Yeti Cycles breidt uit in Duitsland, Oostenrijk én de Benelux

Het Amerikaanse Yeti Cycles bestaat in 2025 inmiddels 40 jaar. Het is één van de meest iconische mountainbikemerken, met wereldwijd een flinke schare fans. Of dat nu komt door For Racing Only-mentaliteit, z’n legendarische bikes, flamboyante teamrijders als John Tomac, Missy Giove of Myles Rockwell, het werk van Frank The Welder of dit alles bij elkaar; het merk heeft een ontegenzeggelijke aantrekkingskracht. Maar in Europa is Yeti nooit echt goed verkrijgbaar geweest. Met de oprichting van Yeti Cycles Europe gaat daar verandering in komen.

Yeti ASR – Binnenkort beter verkrijgbaar in Europa door oprichting Yeti Cycles Europe

Yeti Cycles breidt z’n distributie in Europa uit. Met de oprichting van Yeti Cycles Europe is ook de nieuwe ASR xc-fullsuspension beter verkrijgbaar in de Benelux. Al kun je je afvragen of met een frameprijs van ruim 4.000 euro je binnenkort in eens véél meer turquoise op de trails in Nederland en België tegen gaat komen…

Yeti Cycles: een icoon uit de begindagen

Bikers die in de jaren ’90 (of al eerder) helemaal in ondergedompeld waren in de wereld van het mountainbiken, hadden geen posters van de Lamborghini Countach aan de muur hangen, maar waarschijnlijker iets met een turquoise tweewieler. Weinig fietsmerken hebben zo’n mythische status als het merk uit Colorado. En dat tot op de dag van vandaag. De Yeti Tribe; zo heten de trouwe volgers van het merk. En jaarlijks komen velen samen ergens wereldwijd voor de Yeti Tribe Gatherings.

Yeti Cycles werd in 1985 opgericht door John Parker. En hoewel het fundament in Californië gelegd werd, verhuisde Yeti al snel naar Colorado, van waaruit het merk nog altijd opereert. Sinds de begindagen met frames gemaakt door Frank The Welder (afgekort FTW, echte naam Frank Waddleton) heeft het merk talloze iconische frames ontwikkeld. Van de Ultimate met z’n elevated chain stays, de F.R.O. en de A.R.C., stuk voor stuk mountainbikes die de jaren ’90 domineerden én definieerden. Of wat te denken van de C-26 uit 1990; een unieke combinatie van Easton aluminium en carbon buizen. De Lawwill downhillmodellen vanaf 1996 resoneren bij veel downhillers nog steeds. Of de 303 met z’n unieke vering met lineaire geleiders. Technologisch altijd ‘net even anders’; dat geldt vandaag de dag ook nog. Kijk maar naar het Infinity-veersysteem bij de huidige SB-serie fullsuspensions, dat in feite doorpakt op die rechtgeleiding van de 303.

Yeti C26 en ARC

Links de C-26 gemaakt uit een combinatie van Easton C-9 aluminium en een carbon boven- en onderbuis. Rechts de A.R.C. Beide bikes uiteraard met de zo voor Yeti kenmerkende ‘loop tail’, waarbij de liggende achtervork met een bocht bij de uitvaleinden doorloopt als staande achtervork.

Yeti Lawwill DH en 303

Mert Lawwill ontwikkelde een veersysteem, waarmee Yeti legendarische downhillers bouwde (links). Rechts de 303 met een veersysteem gebaseerd op twee gelagerde rechtgeleidingen om een specifiek veergedrag te geven.

Yeti Cycles Europe

Met het komen en gaan van trends, goede en ook zeer magere jaren in de mountainbike-industrie, is Yeti inmiddels bijna 40 jaar op pad. Voor een relatief compact en nogal uitgesproken merk een beste prestatie. Maar ook al heeft het merk nog steeds een flinke schare fans; een Yeti in Europa kopen is nog best een uitdaging. Er is maar een handje vol winkels dat het merk voeren. En distributie was – buiten de jaren ’90 – op het Europese vasteland zelden groots opgezet. Daar komt echter verandering in, want vanaf 1 september opent in het Duitse München Yeti Cycles Europe. Een logische plek; de Duitse mountainbikemarkt is Europa’s grootste en de eerste Yeti Gathering buiten Amerika vond dan ook plaats in Duitsland.

Vanuit München gaat Yeti Cycles z’n dealernetwerk in Duitsland, Oostenrijk én de Benelux uitbreiden. Er komt een Europese voorraad en dealerondersteuning, wat het leven voor Yeti-dealers een stuk gemakkelijker moet maken ten opzichte van communicatie met Colorado. Vanaf 1 september is de kans op méér turquoise op de trails in Nederland dus ook iets groter.

Bron: yeticycles.com

Yeti SB160

Yeti heeft inmiddels een behoorlijk arsenaal aan fullsuspensions. Met uitzondering van de ASR xc-fully, allemaal uitgevoerd met het Infinity-veersysteem. In feite is dat een doorontwikkeling is van de rechtgeleiding van de 303 downhiller.
Geplaatst in Nieuws en getagd met , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments