hebben een bepaalde doorlooptijd voordat ze goedgekeurd en toegewezen worden.
SRAM claimt uiteraard dat de 1×11 groepsets pas optimaal werken met het originele X-Sync kettingwiel. ‘Wij van WC-eend…’, enfin. Logisch ook. Het explosief groeiende aanbod van dergelijke kettingwielen van derden kost SRAM uiteraard omzet en strikt genomen zou het dus plagiaat kunnen zijn.
De vraag of dat die vlieger in de rechtbank op gaat kan alleen positief voor SRAM beantwoord worden als de patenten toegewezen worden. Als dat dan zo zou zijn, krijgen we dan na Specialized’s Roubaix-gate nu See you in court – Powered by SRAM?
Ik denk dat het zo’n vaart niet zal lopen. Als SRAM de patenten toegewezen krijgt, zullen ze ongetwijfeld alle copy-cats netjes een briefje sturen, opgesteld door een advocaat. Dat dan weer wel. In de bijlage zal een licentieovereenkomst zitten die de partijen kunnen tekenen. In ruil voor een licentie zal SRAM ongetwijfeld verlangen dat er ‘SRAM X-Sync Technology” of soortgelijks, duidelijk zichtbaar op de producten leesbaar zal zijn, alsook op de verpakking. Voor de vorm zal men ook een fatsoenlijke tekening beschikbaar stellen om zeker te stellen dat de licentie producten als concept voldoen. Daarin wijkt het in niets af van de licentie die SRAM weggeeft voor de XD Driver.
Juist; weggeeft. Men had namelijk de navenfabrikanten hard nodig om het 11 speed concept met de afwijkende cassette geaccepteerd te krijgen op de markt. Het moeten betalen voor een licentie voor een nogal specifiek body ontwerp zou een te hoge drempel vormen. Dat was een slimme van ze.
Je kan je echter afvragen of in het X-Sync scenario hetzelfde pad wordt bewandeld. Naven waren nooit core-business van SRAM. Althans, niet zo core als crankstellen en kettingwielen. Derden gratis toelaten om de specifieke kettingbladen te produceren zou ook als een (te grote) inkomstenderving gezien kunnen worden.
Dit alles gaat overigens dan uit van toegewezen patenten. Ook al zou SRAM de patenten niet toegewezen krijgen hebben ze baat bij industriepartners en kunnen ze daarmee wat charme in de strijd gooien naar de consument. Zo meldt het persbericht verder wat in het kader van ‘optimale werking’ en ‘keuzes voor de klant’:
This narrow-wide design (also referred to as thick-thin) is an original SRAM technology, designed and engineered to be paired with matching SRAM components to ensure proper function. Imitation rings not manufactured to proper SRAM specifications may result in rapid wear and poor mud clearance, both of which may result in dropped chains. SRAM has filed numerous patent applications on narrow-wide / thick-thin tooth geometry. Our German engineering teams invented narrow-wide / thick-thin chain retention for bicycles and we continue to improve on it. We strongly believe consumers deserve both choice and design integrity in the products they purchase. SRAM reserves the right to enforce its intellectual property in all matters relating to X-SYNC. |
Ik ben benieuwd of dit verhaal een staartje gaat krijgen en hoe lang dat staartje zal zijn. De XD Driver licentie pakte goed uit voor SRAM en ook getuige de uitgekiende marketing van de hydraulische schijfremmen voor racefietsen, vermoed ik dat ze ook in deze zich als ideale schoonzoon opstellen. Maar dan wel een schoonzoon die toch nog even duidelijk zwart op wit wil laten zien de enige echte vader te zijn van de ideale kleinschoonzoon.
We leggen de vragen uiteraard ook gewoon voor bij SRAM!
Wordt ongetwijfeld vervolgd…!
Goede overdenking!
Voor zover ik het begrijp, is een aantal patenten al definitief toegewezen. En gaat het niet om dik-dun an sich, maar om kleinere subtielere vormverschillen.
Of en hoe Sram deze patenten gaat exploiteren is inderdaad een goede vraag. Gratis licenties voor behalve de mensen in Sakai misschien?
En en hoe Sram deze in de markt gaat verdedigen weet ik niet.
Als SRAM het goed speelt levert dit ze wat verplichte logo’s (herkenbaarheid) en conformiteit (grotere garantie dat hun groepen niet verpest worden door prut aftermarket voorbladen) op. Gaan de advocaten achter geld aan dan zou dit wel eens een verkeerde zet kunnen worden. Roubaixgate heeft weer laten zien dat – al heeft een bedrijf wettelijk gezien ieder recht om te procederen – iedereen behalve de fanboys zich schaart achter de underdog. Je zie dat nu al aan de reacties op SRAM d’r persbericht op diverse fora, terwijl er vooralsnog niks aan de hand is.