Het kan ook anders: industrieel en boud – maar tóch op hun eigen manier verfijnt in details; Nicolai’s Argon GX is een gravelmachine zoals er maar weinig zijn…
Nicolai Gesellschaft für Zweirad und Maschinenbau mbH staat vooral bekend om hun dikke fullies. Al jaren bouwen ze op eigenzinnige, haast stoïcijnse wijze aluminium frames, waarbij de rauwe, industriële look en dikke lasnaden de belangrijkste kenmerken zijn. Ze experimenteren ook graag met de geometrie van bikes en alternatieve aandrijfconcepten. Het arsenaal aan CNC freesmachines dat de firma heeft, wordt gretig ingezet voor framedetails zoals maar weinig fietsmerken ze toepassen.
Ook de graveltrend gaat aan de aluminium-specialisten, gevestigd ‘in the middle of nowhere’ in Noord-Duitsland, niet voorbij. Eerder hadden ze al de Argon CX, een cyclocrosser. Een gravelbike ‘moet dan ook wel lukken’, zullen ze gedacht hebben.
Gravelbike a la Nicolai
De Argon GX, met dus de ‘G’ van ‘Gravel’, is opgetrokken uit Nicolai’s favoriete materiaal: 7020-T6 aluminium. Alle typische Nicolai-kenmerken vind je ook bij de Argon GX zoals oversized buizen, dikke lasnaden en een hoop CNC-gefreesde framedelen. Het framegewicht bedraagt 1,9 kg.
De Argon GX gravelbike wordt als brede allrounder neergezet en kan zodoende uit de voeten met 700c x 45 mm als 650b x 50 mm banden. Het rubber rond de wielen geeft je comfort, want het frame zelf is behoorlijk stijf, aldus Nicolai. Dat is ook de reden waarom de zitbuis bewust wat korter is gehouden, zodat de zadelpen verder uit het frame steekt – en dus méér buigt. Mocht dat allemaal nog niet voldoende comfort geven, dan kun je nog altijd een geveerde voorvork monteren met 40 mm veerweg.
Een los frame koop je voor € 1.499,-. Een Pinion-gearbox optie is vanaf mei óók mogelijk. Compleet opgebouwde Argon GX gravelbikes zijn er vanaf € 3.750,-.
Bron: www.nicolai-bicycles.com