Sinds het einde van de zomer kun je hier de review lezen van mijn Trek Remedy 29 Carbon met Rockshox Pike vork. Over die vork schreef ik onder meer:
Nou, dát is voor elkaar, mijn Pike is zojuist geüpgrade met een 3-Way Factory Kit van de Franse 'boutique suspension' Fast Suspension. We betrokken deze kit bij het Duitse MRC Trading & Suspension. Hij gaat in de duurtest, dus laat de zomer maar komen! In een tweede artikel volgt het oordeel over de 3-Way, nu lees je wat het is, hoe het werkt, en hoe je er aan kan komen.
FAST 3-Way Factory Kit: wat is het en wat belooft het?
De 3-Way is een aanpassing van de Charger dempercartridge in je Rockshox Pike, Lyrik of Boxxer vork, Wat het belooft? Lang verhaal kort: het lost de functionele nadelen van de Charger op, geeft je er een betere demping, een basisinstelling op jouw gewicht én een betere instelbaarheid voor terug. Kort verhaal lang:
Volgens Fast kent de standaard Charger demper de volgende zwaktes:
- De low-speed compressiedemperknop werkt eigenlijk alleen in de eerste 5 klikjes vanaf gesloten. Draai je hem verder open, dan verandert er weinig meer. Daarbij zijn de doorstroomopeningen in de compressiezuiger zo groot, dat aanpassing van de shims weinig invloed heeft.
- De compressiezuiger heeft, (vooral in de ‘Pedal’ and ‘Closed’ positie) een vertragende invloed op de rebounddemping: Daardoor kan de vork niet snel genoeg uitveren, maar blijft halverwege zijn veerweg hangen en kan de volgende klap dus niet goed opvangen en voelt knetterhard aan. Oftewel: pack down.
Hmm... vooral dat tweede punt komt aardig overeen met wat ik bemerkte. Fast belooft met de 3-Way de volgende verbeteringen:
- Een betere overgang van in- naar uitveren en andersom.
- Geen pack down meer, maar een rebound die doet wat hij moet doen.
- Betere fijngevoeligheid, door lagere interne wrijving.
Stevige claims, hopelijk doet het wat het belooft! Om dit te bereiken vervangt Fast een aantal onderdelen in je Charger demper:
- Een nieuwe compressiezuiger, afgestemd op het gewicht van de rijder, die geen invloed zou moeten hebben heeft op het reboundcircuit.
- Een verbeterd high speed compressiesysteem.
- Een nieuwe reboundzuiger met verbeterde high speed, mid speed en lagere interne wrijving.
- Los instelbare low- en highspeed compressie met elk 24 standen. De RCT3 instelling met drie standen vervalt hiermee.
Opmerking: wil je die RCT3 knop liever behouden, maar tóch een verbeterde demping, dan kies je beter niet de geteste 3-Way, maar de goedkopere Factory Piston Kit. Die bestaat uit een nieuwe hoofdzuiger met shims voor compressie en rebound, aangepast aan de rijder. Gebruik je de RCT3 knop nauwelijks, dan kun je met de 3-Way écht het maximale eruit halen, zowel qua instelbaarheid als performance.
Wat moet je er voor doen? En wat moet je er voor kunnen?
Het klinkt misschien vreemd, maar zwaaien met je creditcard is niet genoeg. Wil je rendement (in de vorm van snelheid en plezier) uit je investering halen, dan zul je met de billen bloot moeten. Je leverancier wil namelijk eerst je rijklare gewicht, en je niveau/rijstijl van je weten. Plus de luchtdruk in je vork, de sag, en nog zo wat zaken. Alleen dán kan je leverancier de cartridge op jouw gewicht en niveau/rijstijl afstellen en krijg je iets waar je ook daadwerkelijk wat aan hebt. Een redelijke kennis van jezelf en de techniek van je vork zijn dus noodzakelijk. Sterker nog: heb je dat niet, dan kun je waarschijnlijk beter je geld in de zak houden.
Wat brengt het werkelijk?
Dat moet onze test uitwijzen. De komende zomer gaan we de omgebouwde vork stevig aan de tand voelen. Vervelend, maar iemand moet het doen... De instelmogelijkheden van de vork zijn groot, je kan dus veel verkeerd doen. Gelukkig biedt Fast een handleiding met goede tips. Dáár gaan we wel even mee zoet zijn. Het is meteen een goede test voor mezelf: ben ik wel "tuningvaardig/-waardig/"? Haal ik het maximale er wel uit?
MRC geeft overigens geen advies op het gebied van luchtdruk en aantal volumespacers. Individuele voorkeur en rijders-zwaartepunt maken dat volgens hen onmogelijk. Wel geven ze aan dat de meeste rijders na ombouw een wat lagere luchtdruk kiezen. En dat ze voor de Pike maximaal 1 volumespacer adviseren. Dat duidt er op dat de vork vóór ombouw meer op de veer leunde om doorslaan te voorkomen en na meer op de demping. Met als bijkomend effect dat de vork gevoeliger zou moeten zijn op kleine oneffenheden. Interessant!
Hoe kan je er aan komen?
Er zijn in Europa in totaal acht adressen waar je Fast producten kan kopen. Wij bestelden de 3-Way bij MRC Trading & Suspension in Duitsland. Dit bedrijf van DH-racers Philine en Christopher May is specialist in service, reparatie en tuning van veringscomponenten (en Reverbs), maar verkoopt ook online fietsen en onderdelen.
Tuning doet MRC sinds 2012 voornamelijk in samenwerking met het Franse Fast Suspension. Het is distributeur voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, maar neemt naar eigen zeggen ook actief deel aan de ontwikkeling, tests en productie van de FAST componenten. Los van FAST, kan MRC de shimstacks van sommige dempers en vorken individueel aanpassen, bijvoorbeeld voor als je een losse demper hebt gekocht waarvan de dempingstune niet bij jouw fiets, rijstijl en gewicht past.
Service en tuning bij MRC
VZ: Wat voor vorken komen bij jullie binnen voor service? Hoe ziet de gemiddelde vork eruit die jullie opentrekken?
MRC: Vooral duurdere vorken, maar ook wel goedkopere. We treffen nog regelmatig interne vervuiling of beschadigingen aan, toch lijkt het erop dat meer en meer rijders het belang van regelmatige service inzien.
VZ: Wat is regelmatig?
MRC: De service-intervallen van de producenten geven een goede indicatie, ze zijn niet zómaar zo gekozen! Toch verschilt het per klant, dat kun je je wel voorstellen. Gemiddeld komt het op één tot twee keer servicen per jaar: een volledige service in de winter, en het losnemen, schoonmaken en smeren van de onderpoten in de zomer. Je kan helaas aan de buitenkant niet zien wanneer je vork rijp is voor service, en als hij merkbaar slechter begint te werken ben je misschien al te laat. Beter ben je er dus op tijd bij.
VZ: Wat kan je zelf doen om de vork goed te houden?
MRC: Maak hem na gebruik goed schoon en zet hem af en toe een tijd ondersteboven, zodat de smeerolie in de schuimringen onder de dichtingen komt. Smeren van buitenaf raden we af. Wil je dat toch doen, druk de vork dan een paar keer goed in en verwijder daarna alle aan de buitenkant zichtbare olie.
VZ: Wanneer kies je voor tuning?
MRC: Tuning heeft alleen zin als je een bepaalde mate van rijtechniek en gevoel voor de vering en de ondergrond hebt. Je moet kunnen beschrijven hoe het aanvoelt en welke problemen je hebt. Daarom raden we klanten ook altijd aan om eerst een tijd met het standaardproduct te rijden om dat te leren kennen. Pas als blijkt dat dat niet helemaal aan de wensen voldoet en duidelijk is wat er mist, ga je tunen, waarna je het verschil ook duidelijk kan voelen met het origineel.
VZ: Jullie bouwen soms niet-standaard onderdelen in bij service: waarom?
MRC: We gebruiken Racingbros of SKF dichtingen, afhankelijk van het model. Hiermee beloven we minder wrijving en een lange standtijd.
Prijzen 3-Way Factory Kit
De Fast Suspension 3-Way Factory kit voor de RockShox Boxxer, Pike en Lyrik kost €249 inclusief om-/inbouw
Een volledige servicebeurt (inclusief nieuwe afdichtingen rondom) in combinatie tegelijk met de ombouw is €70
Andere Fast producten
Heb je een RS Yari of Reba zonder Charger demper? Hiervoor biedt Fast de Comp-Kit. Die heeft een instelbare low speed compressie én een op je gewicht ingestelde high speed compressie. Dat belooft beter aanspreken op snelle klappen en het voorkomen van induiken bij remmen. Zo wordt je goede vork tegen een redelijke prijs een zéér goede vork.
Voor je FOX vork is er de eerder door ons geteste Co3 cartridge. Die presteert volgens MRC gelijkwaardig aan de 3-Way, ook al is hij anders opgebouwd.
Tot slot maakt Fast de Holy Grail coil-over achterdemper. Ze bouwen hem enkel op bestelling, volledig afgestemd op jouw achtervering, gewicht, rijstijl, enzovoorts.
Meer informatie: MRC Trading / Fast Suspension
Tekst: Lars Vogelenzang
Foto's: MRC Trading