In onze mountainbikewereld is iets dergelijks aan de gang. Vroeger had je mountainbikes, cyclocrossfietsen en racefietsen. Makkelijk en overzichtelijk. Vandaag de dag kun je kiezen uit verschillende framematerialen, veerwegen van 90 mm tot meer dan 200 mm en wiel- en bandformaten ohne ende! Scott lanceerde afgelopen voorjaar hun nieuwe Genius, een 150 mm trailfiets met 29″ wielen en een variant met 27.5″ wielen. Het opvallende daarbij is dat beide fietsen exact hetzelfde frame gebruiken. Om het verschil op papier tussen beide fietsen nog verder te minimaliseren, heeft de 27.5″ variant plus banden gekregen, van ’slechts’ 2.8″ breed. De 29″ variant doet het met 2.6″ brede banden. Ik vraag me af of Scott daarmee niet twee fietsen maakt die zóveel overlap met elkaar hebben, dat het onderscheid tussen beiden nihil is.
Genius 900 Tuned
Ik begon de dag tijdens de EuroBike Media Days in Kronplatz op de Genius 900. Zoals gezegd, 150 mm veerweg, met het bekende Scott Nude systeem, Fox vork en demper, Maxxis Forecaster 29×2.6″ banden en een Sram XO1 afmontage. De prijs van dit moois bedraagt een stevige €7500.
Het eerste wat direct opvalt als ik op de fiets stap, is hoe stabiel en in balans de fiets voelt. Ik ben meestal niet heel kritisch bij testfiets-afstellingen, maar deze voelt direct écht goed. Met de iets bredere 2.6″ sloffen dan gebruikelijk voelen de wielen hooguit iets robuuster aan dan ik van 29″ trailbikes in dit segment gewend ben (typisch 2.3-2.4″ breed). Ze zijn echter zeker niet zo breed dat ze me het gevoel mee geven op een fatbike te zitten. De banden hebben genoeg bite om zich in de ondergrond vast te grijpen. Vroeger werden 29-ers beschreven als tanks waarmee je overal overheen walst. Nou… dit is er één hoor! Het kost me letterlijk geen moeite om de fiets over moeilijke lijnen te raggen. De Genius blijft er kalm onder en slikt de obstakels voor een groot deel in. Opvallend is dat op een downhill-achtige track als in Kronplatz de Genius dat typische oneindige-veerweg gevoel-geeft, terwijl je op het eerste beste vlakke stuk eigenlijk niets nadeligs van die hoeveelheid veerweg merkt. Juist dan voelt de fiets aan als een lichte trailbike, die met een paar rake trappen lichtvoetig versnelt.
Genius 700 Tuned
Na de Genius 900 trek ik de Genius 700 in dezelfde maat uit het rek. Zoals in de inleiding vermeld, lijken op papier de verschillen tussen de twee fietsen minimaal. Halverwege de eerste run met de Genius 700 zeg ik tegen collega Jeroen “Ik ben letterlijk de kantjes er vanaf aan het rijden”. Enigszins gewend/verwend met de 29″ wielen uit de Genius 900, betrap ik mezelf erop dat ik meerdere keren aan het corrigeren ben in bochten. Het verschil in stabiliteit of wendbaarheid is duidelijk merkbaar. Ook valt me vanaf het begin op dat ik snel van mijn lijn afgebracht wordt in natte/gladde situaties met harde ondergrond. Het lijkt alsof de 2.8″ brede banden op de 700 teveel over obstakels zweven en ik het bijtende in de ondergrond mis wat de 900 – met slechts 0.2″ smallere banden! – me wél geeft. Ik had niet gedacht dat dit zó’n groot verschil zou uitmaken, ook omdat beide fietsen -op de maat na- exact hetzelfde type banden gebruiken.
Ik geef eerst mezelf nog even de schuld, waarschijnlijk heb ik een suikerdip van de uitgebreidde lunch van zonet… Ik vervolg de trail verder naar het dal, maar blijf hakerig door bochten rijden en mezelf niet zeker voelen op gladde, schuinlopende wortels. Uiteraard is dit deels te beïnvloeden door de druk in de banden. Maar in dit geval zou ik ze harder moeten oppompen om het gevoel wat te minimaliseren. En nu net dát druist tegen de plus (…) van plusbanden in.
Beneden aangekomen is mijn conclusie duidelijk: de 700 is beslist een andere fiets dan de 900 en niet zoals ik mezelf aanvankelijk afvroeg een fiets die nauwelijks anders is. Ondanks gebruik van hetzelfde frame en nagenoeg dezelfde onderdelen, rijdt de fiets echt compleet anders. Hou je meer van een speelsere fiets, dan is de 700 zeker de betere keuze! Voor mij persoonlijk niet: doordat ik beide fietsen back-to-back gereden heb, ontdekte ik heel duidelijk wat mijn voorkeur in dit segment is: stabiliteit.
Ten opzichte van de Genius 900 vind ik de 700 afbreuk doen aan alle kwaliteiten van de 900: veel grip en stabiel. Daardoor vind ik de Genius 900 een zeer capabele trailbike, waarmee je iedere vakantie in een bergachtig MTB oord je optimaal kunt vermaken.
Hoewel ik in dit artikel hoofdzakelijk het verschil tussen beide fietsen wil bespreken, zijn er nog een aantal punten die me bij beide fietsen opvielen.
Ik ben zelf gewend met 74 à 75 cm stuurbreedte te rijden. Gevoelsmatig voelde het stuur op de Genius smal aan. Nadat ik een meetlat tevoorschijn had gehaald, bleek het stuur op de Genius echter 760 mm te zijn! Vreemd genoeg zou ik zelf bij een dergelijke fiets dus opteren voor nóg breder.
Ook merkte ik dat de remotes van de Fox dropper en Nude demper elkaar in de weg zitten. Hopelijk zaten de testfietsen nog in pre-productie stadium en waren ze bij Scott nog op zoek naar de definitieve configuratie.
Conclusie
De Genius is een op-en-top trailbike. Met zijn 150 mm veerweg en dikke sloffen kun je ‘em zowat overal overheen raggen. De Nude demper (met gratis waslijn naar het stuur) in combinatie met het lage gewicht zorgen ervoor dat de fiets ook bergop nog goed fietst. Beide fietsen voelen heel duidelijk verschillend aan. De Genius 900 is de stabiele trailbike, die als een tank overal overheen dendert. De Genius 700 voelt op zijn beurt duidelijk speelser aan. Met beide fietsen kun je meer dan je lol op in bergachtige omgeving en de trails moeten écht heel lastig worden, wil je de grenzen van de fiets ontdekken. Doordat de frames identiek zijn en de afmontage nagenoeg hetzelfde, hoef je niet bang te zijn dat je de verkeerde variant koopt. Door simpelweg een andere wielset te monteren, maak je van je Genius 700 een 900 of omgekeerd. Alleen betekent dat nóg meer Euro’s uit het spaarvarken – de Tuned versies waren namelijk al niet goedkoop… Qua wielmaat zou ik me vooral laten leiden door je persoonlijke voorkeur: speels versus stabiel.
De enige vraag die ik blijf houden: welke cola moet ik nou meenemen?!
Kijk voor de volledige specificaties en prijzen hier.
Tekst: Coen de Jongh
Foto’s: Coen de Jongh & Jeroen van den Brand