Mijn eerste fiets was een Giant, maar afgezien van het logo zijn er niet veel overeenkomsten met hun nieuwste model: de Anthem X Advanced 29er. Deze nieuwste telg met 29-inch wielen in het volgeveerde cross-country race segment is een echte wolf in schaapskleren. Heel bijzonder ziet het er niet uit: voor en achter 100 mm veerweg, Schwalbe bandjes, XX groupsetje en een sobere maar uitgebalanseerde kleurstelling bestaande uit blauw, wit en zwart. Dertien in een dozijn zou je haast zeggen, toch…?
Toch niet, want wie verder kijkt, ziet dat onder dit ogenschijnlijk weinig opvallende uiterlijk heel wat techniek schuil gaat. Zo is de fiets voorzien van het Maestro veersysteem. Voor degenen die het niet kennen, de essentie van het systeem is dat het veersysteem niet door je pedaalomwenteling beïnvloed wordt, terwijl de vering voortdurend actief blijft en zo het achterwiel aan de grond houdt. Het balhoofd bestaat in de Giant uit een 1 1/2 lager onder en een 1 1/4 lager boven. Giant noemt dit zelf Overdrive 2. Doordat de balhoofdbuis en onderbuis hieromheen extra oversized zijn uitgevoerd, voelt de voorkant van de fiets veel stijver en directer aan en dat merk je duidelijk als je erop rijdt. Ook is het frame voorzien van interne kabelgeleiding, ook voor de remkabel naar het achterwiel, hoewel hiervoor ook externe nokjes aanwezig zijn.
Maar… waarom zit er dan ‘maar’ een aluminium achterbrug in dit frame hoor ik je denken. Simpel, omdat ze bij Giant in het voorstadium ook met carbonnen achterbruggen getest hebben, maar deze erg complex zijn om te maken (en dus de prijs opdrijven), niet bepaald tegen impact van bijvoorbeeld de ketting kunnen en bovenal niet of nauwelijks stijver bleken te zijn. Geen enkele reden dus om dit ’the hard way’ te doen. Een ander opvallend iets in die achterbrug is het ontbreken van een steekas achter. Door het compacte ontwerp van de achterbrug echter is deze al zo stijf, dat een steekas hier eveneens niets toe zou voegen. Gewoon een 135 mm quickrelease naaf erin dus! De Rock Shox SID is echter wel voorzien van een QR15 as.
Ook Giant’s eigen P-XCR wielset mag wel even aandacht: een hele lichte wielset (1430g) met straight-pull spaken. Ook hiervoor geldt: niet opvallend of schreeuwerig, maar de naven komen toevallig niet uit zomaar een lullig fabriekje…
Waar voorgaande fietsen van Giant mij nog wel eens het gevoel gaven, dat ik op een nerveus paard het bos in werd gestuurd, was deze fully heel erg het tegenovergestelde. Dat begint al bij het vrij breed uitgevallen stuur, we hebben het niet nagemeten, maar smaller dan 68 cm was die zeker niet. Ook de stuurpen was korter (op een medium) dan we voorheen op Giant’s aantroffen. Het resultaat is dat je een fiets krijgt waarbij je redelijk ver achterop de fiets zit. Dit maakt de fiets zeer levendig, zonder nerveus aan te gaan voelen. In afdalingen kun je heel makkelijk de achterkant omgooien om de fiets in lastige afdalingen in het juiste spoor te zetten. Veel 29-ers voelen voor mij aan als een fiets die overal overheen walst en die je blind moeilijke afdalingen in kunt sturen in het vertrouwen dat het goed afloopt. De Giant echter combineert door de componentkeuze, de zit en het Maestro veersysteem een fiets die op het vlakke en bergop als een strakke cross country fully aanvoelt, waarna hij ogenschijnlijk transformeert tot een all mountain achtige fully op de eerste afdaling die je inslaat.
Het strakke cross-country fully gevoel wordt in de Giant Anthem X Advanced 29er ongetwijfeld voor een groot deel mede bepaald door het gebruik van een Rock Shox SID voorvork en Monarch achterdemper. Deze hebben een vrij progressief gevoel, waardoor je niet het idee hebt op een fiets met eindeloze veerweg te zitten. Het versterkt echter wel het gevoel op een racebak te zitten. Het stuur zelf is eigenlijk het enige onderdeel wat afbreuk doet aan het racey gevoel, niet vanwege de breedte ervan, maar omdat het een riser is. Met de stuurpen omgedraaid gemonteerd en de spacers eronderuit, blijft de voorkant net wat aan de hoge kant voor iemand van gemiddelde lengte. Weliswaar daalt de fiets hierdoor wat relaxter, maar door het monteren van een stuur met een lagere rise of geen rise kan de fiets helemaal transformeren tot een echte racer.
Deze Giant Anthem X Advanced 29er is een hele goede fiets, er is helemaal niets mis mee. Rationeel gezien is het daarom een van de beste fietsen die je in dit segment kunt kopen. En naast de prijs van bijna acht duizend euro is dat misschien ook wel de reden om het juist niet te doen…
Tekst en foto’s: Coen de Jongh
Tja, gesoigneerde fietsen zijn voor sommige mensen misschien te saai. Als je nu wat kritischer was over die Overdrive 2… ;)
Alu achtervorken zijn m.i. trouwens een heel goed idee. Bij al mijn fietsen die meegaan de bergen hebben de achtervorken het verreweg het hardst te verduren van rotsimpact bij onvoorzichtig/onvoorzien afstappen.